Wat is de invloed van social networks op online aankopen?

8 juli 2007, 04:54

Eerder dit jaar voorspelde JupiterResearch dat het web in 2011 invloed zal hebben op de helft van alle inkopen. Afgelopen week stelde Internet Retailing opnieuw deze vraag naar aanleiding van twee nieuwe studies door resp. JupiterResearch en Bazaarvoice (via: Twinkle).

Beide studies bekeken de invloed van andere internetgebruikers op de beslissing iets te kopen. Ondanks de groei van social networks en online communities is de invoed op de online aankopen vooralsnog minimaal, zegt JupiterResearch. Toch vertrouwen consumenten steeds meer op customer reviews, aldus reviewprovider Bazaarvoice. Vanuit branding en advertise perspecitief is de invloed van social communitysite dus wel van invloed!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    Het is inderdaad een breed begrip. Ook diverse vergelijkingssites zou je hieronder kunnen laten vallen.

    Link naar de koopman site inmiddels aangepast; thx!


    8 juli 2007 om 08:27
    chi666

    Dat was mijn eerste gedachte ook. Dat Kieskeurig en consorten ook eigenlijk social shopping sites zijn. Het mooiste zou zijn dat te combineren met een UnitedConsumers insteek. Mijn oude baas is ooit met zoiets bezig geweest, waarbij consumenten konden aangeven exact welk product ze wilde hebben en dan kon je winkels hun prijs laten bieden. Toen de tijd nog ver vooruit én het concept was ook niet echt goed uitgewerkt. Ik geloof dat zoiets best kan werken, met recviews erbij en eventueel kan je dan ook gebruik maken van de kracht van de massa voor kortingen.


    8 juli 2007 om 08:31
    media

    Ik ben even de naam kwijt maar zag recentelijk een aardige widget voor boekensites zoals Amazon. Als je dan een bepaald boek zocht kon je via die widget direct opvragen waar die het goedkoopst is en wat anderen er van vonden. Kan ‘m helaas niet meer terugvinden maar vind dat soort social applicaties geweldig en verwacht (zeker als ze straks ook via mobiel beschikbaar zijn) er veel van in de toekomst!


    8 juli 2007 om 08:52
    chi666

    Seth Godin’s web 4 ging hier toch ook min of meer over. Als ik op het punt sta een boek te kopen dat elders goedkoper is en door mijn vrienden aangeraden wordt als een betrouwbare boekenwinkel, grijpt het systeem in. Zoiets toch?


    8 juli 2007 om 09:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!