De beste wervingssite

10 oktober 2007, 06:47

Marco vroeg het zich begin van het jaar al af: wat maakt nu een goede wervingssite? En dan bedoel ik het recruitment deel van de corporate website, of de losse recruitmentsite van een bedrijf. In maart bleek dat de meningen nogal verdeeld waren. Zo werd ING zowel tot beste als slechtste uitgeroepen. Met name mensen uit de online media vonden de keuze voor de site van ING zeer vreemd. De opmerkingen van Carl (de ING site is echt beagger) als die van Marco (heeft iemand deze site wel eens goed bekeken) waren niet mals.

Op basis hiervan heb ik samen met Marc Drees, die eerder alle AEX bedrijven heeft beoordeeld, een model ontwikkeld in samenspraak met mensen actief in de recruitment, de arbeidsmarktcommunicatie, de online media branche en de onderzoeksbranche. Het resultaat hiervan is Digitaal-Werven.

Het model bestaat uit meer dan 50 verschillende elementen, die een wervingssite waarderen op de volgende elementen:

– Design van de site

– Gebruikersgemak

– Functionaliteiten

– Inhoud van de site

– Opbouw van de vacatures

– Het sollicitatieproces

– Innovatieve toepassingen

Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen grote en kleine bedrijven (welke andere issues hebben) en wordt ook gekeken naar de verschillende doelgroepen die een website kan hebben.

Het interessante aan dit onderzoek is dat elk bedrijf kan meedoen. Groot of klein, ongeacht de branche, iedereen kan zich aanmelden en zal kosteloos worden meegenomen in het onderzoek. De beste sites zullen worden genomineerd en gaan door naar fase twee van digitaal-werven. Want hoewel het onderzoek in eerste instantie op basis van objectief meetbare factoren gedaan wordt, blijkt dat ‘het gevoel’ nooit helemaal in vragen ondergebracht kan worden. Daarom worden de genomineerde sites door een panel van experts (waar om de onafhankelijkheid te bewaren de initiatiefnemers geen deel van zullen uitmaken) beoordeeld en daaruit zal de winnaar gekozen worden. Deze experts zullen vanuit verschillende kanten worden gevraagd, dus niet enkel arbeidsmarkt communicatie specialisten, maar ook een recruiter, mensen uit de nieuwe media branche, website bouwers en een student.

Door het model in twee stappen te doen denken wij alle sites een eerlijke kans te kunnen bieden en tegelijkertijd wel het ‘menselijke element’ dat websites moeten hebben mee te kunnen nemen in het onderzoek.

Mogelijk dat je je nu afvraagt: waarom doen jullie dit? Dat is eenvoudig, omdat we denken hier iets mee terug te doen voor de markt, waar wij beiden een goede boterham mee verdienen. In gesprekken met een aantal bedrijven bleek echter dat er ook behoefte was aan een ‘benchmark’ of een rapportage. Daarom bieden wij deze optie ook (ja, betaald) voor bedrijven. Dit is echter niet verplicht en heeft ook geen enkele invloed op de resultaten van het onderzoek.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

4 Reacties

    chi666

    Hoi Hans,

    De vraag: waar adverteert men komt niet teug in het onderzoek. Het gaat enkel over de site zelf, dus ‘wat als die baanzoeker op je site komt, hoe wordt hij/zij ontvangen’. Ik deel overigens (heb ik op HRlog veel over geschreven al) je mening dat wat creativer adverteren goed zou doen!

    Met innovatieve toepassingen moet je denken aan rss feeds voor vacatures, corporate weblogs, etc.


    10 oktober 2007 om 17:29
    Peter van der Graaf

    Hoi Bas,

    Houd je er wel rekening mee dat zoekmachines zorgen dat iedere pagina een mogelijke entree wordt? Een zoekmachine entree moet zich specifieker richten op het beantwoorden van de actuele vraag die iemand al in zijn zoekopdracht kenbaar heeft gemaakt.

    Dus ‘wat als die baanzoeker op je site komt, hoe wordt hij/zij ontvangen’, heeft betrekking op bijna iedere pagina.

    Ik ga er vanuit dat jij dit allang weet, dus het zal er vast wel inzitten. Maar ik wilde het even zeker weten.


    11 oktober 2007 om 05:49
    chi666

    Hoi Peter,

    Ja, ik ben daarmee benkend en mijn partner (Marc Drees) is heel erg zoekmachine marketing bewust.

    Je entree stuk (hoe wordt hij/zij ontvangen) zit wel over meerdere sites, vooral in het design. Het echte zoekmachine marketing stuk heeft veel discussie opgelevert (staat het bedrijf in de top 20 bij google was b.v. een vraag die het niet heeft gehaald). Het is namelijk erg lastig om erin mee te nemen, maar wel een goed punt van de ‘deep entry’s’. Daar zit iets van in, maar misschien moeten we daar volgend jaar nog meer voor doen.


    11 oktober 2007 om 07:13
    chi666

    @Haans: dit onderzoek is in zijn geheel niet gericht op vacaturesites, maar op het recruitment deel van de corporate site. Dat daar onderscheid in doelgroepen gemaakt moet worden klopt.


    11 oktober 2007 om 19:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!