Marketing zit in details

16 november 2007, 19:44

Soms zijn het kleine dingen waarmee je eenvoudig eruit kan springen. Vorige week was het een man van een werving en selectie bureau met twee visitekaartjes, één voor kandidaten, één voor klanten. Voor klanten staat op de achterkant de pay off: “We work Different. We work Dedicated”, kandidaten kregen een kaartje met “We are ambitious people, are you?”.

Gisteren kreeg ik op het ERE congres (Internationale reruiters) echter een visitekaartje wat me echt heel erg aansprak: Starbucks. De reden hiervoor is tweeledig. Ten eerste viel het op, het heeft namelijk braille schrift erin verwerkt. Prachtig, zeker als je bedenkt dat Starbucks bekend staat om hun maatschappelijke verantwoordheid. Daarnaast staat op het kaartje: “printed on 100% recycled paper. 100% post-consumer material”. Amerikaans? Natuurlijk. Maar het is zo sterk dat je als bedrijf, als merk, je imago doorvoert in je hele organisatie. Ik spreek hier vaak over, in allerlei settings, dat je het imago van je bedrijf (je employer brand) in alle facetten moet doorvoeren. Dus ook in je visitekaartjes.

Marketing, branding, zit ook in de details

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

4 Reacties

    Ed

    ‘We word Different. We workd Dedicated’ ?


    16 november 2007 om 21:38
    arjanintveld

    Ik kreeg vandaag tijdens een gesprek de keuze uit 5 verschillende kleuren kaartjes. De reden? Een bedrijf dat gepersonaliseerde software aanbiedt en dus ook de klant een persoonlijk kaartje wil geven.


    16 november 2007 om 22:28
    chi666

    Sorry, ik moet ophouden met op vrijdag avond dit soort postings te maken, foutjes zijn aangepast.

    @Arjan: lijkt me bijna dan weer ‘overboard’ gaan. Want helemaal persoonlijk kan je het niet maken, tenzij je je verdiept in de klant en vooraf een kaartje print. Maar het is wel bijzonder.

    Ik geloof dat marketing in de details zit. Het leuke is dat ik van een Britse zakenrelatie het compliment kreeg dat ‘wij Nederlanders’ altijd zo goed nadachten over branding (n.a.v. die man met zijn twee kaartjes), terwijl ik altijd het idee heb dat we op employer branding bijna niets doen.


    17 november 2007 om 08:33
    Michel Rijnders

    Ik had gelijk dezelfde gedachte toen ik het kaartje van Starbucks ‘voelde’, zag mensen er met veel interesse naar kijken en er werd over gepraat.


    17 november 2007 om 12:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!