Meer betalingen met iDEAL

28 januari 2008, 08:14

Het gebruik van iDEAL als betalingsmiddel stijgt nog steeds. Het aantal met iDEAL betaalde online aankopen bedroeg in 2007 bijna 15 miljoen. Een stijging van 238 procent ten opzichte van 2006 toen er 4,4 miljoen aankopen via iDEAL werden gedaan. Met deze groei verstevigt iDEAL haar koppositie ten opzichte van andere online betaalproducten. De totale omzet met iDEAL bedroeg het afgelopen jaar circa 1,1 miljard euro. Dat meldde betaalmiddelenexploitant Currence vanmorgen via een persbericht.

iDEAL is nu het meest gebruikte online betaalmiddel. Het gebruik heeft in vergelijking met creditcards een vlucht genomen: Uit onderzoek, waarbij is gevraagd hoe de laatste aankoop is afgerekend, blijkt het aandeel iDEAL de afgelopen maanden met 39% te zijn toegenomen, terwijl dat van creditcards gelijk bleef.

iDEAL heeft met 32% de hoogste voorkeur als betaalmiddel bij internet aankopen. De belangrijkste reden die online kopers hiervoor geven is dat het gemakkelijk en gebruiksvriendelijk is. Bij betalen via iDEAL staan de betaalgegevens van de aankoop al klaar en betaalt de consument direct via internetbankieren bij zijn eigen bank. Dat geeft een veilig en vertrouwd gevoel.

Currence verwacht dat het gebruik van IDEAL ook in 2008 verder zal toenemen. “Ruim een derde van alle online kopers kent iDEAL nog niet goed, dus daar ligt nog veel potentieel”, aldus Bob Goulooze van Currence. Daarnaast zijn webwinkeliers uitermate positief over iDEAL en zullen in 2008 meer webwinkels iDEAL in hun internetkassa gaan aanbieden.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Dave

    Waarom gebruiken mensen iDEAL liever dan een creditcard. Als klant heb je voor mijn gevoel meer mogelijkheden om een creditcardbetaling ongedaan te maken dan bij een iDEAL betaling, al is het al om de simpele reden dat je geen handtekening gezet hebt en daarmee de betaling soort van ‘ongeldig’ is. Heeft iemand hier ervaringen met iDEAL betalingen waarbij niets geleverd werd waarvoor betaald is en het geld via de bank moest terughalen?


    28 januari 2008 om 10:26
    Tim de Vrind

    @Dave

    Ik doe gemiddeld 2 aankopen per maand met iDEAL. Van m’n ipod, t/m concertkaarten. Alles verloopt prima. Nooit een probleem gehad. Het geld wordt direct van je rekening afgeboekt en je voert je betaling uit in je eigen beveiligde bankomgeving.

    iDEAL zorgt online voor veel vertrouwen in een webwinkel. Hierdoor neemt de conversie toe. Mede daarom zijn er veel webwinkeliers die iDEAL koesteren.


    28 januari 2008 om 10:31
    Emiel Kamzol

    Ik doe de meeste betalingen ook via IDEAL. Een keer heb ik een probleem gehad met niet geleverde spullen. Vervolgens heb ik mijn bank gebeld met het verzoek om de betaling ongedaan te maken. Dat gebeurde vrijwel meteen.


    28 januari 2008 om 12:51
    MaartenThuisen

    iDEAL heeft daarbij ook relatief lage kosten en is zeer gemakkelijk om bij je bestaande webshop in te bouwen. Daabij is de dekking ook gewoon groter dan bij creditcard aangezien (bijna) iedereen wel een rekening heeft bij de aangesloten banken.

    Bovendien zijn mensen best wel bang gemaakt met creditcardnummers die soms door hackers verkregen werden door in te breken bij een webshop.

    Al met al zijn het voor mij genoeg redenen geweest om alleen iDEAL te gebruiken in mijn webshop en creditcards niet te ondersteunen. Op het moment worden ongeveer 95% van alle betalingen met iDEAL gedaan.


    28 januari 2008 om 17:06
    Sjef Kerkhofs

    Wij merken bij een webshop waar we de marketing voor organiseren ook een grote toename in iDealbetalingen. Het percentage overstijgt ruim de 32% die hierboven wordt aangegeven. Ik denk momenteel eerder aan 75%-80% van de betalingen. Dit hoge percentage is ook toe te wijzen aan het feit dat we een product marketen dat interessant is voor een jonge doelgroep, die natuurlijk beter bekend is met iDeal.


    28 januari 2008 om 20:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!