OpenAd komt naar Nederland

2 april 2007, 14:00

{title}Al eerder meldde ons deskundige op het gebied van Centraal en Oost-Europa dat OpenAd goed liep in veel landen, maar nog niet bij ons. Maar dat gaat veranderen. In een persbericht maken ze duidelijk dat de Nederlandse markt met het Ebay-achtige open model ook veroverd moet worden. Directe aanleiding om naar Nederland te komen is dat het aantal pitches vanuit Nederland het laatste half jaar verdubbeld is en dat in Nederland voorop loopt op het gebied van interactieve media. Daarin wil OpenAd zich verder ontwikkelen.

OpenAd verhandelt kant-en-klare campagnes en pitches op maat. Daarin is het een intermediair tussen creatieven en adverteerders. De campagnes kunnen gericht zijn op verschillende media of zijn multimediaal. Gezien de groei in online video en de opkomst van bedrijven als Spotzer en Spotrunner, zal daar nog veel te verwachten zijn. Inmiddels zijn 7.500 creatieven uit meer dan 116 landen aangesloten. Daarbij worden grenzen geslecht die in de gewone pitches gesloten blijven. Zo kan New Europe, maar ook Latijns Amerika meedoen aan Westeuropese pitches. Van origine komt het initiatief uit Slovenië, maar inmiddels is er dus een dekking van min of meer de hele wereld. Het zal de bekenden van de Nederlandse nieuwe media niet verbazen dat Novocortex de vertegenwoordiger van OpenAd in Nederland is.

Interessant naast het kostenvoordeel (dat niet onbelangrijk is), is vooral de crossculturele benadering van een campagne. Dat maakt het gebruik van OpenAd voor campagnes op het web alleen maar interessanter: daar zijn immers de grenzen ook niet aanwezig. De groei zit nog steeds in OpenAd, dat inmiddels in het bezit is van een Sloveense beursgenoteerd conglomeraat Istrabenz. Voor haar makelaarsactiviteiten tussen klant en creatief ontvangt OpenAd het niet malse percentage van 22.5. Daarnaast dienen bedrijven zich in te schrijven voor een minimumprijs van $ 3.000. Dit bedrag loopt snel op als je meer pitches wilt houden of meer categorieën werk wilt bekijken.

Met de insteek als makelaar past OpenAd heel goed in de web 1.0 hype (denk aan Ebay, maar ook aan de gezamenlijke inkoopsites van enkele jaren terug). De breedte van wat er te makelen valt op het web neemt steeds verder toe. In de VS wordt inmiddels reclamezendtijd via een veiling verkocht. Daarmee komt een steeds groter deel van de communicatieketen binnen het bereik van internet. Interessant wordt het als er ook web 2.0 toepassingen worden toegepast op deze marktplaats: vooral rating en crowdsourcing springen er dan uit. Het gevaar is echter dat de moeilijkheid van het hele project dan nog verder onder druk komt: intellectueel eigendom blijft moeilijk te beschermen.

Op de site staan grote namen die gebruik maken van hun diensten. Inmiddels lopen twee pitches in Nederland. Ik ben benieuwd of de schapen over deze dam zullen volgen.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!