ReclameReview: Centraal Beheer

3 september 2008, 06:52

Na ‘Adam en Eva’ is Centraal Beheer nu terug met een nieuwe commercial.

Credits:

Bureaus: DDB, Stink, Studio De Keuke

Account: Christiaan van Mansfeld, Oscar Hamming, Tamara Saelman

Concept: Daniël Snelders, Niels de Wit, Robert van der Lans, Ruben Sonneveld

Creative director: Martin Cornelissen

D.O.P.: Jallo Faber

Editor: Frederik Norstedt

Producer: Mungo Maclagan

RTV: Yuka Kambayashi

Regie: Stylewar

De doelstelling:

Zoals bij elke commercial gaat Centraal Beheer ook hier voor naamsbekendheid en een positieve associatie met het merk door middel van humor.

De uitwerking:

Van de site van Centraal Beheer:

De televisie- en bioscoopcommercial Ufo is qua ontwerp en vormgeving verschillend van alle voorgaande commercials uit de ‘Even Apeldoorn bellen’-campagne. Alleen al qua productietijd, die een jaar in beslag nam. Ufo is commercial nummer 48 in de rij van de ‘Even Apeldoorn bellen’-campagne maar de eerste bijna volledige computeranimatie. Nagenoeg de gehele film is met een computer ontworpen en vormgegeven. Alleen het einde van de commercial is weggelegd voor een echte man en een vrouw.

Deze commercial neemt je mee naar het heelal in de wereld van de aliens. Deze griezelige buitenaardse wezens hebben het op de aarde gemunt en vliegen in hun ufo (unidentified flying object) vervolgens onze wereld binnen. Ze willen maar een ding: aanvallen! Alle troepen worden strijdklaar gemaakt voor de grootste strijd der strijden. De ufo dringt via de dampkring de aarde binnen maar stort neer. Een complete ravage is het gevolg… of toch niet?

Het oordeel:

Heel kort door de bocht: voor een commercial die een productietijd van een jaar heeft, vind ik hem niet bijzonder indrukwekkend. Tuurlijk, de aliens zijn mooi gemaakt en de verhaallijn is grappig, maar ik denk niet dat dit een Centraal Beheer-klassieker gaat worden. Over de toevoeging ‘Of even niet’ na het klassieke ‘Even Apeldoorn bellen’ heb ik een dubbel gevoel. Aan de ene kant vind ik het sterk, want het zorgt voor een onverwacht einde van de commercial. Aan de andere kant zou ik het logischer vinden dat de zin ‘Even Apeldoorn bellen’ in dit geval naar de aliens zou zijn verschoven, terwijl je in eerste instantie denkt dat het voor de mensen geldt die rustig in hun tuin zitten. Maar goed: er gaat ongetwijfeld weer gepraat worden over deze commercial in Nederland (‘Heb je die nieuwe gezien van Centraal Beheer?’) en dat is heel wat waard in het kader van naamsbekendheid. Want daar gaat het uiteindelijk om.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

19 Reacties

    marlooz

    Ik vond hem niet zo leuk tot het ‘even niet’ moment, toen kon er toch een lachje vanaf. Productie ziet er verder super uit, de aliens en de setting, maar vind hem niet echt Centraal Beheer-grappig…


    3 september 2008 om 06:39
    mgvandenbroek

    Schitterend, vet gedaan. Maar inderdaad, misschien niet echt Centraal Beheer-grappig.

    @Marlooz/anderen: hoe zouden jullie dat eigenlijk omschrijven, Centraal Beheer-grappig?


    3 september 2008 om 07:05
    Deef

    Vond ‘m niet zo sterk qua grap, maar beelden zijn top.

    @ Matthijs

    Volgens mij een grap die je van ver aan voelt komen, maar toch grappig blijft (ook na twee of drie keer).


    3 september 2008 om 07:29
    Robin

    David, je schrijft: “…in het kader van naamsbekendheid. Want daar gaat het uiteindelijk om.”

    Ik vraag me af of naamsbekendheid na 48 commercials nog steeds een (hoofd)doelstelling van de campagne is. De commercial kan je eigenlijk pas goed beoordelen als je de achterliggende doelstelling ook weet. Als het bijvoorbeeld het terugdringen van (ongewenste) telefoontjes bij CB is, dan zou ik -gelet op de tag ‘of even niet’- de commercial beter waarderen dan wanneer deze gericht zou zijn op het vergoten van bekendheid.

    Als ik zelf naar de productie kijk, kan ik alleen maar concluderen dat deze bijzonder knap is gemaakt. Een jaar productietijd is daaruit zeker te verklaren. Het script valt wellicht wat tegen, maar dat is waarschijnlijk op een donderdagmiddag op de achterkant van een bierviltje op een Amsterdams terras gemaakt… Het nieuwe van de campagne is er al lange tijd vanaf en volgens mij is het tijd voor een nieuwe wending maar dat moeten ze bij CB zelf maar eens een keertje vaststellen…


    3 september 2008 om 07:34
    Hardcopy

    @Robin: je hebt gelijk, ik weet niet zeker of naamsbekendheid de doelstelling was. Maar aangezien de commercials van Centraal Beheer nooit over een specifiek product gaan en zelfs nog maar amper over verzekeren, kan ik daarui alleen maar concluderen dat ze met hun campagne top of mind awareness willen genereren bij de doelgroep.


    3 september 2008 om 07:46
    Erwin van Asselt

    Technisch zondermeer knap uitgevoerd, maar samen met Robin vraag ik me af of Centraal Beheer met deze commercial vooral aanstuurt op naamsbekendheid. Inhoudelijk hooguit aardig maar we kennen de kwinkslagen van Centraal Beheer nu wel. Dat hebben ze eerder krachtiger gedaan.

    Tot slot nog een laatste vraag: Centraal Beheer maakt ons al jaren blij met deze dolkomische spotjes. Blijkbaar is de boodschap dat ook het ondenkbare bij hen te verzekeren is? Toegegeven, het blijft even gissen, iemand die hier wel van op de hoogte is en er wat over mag zeggen?


    3 september 2008 om 08:00
    BAS

    de boodschap van al hun commercials is al jaren hetzelfde:

    als het ondenkbare je overkomt kun je door “even Apeldoorn te bellen” gerust zijn van een snelle en eenvoudige oplossing.

    feitelijk dezelfde belofte als Interpolis alleen hebben zij een sobere, nuchtere stijl.

    Delta Lloyd claimt hetzelfde en ook met grappige commercials.

    Je kunt je afvragen of die boodschap nog relevant is en of er niet een ander klantinzicht te vinden is vandaag de dag.. alle verzekeraars lijken nu op elkaar omdat ze hetzelfde beloven.

    Welke verzekeraar durft de uitdaging aan om zijn propositie wezenlijk te veranderen?


    3 september 2008 om 08:20
    Erwin van Asselt

    @Bas: een propositie veranderen alleen omdat alle verzekeraars zoveel op elkaar lijken, sorteert vermoedelijk alleen een tijdelijk effect. Ik heb meer bewondering voor Interpolis: zeg wat je doet, en doe wat je zegt. Blaas je verhaal niet zo op (: dat doen reclamebureaus natuurlijk graag want zo valt er serieus wat te verdienen). Wees trouw aan je eigen merk en schep duidelijkheid. Dit zijn we, dat bieden we aan en zodoende kunt u op ons rekenen. Verzekeraars willen zich graag aan het veronderstelde grijze imago ontworstelen. Dat mag natuurlijk wel, maar je kunt ook teveel je best willen doen.


    3 september 2008 om 08:32
    Tim

    Viral FAIL


    3 september 2008 om 10:29
    Stephan van de ven

    Deze reclame is jammer genoeg niet DE centraal beheer achmea reclame.

    Overigens vind ik die van Adam en Eva wel komisch. Volgens mij had die best de wereld in kunnen gaan, want uiteindelijk zijn het wel de volwassene mensen die het snappen en kinderen kunnen er geen gedrag van afleiden. De naamsbekendsheid zou daarmee dramatisch zijn gestegen!


    3 september 2008 om 10:38
    koningwoning

    De reden waarom Adam & Eva en deze commercial beiden niet goed zijn, itt de afgelopen 46, is dat ze niet om te verzekeren dingen gaan.

    Ja het werd tot in het overdrevene gestuurd…. maar tot nu toe ging het wel ALTIJD om dingen die door Centraal Beheer te verzekeren waren (autoschade, letsel, etc.)

    het lijkt wel of het reclamebureau nu of door hun creativiteit heen zijn van dingen die daadwerkelijk te verzekeren zijn, of nu deze zienswijze willen loslaten.

    Dat laatste zou ik eigenlijk nog slechter vinden…..

    Daarbij vind ik bepaalde elementen fantastisch uitgewerkt…. en andere (zoals de aliens zelf) erg leleijk en niet dat waard wat het wellicht heeft gekost. Laat een willekeurige game character designer hiermee aan de slag en je hebt een VEEL mooier gemaakte invulling.

    p.s. Centraal Beheer grappig is een grap die tot in de puntjes is uitgewerkt, waarbij de laatste kwikslag komt met de slogan “even Apeldoorn bellen….” en waarbij de setting verre van doorgaans is, maar wel zo dat het eventueel mogelijk zou zijn (geweest) – je moet het wel zien aankomen, maar het moet ook altijd net iets erger zijn dan je had gedacht. Als laatste slaat het altijd op iets wat verzekerbaar is.

    Deze commercial klopt dus niet op het “eventueel mogelijk” en “verzekerbaar zijn”….. net zoals Adam & Eva die wat mij betreft dus terecht het zonlicht niet heeft gezien.

    p.p.s. het gaat ook om likability van het merk – Adam & Eve jaag je en de christenen mee in het harnas (je maakt een grapje van het paradijs-verhaal) EN je jaagt de homo’s in het harnas (want je zegt dat homofielen een foutje van God zijn… Hij moet namelijk even Apeldoorn bellen…)

    Dus niet goed.


    3 september 2008 om 11:30
    Arjan

    Wat ik me altijd afvraag bij dit soort commercials: Hoe krijg je dit in hemelsnaam aan je klant verkocht????


    3 september 2008 om 13:20
    Paulo Lopes

    mooi getimed voor de Gouden Loekie awards weer….


    3 september 2008 om 14:06
    Flores

    Ik vind de produktietijd van een jaar wel bizar lang. Hoe mooi je het ook kunt vinden, zo enorm geweldig is het toch niet? Wat doet iedereen al die tijd? Ik vind het niet bijzonder grappig noch irritant ongrappig. Wel leuk, voor iets dat op een zondagmiddag in elkaar is gedraaid. Hopelijk wordt no 49 net iets leuker, maar dit kan er ook best mee door. Maar dat serieuze volwassen mensen er met tientallen een jaar mee bezig zijn…


    3 september 2008 om 17:09
    chi666

    Tja, zal wel mijn sci fi hobby zijn, maar ik vind hem briljant persoonlijk. Maar goed, ik zie dan ook meteen dat het alien ship uit Stargate komt met een vleugje babylon 5, er duidelijk wat inspiratie in zit vanuit de Chronicles of Riddick.

    Anyway, juist die ‘even niet’ pay off vind ik wel weer een grappige draai.


    3 september 2008 om 19:15
    Johan de Groot

    De eerste keer dat ik hem zag moest ik wel heel sterk aan Douglas Adams denken:

    […]

    Eventually of course, after their Galaxy had been decimated over a few thousand years, it was realized that the whole thing had been a ghastly mistake, and so the two opposing battle fleets settled their few remaining differences in order to launch a joint attack on our own Galaxy – now positively identified as the source of the offending remark.

    For thousands more years the mighty ships tore across the empty wastes of space and finally dived screaming on to the first planet they came across – which happened to be the Earth – where due to a terrible miscalculation of scale the entire battle fleet was accidentally swallowed by a small dog.

    Het is alleen iets anders dan een hond geworden…


    3 september 2008 om 19:27
    Martijn Groeneveld

    Als ik op de reacties bij Youtube afga, vind iedereen het schitterend. Hoewel het niveau van de reacties in het algemeen wel erg laag is… Maar zulke mensen moeten ook hun scooter verzekeren natuurlijk.


    3 september 2008 om 19:32
    BAS

    @Erwin van Asselt

    ik deed een poging de differrentiatie strategie onder de aandacht te brengen… lijkt mij een lange termijn beslissing.

    CB/Achmea heeft een zgn Over-the-top campagnestijl.. altijd al gehad. is een stijl, meer niet.


    4 september 2008 om 07:25
    Piet

    Kan niet anders zeggen dat hij wel erg leuk is. idd ook weer een kans hebber voor een loeki!


    5 september 2008 om 05:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!