NS en KPN uitgerangeerd

6 december 2007, 09:45

Zowel Emerce als uw hanglog Marketingfacts maakte gewag van een opmerkelijk bericht over de beëindiging van een samenwerking tussen KPN en de NS op het gebied van Narrowcasting en internet in de trein. De projecten zouden te duur zijn en daardoor onhaalbaar. Niet een unieke reden en ook niet op zichzelf staand.

De fout die deze twee voormalig staatsbedrijven maken is inmiddels een klassieker aan het worden wanneer het gaat om narrowcasting- initiatieven. Door location based marketingtoepassingen zoals narrowcasting niet te integreren in de communicatiematrix zijn businessmodelllen zoals deze van de NS in combinatie met KPN praktisch onhaalbaar. Zonder cross-overs naar andere communicatie is narrowcasting een onrendabel marketingschiereiland dat zich nauwelijks zelf kan bedruipen. Er is geen efficiency en synergie te behalen wanneer het gaat om contentcreatie/toepassing, cross-advertising en het gebruik van de infrastructuur voor meerdere doeleinden.

In februari dit jaar schreef ik op dit weblog over stand alone narrowcasting het volgende; “De principaal heeft altijd behoefte aan een marketingadvies waarin cross-overs opgenomen zijn van bestaande media-inzet naar nieuwe dynamische toepassingen op locatie (narrowcasting). Telkens weer gaat het om een unieke oplossing voor een integrale marketingvraag. Dus als de marketing toegevoegde waarde niet duidelijk is zal het draagvlak afnemen, het aanvankelijke enthousiasme wegebben (NS, Albert Heijn, Postkantoor, Bruna, Hunkemoller) en het steeds moeilijker worden om van deze pilots grote succesvolle projecten te maken, laat staan nieuwe klanten te werven. Het imago van ‘narrowcasting’ is nog steeds slecht, adverteerders zien het als een te duur medium zonder toegevoegde waarde waardoor men de kosten belangrijk blijft wegen naar eventuele advertentie inkomsten.”

Nog los van het aanbieden van internet via WiFi in treinen waarvoor denk ik wel wat meer exploitanten te porren zullen zijn zal de NS opnieuw moeten gaan zoeken naar mogelijkheden om reizigerscommunicatie, want daar ging het uiteindelijk om, te verbeteren. Ook hier is syndicatie aan de orde, geen partij in Nederland is in staat om een turn key oplossing voor alle communicatie momenten aan te bieden. Die communicatie bestaat uit de combinatie van een traditionele mediamix, RTV, print, outdoor en een aantal nieuwe toepassingen zoals 24/7 mobiele services, station- en perroncommunicatie (additionele reisinformatie en wachtijdverzachters), informatie en downloadkiosken (new business) en dan de keten sluitende beeldschermcommunicatie in de treinen.

De NS zou de technische aanbesteding van de infrastructuur in treinen, op de perrons en het mobiele platform om continuïteitsredenen los moeten maken van een pitch voor content, mobiele communicatie, en advertentie exploitatie. En dat vanuit een nieuwe communicatiematrix.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Gijsbregt

    Weer eens ouderwets raak deze Albert.

    En aangezien KPN zich weer gaat richten op infrastructuur onder communicatie, zullen ze over een half jaar wel weer samen aan tafel zitten. Tegen de tijd dat het dan ingevoerd is zijn de mobiele alternatieven al zover in de samenleving geïntegreerd, dat het allemaal niet meer nodig is.


    6 december 2007 om 11:41
    ssmeding

    Mooi betoog. Als je een bepaalde techniek opzet volgt de invulling vanzelf. Niet praten over luchtkastelen, maar gewoon beginnen ze te bouwen!


    6 december 2007 om 12:15
    robert

    Hoi,

    waarom is het de bedoeling om reizigerscommunicatie te verbeteren? consumenten willen om even zonder jargon te praten, draadloos internet in de trein, niet meer niet minder.

    De marketingmixmiljoenen die erom heen zijn gehuld als vertroebelende wolk, worden gezien als kern. Dat is wel zo voor de business, tuurlijk. Maar zonder draagvlak van de consument functioneert dit hele process niet.

    mvg,

    De student.


    6 december 2007 om 18:03
    venturo

    Robert, communicatie overal en altijd is voor alle reizigers belangrijk, internet in de trein is voor een kleinere groep relevant. Overigens het een laat het ander onverlet…


    6 december 2007 om 18:09
    Albert Treur

    Matthijs; eerst zien en dan geloven…..


    7 december 2007 om 09:53
    Peter Luit

    Voor mij overigens wel een bewijs dat je met reclame inkomsten alleen lang niet elke innovatie kan financieren.


    9 december 2007 om 09:46
    venturo

    Peter, meer een bewijs dat je in syndicatie moet kunnen denken en geloven. Ook innovatie kan in een geintergreerde omgeving profitabel zijn. Dit begint eigenlijk op een echte crossmediacase te lijken.


    9 december 2007 om 10:17
    ig

    “Robert, communicatie overal en altijd is voor alle reizigers belangrijk” (Albert Treur)

    Ik wil in de trein geen communicatie dus spreek voor jezelf vrind. En waag het al helemaal niet om zo’n goed redenerende student op deze manier af te kappen. Advies aan de student; gaat elders.


    9 december 2007 om 21:21
    venturo

    Anonieme ig, goed lezen. Wie heeft het over louter communicatie [b]IN/b] de trein?


    9 december 2007 om 21:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!