SocialStrategyTalk 2: Luisteren naar communities

12 augustus 2008, 04:39

{title}Op 22 mei vond de eerste SocialStrategyTalk plaats over ‘Crowdsourcing’. Een enthousiast publiek en inspirerende sprekers waren de ingrediënten voor een succesvolle start (zie ook dit interview met Jeff Howe). Op 4 september a.s. zullen we deze eerste meeting overtreffen met een geweldige line-up met sprekers en hopelijk een minstens zo goed publiek.

Communities zijn steeds vaker onderdeel van de strategie van organisaties maar met wisselend succes. Eén van de grote uitdagingen is het tot stand brengen van een dialoog tussen community en organisatie. Elke dialoog begint met luisteren. Wat leeft er? Waar heeft men het over? Hoe inzicht te verkrijgen en hoe te reageren? SocialStrategyTalk II gaat over de eerste stap van de dialoog: luisteren. Tijdens de voorbereiding van SST2 hebben we zelf ook de nodige ervaring opgedaan over luisteren naar communities.

Na onze vraag aan Marketingfacts.nl kwamen er een hoop ideeën op ons af voor potentiele sprekers (heel erg bedankt daarvoor!).

Een aantal namen werden meerdere keren genoemd en er was bij veel mensen behoefte aan sprekers met praktijkervaring. Door een ‘open call’ uit te zetten waren we minder flexibel; we konden niet zomaar mensen uitnodigen die niets te maken hadden met de input van de crowd. Dit maakte het omgaan met tegenvallers lastig: de hotshots van Forrester (Li, Owyang, Bernoff), cases van Fiat, Boeing en Lego konden of wilden niet komen. Niet alle sprekers komen direct voort uit de suggesties van de crowd, maar volgens ons zijn we er wel in geslaagd om te voldoen aan de vraag om praktijkcases. We hebben drie topsprekers met hands-on ervaring in het luisteren naar communities. Daarbij is de SocialStrategyTalk terugkerend en hebben we meerdere topsprekers ‘in de week gelegd’. Met de suggesties kunnen we nog een tijd vooruit!

De sprekers

De keynote spreker op 4 september is Younghee Jung van Nokia. Als antropologe voor Nokia reist zij de wereld over om onderzoek te doen hoe Nokia designs aan kan laten sluiten op lokale communities. Met het project Nokia Open Studio betrekt Nokia mensen uit lokale communities bij het ontwerpen van nieuwe producten. Younghee zal spreken over de manier waarop en zal dit principe toepassen in de zaal. Verder hebben we sprekers die ingaan op de praktijk. Hoe pak je het luisteren naar communities aan? Deze sprekers zijn:

Arie de Zeeuw, Head Corporate Affairs van Vodafone, over zijn ervaringen met webconversaties over het merk Vodafone.

Pim Betist, oprichter van Sellaband, over de rol van communities in nieuwe businessmodels en zijn deal met Amazon.

Dirk Kronemeyer, Vice President Business Innovation van KLM over community led innovation.

Inschrijven

Aangezien de SST community (o.a. met hulp van Marketingfacts) flink is gegroeid verwachten we dat het maximaal aantal inschrijvingen snel bereikt zal worden. Schrijf je snel in via Meetup. Meer informatie vind je via SocialStrategyTalk.com.

SocialStrategyTalk wordt georganiseerd door CreativeCrowds en ViNT. Het evenement is kostenloos voor enthousiaste mensen die verdieping en interactie zoeken over social strategy.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Laurens T

    Aanwezig en zeer benieuwd.


    12 augustus 2008 om 05:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!