Mobiel doneren, alle kleine beetjes helpen

13 juni 2008, 06:51

{title}Deze week heeft supermarktgigant Tesco een mobiele website gelanceerd ter promotie van de stichting Marie Curie Cancer Care. Deze stichting geeft kosteloos medische hulp aan ongeneeslijk zieke patiënten aan huis . Op de mobiele website is het mogelijk om tegen betaling wallpapers met het embleem van de stichting te downloaden op je mobiel. Ook is er een click-to-call functionaliteit: met één klik een premium telefoonnummer bellen. Uiteraard komen de inkomsten ten gunste van de Marie Curie Cancer Care. De doelstelling van Tesco voor 2008: twee miljoen dollar binnen halen aan donaties waardoor 125.000 uren aan medische hulp kan worden verleend.

Het feit dat je met je mobiele telefoon altijd en overal in een impuls kan reageren op een oproep en er inmiddels vertrouwde mogelijkheden zijn om micropayments te voldoen maakt het voor goede doelen een uitstekend instrument om donaties binnen te halen. Een kleine greep uit de voorbeelden van mobiel doneren in Nederland…

Rode Kruis

Ook het Rode Kruis heeft mobiel gecollecteerd via een mobiele website, waarbij het mogelijk was om te bellen naar een 0900 telefoonnummer.

Amnesty International

Amnesty International heeft een SMS-Actienetwerk opgezet waarbij je voor 25 cent per sms Amnesty kan helpen actie voeren. Amnesty verzamelt de digitale steun voor levens die in gevaar verkeren en stuurt ze onmiddellijk door. Op dit moment strijden ze voor de mensenrechten van documentairemaakster Elena Varela Lopez, die gevangen gehouden wordt in Chili.

OneMen

Stichting OneMen heeft vorig jaar met Koninginnedag in Amsterdam een actie gedaan met Bluetooth in combinatie met een 0900 nummer. ‘Door je Bluetooth (of infrarood) op je mobiele telefoon te activeren en deze ongeveer 20 centimeter bij het MobileDonationPoint te houden van de fondswever, wordt er automatisch een verbinding gemaakt met een speciaal 0909-nummer en stort je een bedrag van €1,30’.

Vogelbescherming Nederland

De Vogelbescherming biedt op zijn website al jarenlang speciale Vogelringtones. Naast het fun aspect (vogel liefhebbers kicken er op als ze bijvoorbeeld de kwartelkoning tekeer horen gaan als ze worden gebeld!) levert dit ook nog extra inkomsten op.

Welke cases kennen jullie waarin een goed doel de mogelijkheden van de mobiele telefoon benut?

Kasper de Wijs (1982) is eigenaar van iPublishing. iPublishing bedenkt en exploiteert websites en social media kanalen om het leven van mensen makkelijker en leuker te maken. We bereiken dagelijks 450.000 consumenten en zijn actief in diverse branches. In mijn tijd als Marketing Manager bij Mobillion heb ik op Marketingfacts ook een aantal artikelen geschreven.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Kasper de Wijs

    @ Jordan van Bergen: met de medewerking van telecom aanbieders zijn er idd. mogelijkheden om een betere verdeling in de inkomsten zodat er meer over blijft voor het betreffende goede doel.

    Naast de directe opbrengst van de mobiele donatie, kan het ook een eerste manier zijn om een band te creëren met een persoon en het goede doel. Met de juiste vervolgacties kan de persoon die eerst een eenmalige donatie heeft gedaan, geïnteresseerd worden om vaker te doneren door bijvoorbeeld lid te worden. De mobiele donatie is dan een eerste stap van een langdurige relatie.


    14 juni 2008 om 13:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!