Benchmarken nu ook mogelijk in Google Analytics

6 maart 2008, 09:40

Benchmarken nu ook mogelijk in Google Analytics

We mochten er al een tijdje naar kijken en inmiddels is de feature ook live gegaan: Benchmarking. Deze feature maakt het mogelijk om data van je eigen site te vergelijken met andere sites in jouw branche. Voordat je hier gebruik van kunt maken zul je aan moeten geven of je je eigen data ook beschikbaar stelt voor deze benchmarks.

Google geeft heel duidelijk aan deze data niet per site te delen, alle data wordt per vertical gegroepeerd en verspreid. Toch zal dit voor een aantal partijen een definitieve reden zijn om geen Google Analytics te gebruiken. Google heeft al veel data, en als ze dat dan ook gaan verspreiden onder concurrenten.

Wanneer je aangeeft je data te willen delen kun je voor 2 opties kiezen: delen met concurrenten en delen met andere Google diensten. De eerste optie is voor de benchmarking en de laatste om integratie met andere tools mogelijk te maken. De Google Conversion Optimizer kan zo gebruik gaan maken van data die je site genereert. Op die manier worden beide tools geïntegreerd, een veel gevraagde mogelijkheid.

Persoonlijk vind ik het benchmarken een leuke feature om trends in de markt te weerspiegelen op je eigen data. Maar verkijk je niet op absoluut gezien hogere of lagere getallen. Elke site heeft een andere propositie, layout, doel, enz, enz. Een hoger weigeringspercentage hoeft dus niet per definitie slechter te zijn. Kijk dus vooral naar de trends.

Wie gaat zijn data ook delen? En wat vinden we van de nieuwe benchmarking feature?

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Bart Maas

    Is de benchmark gericht op Nederland, of internationaal in de vertical? In ieder geval interessant!


    6 maart 2008 om 10:34
    André Scholten

    Goede vraag, ik heb nog niet kunnen achterhalen welke verticals ze gaan gebruiken en of dit ook gesegmenteerd gaat worden op land. Ik denk dat je na verloop van tijd, wanneer genoeg sites zich hebben aangemeld, zelf kan kiezen waar je mee wilt benchmarken.


    6 maart 2008 om 10:41
    Lodewijk de Groot

    Alles gaat of staat met je eigen opheid.. als jij niet wil delen, waarom zou een ander dat dan wel doen.. Ben benieuwd of dit zich positief zal gaan ontwikkelen.


    6 maart 2008 om 12:40
    Jelmer de Jong

    André, je schrijft: “Toch zal dit voor een aantal partijen een definitieve reden zijn om geen Google Analytics te gebruiken. Google heeft al veel data, en als ze dat dan ook gaan verspreiden onder concurrenten.” Maar het is toch zo dat je kan instellen of je data wil delen of niet, als je gewoon niet delen klikt is dit toch geen probleem?


    6 maart 2008 om 14:25
    André Scholten

    Klopt, alleen dan krijg je vermoedelijk ook geen toegang tot de extra features. Je zou denken dat het daarmee afgedaan is, maar alleen al het bestaan van deze deel-optie doet mensen al sidderen 😉


    6 maart 2008 om 20:38
    bert

    Ik vraag me echt af hoe de wereld er over een paar jaar uit zal zien, wanneer Google dus echt alle gegevens over iedereen verzameld heeft… George Orwell? Google? Ruik ik hier een conspiracy theory?


    7 maart 2008 om 15:25
    André Scholten

    En de hoofdcategoriën zijn als volgt:

    # Entertainment

    # Bedrijfsverzekering

    # Computers en elektronica

    # Financiën en verzekeringen

    # Games

    # Huis en tuin

    # Industrieën

    # Internet

    # Lifestyles

    # Lokaal

    # Winkelen

    # Maatschappij

    # Sport

    # Onroerend goed

    # Schoonheid en persoonlijke verzorging

    # Gezondheid

    # Automobiel

    # Telecommunicatie

    # Reizen

    # Eten en drinken

    # Wetenschap

    # Recreatie

    # Social Networks & Online Communities

    # Foto en film

    # Naslagwerken

    # Kunsten en geesteswetenschappen

    # Nieuws en actualiteiten

    # Dieren

    En deze zijn weer onderverdeeld in ongeveer 200 sub en subsub categoriën. Dat is een stuk gedetailleerder dan ik verwacht had.


    21 maart 2008 om 06:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!