Oprichters Tango en Route Mobiel stappen in huizenmarkt

27 maart 2008, 07:52

Het wordt dringen op de online huizenmarkt, na Funda-concurrenten Moviq.nl en Jaap.nl, is er vanaf vandaag ook Bieden en Wonen.

Bieden en Wonen is een alternatief voor huiskopers en -verkopers die tot nu toe het traditionele model volgden. Het vrijwillig online veilen van woningen verschilt op twee essentiële punten van die traditionele aanpak: enerzijds is de prijsbepaling transparant en online, anderzijds kunnen meerdere geïnteresseerden tegelijkertijd bieden. En de verkoper heeft zekerheid wanneer de transactie plaatsvindt, namelijk op de veilingdatum. In de eerste vijf jaar verwacht Bieden en Wonen dat het online (ver)kopen van woningen een marktaandeel van 10% zal innemen. Deze cijfers zijn gebaseerd op een marktonderzoek van onderzoeksbureau USP Marketing Consultancy, waaruit ook blijkt dat circa 71% van kopers en verkopers open staat voor het online (ver)kopen van een woning.

Bieden en Wonen is het derde project van Marc Schröder en Michiel Muller, die eerder samen verantwoordelijk waren voor twee andere baanbrekende initiatieven. Zo brachten zij innovatie op de Nederlandse benzinemarkt met Tango, de keten van onbemande benzinestations. Daarna richtten zij Route Mobiel op, waarmee de markt voor pechhulp in beweging kwam. Naast Schröder en Muller is internetondernemer Albert Akkermans de derde aandeelhouder en directielid van Bieden en Wonen. Akkermans bracht zijn ervaring met het internet in, bij de softwareontwikkeling van het online veilingsysteem.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

13 Reacties

    Jorn Jansen

    Concurrentie is altijd goed, dat houdt alle partijen scherp!


    27 maart 2008 om 10:57
    Koos Koets

    Leuk initiatief, maar om nou te roepen dat het concurrenten zijn van funda, jaap, zah, nee.

    Dit zijn sites die informatie bieden, het lijkt me dat deze site zich bezig houdt met de verkoop van een object. Overigens vind ik het design van de site bedroevend, het maakt mijn inziens geen profesionele indruk.


    27 maart 2008 om 12:24
    media

    @Koos: het zijn allen spelers in een inmiddels drukke markt. Uiteraard hebben ze allemaal (nog) hun specifieke functie maar ze zullen allemaal ook nadenken over verdere ontwikkeling.

    Krijg overigens net een persbericht binnen van Joost Onrust die zegt dat Biedenenwonen een kopieis van vastgoed-auctions:

    (…) Met grote verontwaardiging is de berichtgeving inzake het nieuwe concept voor online veilen van vastgoed van de heren van Tango en Route Mobiel aangekomen bij het veilinghuis vastgoed-auctions.nl.

    Er wordt hier gesproken over een revolutie in de woningmarkt terwijl wij ruim een jaar geleden al zijn begonnen met de online veiling verkoop van woningen! Een jaar daarvoor zijn wij begonnen met de ontwikkelingen hiervan. Marc Schröder en Michiel Muller hebben ons enige tijd geleden benaderd voor de verkoop van hun moeilijk te verkopen pand in Amsterdam. Zij hadden interesse om dat via ons veilingsysteem aan te bieden. Later zagen ze hier vanaf aangezien ze het reguliere verkoop traject toch gewoon via hun makelaar wilde laten verlopen. Echt revolutionair zijn de heren dus niet zo zoals kennelijk gesuggereerd in hun berichtgeving. Overigens staat dit pand nu ook aangemeld op hun veiling, aldus een verbaasde medewerker van vastgoed-auctions.

    De werkwijze van Biedenenwonen is nagenoeg identiek aan die van Vastgoed-auctions. Het gehele proces van vastgoed-auctions staat onder toezicht van een notaris, betrokkenheid van een NVM makelaar en de veilingduur is gesteld op 1 vaste dag in de maand. Daarom zijn wij beslist van mening dat de heren het gehele concept gewoon bijna letterlijk hebben gekopieerd. Daarnaast staan er al artikelen op de site van zogenaamde kopers en verkopers terwijl ze nog geen één verkoop hebben gerealiseerd. Ook de Vereniging Eigen Huis heeft ons destijds al te kennen gegeven enthousiast te zijn over onze nieuwe verkoopmethode.

    We hadden na het gesprek met de heren al het vermoeden dat ze het zouden kopiëren maar van de andere kant begrepen wij niet waar ze de kennis vandaan moesten halen. Ze wisten echt werkelijk niet waar ze het over hadden, aldus een van de medewerkers van Vastgoed-auctions.

    Een belangrijk verschil is dat niet iedere woning kan worden aangeboden op Vastgoed-auctions.nl. Moeilijk verkoopbare panden en woningen waar veel meer hypotheek op zit dan de verwachte opbrengst worden niet aangeboden tenzij er een oplossing is voor het hypotheekverschil. Hier wordt toezicht op gehouden door onze regio managers. (…)


    27 maart 2008 om 13:53
    Koos Koets

    Zucht, hier moet je trouwens ook eens over schrijven Marco, marginale partijtjes in internet vastgoed sites die om elke scheet een persbericht uitgeven of liever nog een kortgeding aanspannen, zodat ze weer wat gratis publicity hebben. Kom nou toch zeg, iemand die een internet concept overneemt, het moet niet gekker worden met plagiaat.


    27 maart 2008 om 14:40
    freek Janssen

    Weer deze heren. Zoals bij route mobiel een hoop drukte en uiteindelijk verkopen en gedupeerde achterlatend. Wat hoor je nog van routemobiel, wiens zakjes zijn gevuld.

    Laat ze zelf origineel zijn en echt iets bedenken van zichzelf. Niet kapot maken maar innovatief zijn ik waardeer dat meer als goedkoop jatten en scoren.


    27 maart 2008 om 16:14
    Gerrit-Jan Doorneweerd

    Deze formule lijkt vooral geschikt voor “executie-verkoop” waarbij de aanbieder zo snel mogelijk van het vastgoed af wil. Tegen elk aannemelijk bod.

    Als er een wens is om een optimale prijs te krijgen voor een woning, is deze vorm niet geschikt. Bieders zullen bij de veiling vooral gericht zijn op “koopjes”. En dus blijft de prijs rond executie waarde hangen. Voor sommige aanbieders zal dat voldoende zijn maar voor de meeste particulieren een te groot risico.

    Omdat er ook nog een wettelijke spijtoptanten regeling is, zal ook een professionele aanbieder zoals bijvoorbeeld een woningbouwvereniging wel drie keer uitkijken voordat ze hier gebruikt van gaan maken.


    27 maart 2008 om 20:11
    Henk

    kijk eens op http://www.vastgoed-auctions.nl, deze site bestaat al een jaar.

    De heren van bieden en wonen hebben wederom een concept gejat!!


    28 maart 2008 om 11:41
    Patrick

    Ik wil even reageren op de reaktie van Koos Koets. Er wordt hier gesuggereerd dat het een kleine en mariginale vastgoed site betreft. Deze site geniet grote bekendheid onder banken en professionele kopers. Overigens kunnen ook particuliere kopers hier gewoon meebieden. Het concept lijkt beter te zijn uitgewerkt omdat er een belangrijke schifting door vastgoed-auctions wordt uitgevoerd.

    Ons makelaarskantoor heeft nl. al diverse panden met succes via hun systeem verkocht.


    30 maart 2008 om 13:58
    Susan

    Waarom is dit zogenoemde jatten nu wel fout en is het namaken van (ik noem maar iets) een concept als ‘een telefoonboek’ of ‘kissproof lippenstift’ heel gebruikelijk?! Dat wordt toch voortdurend gedaan, of zie ik dat verkeerd?

    Weet iemand overigens hoe ik Marc Schröder kan bereiken. Via Google kom ik niet aan een directe link naar een mailadres o.i.d.


    10 september 2008 om 07:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!