Wordt OpenAd.net de eBay van de reclame-industrie?

28 oktober 2006, 08:06

OpenAd - global ideas stockOp het Golden Drum festival in Slovenië was ik prettig verrast door de OpenAd competitie. Deze competitie heeft als doel om reclamemakers de kans te geven hun ongerealiseerde reclameconcepten aan de wereld te tonen. Deze concepten kunnen vervolgens aan adverteerders worden verkocht en gerealiseerd via OpenAd.net.

OpenAd is een online platform voor adverteerders en creatieven uit meer dan 100 landen. OpenAd werkt als volgt. Voor de adverteerder: je koopt een abonnement en krijgt de mogelijkheid om online pitches te organiseren onder 4.500 creatieven, of je koopt een kant-en-klaar concept uit de OpenShow galerie. Voor de creatief: je meldt je kosteloos aan, zet je concept in de virtuele etalage en doet mee aan online pitches van circa 1.000 aangesloten adverteerders. OpenAd.net wil graag de eBay worden voor de reclame-industrie. De vraag is of het business model van OpenAd voldoende voordelen biedt aan adverteerders en creatieven.

Ik heb Nina Dinjaski, Business Development manager van OpenAd, gevraagd om voor- en nadelen van het model toe te lichten. De voordelen zijn evident. De adverteerder krijgt toegang tot een enorme en zeer multiculturele talentenpool. En dit kan baanbrekende concepten opleveren die door out-of-the-box denkende creatieven uit verre landen worden bedacht. De pitch van FHM, het Engelse tijdschrift voor mannen, is bijvoorbeeld gewonnen door een creatief uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten.

De creatief krijgt de mogelijkheid om het idee dat in eigen land kansloos is (conservatieve adverteerders, het publiek is nog niet klaar, het bureau is te klein om grote adverteerders te bereiken etc) daadwerkelijk te realiseren.

Er zijn natuurlijk ook nadelen. Ideeën zijn bijzonder mobiel en kunnen zeer makkelijk worden gekopieerd. En het auteursrecht is lastig te bewijzen omdat het idee in een andere context kan worden geplaatst. Om dit probleem op te lossen heeft OpenAd de toegang tot de OpenShow galerie beperkt. Om kant-en-klare concepten uit de galerie te kunnen zien, moet je je als adverteerder registreren. En dit kost je circa 3.000 dollar per jaar. De prijs van een concept uit de OpenShow galerie wordt berekend op basis van het medium (TV is bv. duurder dan print), de marktomvang (Nederland is goedkoper van de VS) en de bedrijfsomzet (een multinational betaalt meer dan een MKB onderneming). Bijvoorbeeld, een print concept voor de Nederlandse markt kost je rond 2.000-3.000 euro incl. commissie van OpenAd (22,5% van de prijs). Voor de creatieven is de deelname aan OpenAd overigens gratis.

Ik vraag me af of adverteerders bereid zijn om deze prijs te betalen voor een ruw idee dat nog moet worden gerealiseerd. OpenAd doet zelf geen producties en laat de keuze van het productiebedrijf over aan de adverteerder. Ik kan me voorstellen dat een print advertentie makkelijk kan worden uitgewerkt door de bedenker van het concept. Maar de weg van een concept naar een TV spot of een interactieve website is veel langer en complexer vanwege vereiste technische en inhoudelijke know-how en hogere budgetten. En dan is het logischer voor de adverteerder om conceptontwikkeling en realisatie door één bureau te laten doen.

Ondanks al deze nadelen vind ik OpenAd een zeer sympathiek initiatief. OpenAd zet het internet in om creatief talent te helpen een breder publiek te bereiken. En OpenAd levert geweldige campagnes op doordat creatieven uit New Europe, Latijns Amerika en Azië de mogelijkheid krijgen om concepten te ontwikkelen voor anders ontoegankelijke adverteerders. Ik was bijvoorbeeld zeer onder de indruk van “Wasverzachter”, het werk van McCann Erickson uit Israel dat de OpenAd Print competitie heeft gewonnen op het reclamefestival Golden Drum.

Wasverzachter - door McCann Erickson Israel

Serge Fenenko
Strategy Director bij Novocortex

Strategy Director van het internet marketingbureau Novocortex, na 7 jaar marketing en business development bij Rabobank. Novocortex is gespecialiseerd in interactieve marketing en Internet Strategie Audits. We werken internationaal - in Nederland, Zwitserland, Rusland, Oekraïne, Kroatië etc. Novocortex maakt interactieve campagnes, virals en iPhone games die aandacht in sociale media en prijzen op internationale festivals winnen.

Categorie
Tags

16 Reacties

    mangold

    Mooi initiatief! Wel schrikken voor de gevestigde creatieve garde, maar toch echt ’the way to go!’


    28 oktober 2006 om 08:35
    serge.fenenko@novocortex.com

    Creatief talent is uiteraard grenzenloos en de gevestigde garde heeft geen patent op creativiteit. Wat ik opvallend vond is dat veel concepten uit de OpenAd galerie van de creatieven zijn die bij grote reclamebureaus werken. OpenAd moest zelfs zijn software zodanig aanpassen dat de auteur van een OpenShow concept anoniem kon blijven. Want soms krijg je geen vrijheid van de adverteerder en sneuvelen je meest creatieve ideeën in de zoveelste Debrief ronde. Of vindt iemand bij het bedrijf je concept “gewoon niet mooi”:-)


    28 oktober 2006 om 08:43
    Michael

    Voor wie nog wat meer over OpenAd.net wil weten: het vakblad Adformatie had er een paar pagina’s over op 9 september 2004. Ja, dat prachtblad was er heel snel bij. En zo hoort het ook, niet waar. Voort verwijs ik naar het stukje van Serge vandaag op Adfoblog, ook over OpenAd.net.


    28 oktober 2006 om 12:58
    serge.fenenko@novocortex.com

    Sinds 2004 heeft OpenAd een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Dit initiatief is aanvankelijk in Slovenie gelanceerd en wordt pas vanaf 2006 actief gepromoot. O.a. door de OpenAd competitie te organiseren op het Golden Drum festival. Inmiddels heeft OpenAd kantoren in vijf landen incl. London en Buenos Aires. En het aantal aangesloten creatieven groeit snel – ik heb een update gekregen dar er rond 5.800 zijn uit meer dan 100 landen. De conclusie dat “het nu 3 jaar later nog geen succes is” lijkt me niet echt logisch. Ik vind OpenAd een prachtig initiatief en wens ze veel succes.

    Ik heb twee berichten over OpenAd uit Nederland gevonden via Google, één kon ik niet lezen zonder abonnement, het andere was een melding van het bestaan van dit initiatief. Het artikel van Adformatie staat helaas niet online. Nina Dinjaski van OpenAd vertelde me over dit artikel in Portoroz, ze was er zeer blij mee maar vond dat OpenAd een nieuw stadium van zijn bestaan had bereikt…


    28 oktober 2006 om 13:19
    media

    Ah, dank voor de aanvulling Serge dat maakt het in ieder geval duidelijk waarom we destijds er weinig van hebben gezien (ik heb het destijds in Adformatie gemist, sorry Michael) en dat het wellicht nu wel een doorbraak maakt. Nogmaals, vind het een prima concept dat volgens mij ook veel potentie heeft. Het is aan de mensen achter OpenAd om er een succes van te maken!


    28 oktober 2006 om 13:22
    Anders

    Ik zat van de week toevallig aan hetzelfde te denken, toen ik de nieuwe reclame van Centraal Beheer zag (de acapunctuurpatiënt die moet vluchten voor de brand). Het lijkt me heel leuk werk om telkens een nieuw, origineel idee voor die spotjes te verzinnen, maar ook vrij lastig omdat je hoge kwaliteit moet aanhouden.

    Nou zullen er ongetwijfeld veel “gewone mensen” zijn in Nederland die een idee hebben voor een volgende Centraal Beheer-spot. 95% daarvan zal niet goed genoeg zijn, 4% even goed als de huidige spots maar een waardevolle 1% wellicht een stuk beter dan de beroepscreatieven ooit zouden kunnen verzinnen (cijfers zijn natte-vinger-werk). Zou je daar geen marktplaats-concept omheen kunnen zetten, vroeg ik me af.

    Ben alleen benieuwd of de bureaus – en dan met name de creatieven binnen bureaus – dat concept zouden kunnen omarmen. Ik kan me voorstellen dat er in de bureauwereld veel weerstand is tegen het idee dat een ordinaire consument iets leukers of beters zou kunnen verzinnen dan mensen die er hun beroep van gemaakt hebben.

    @Serge – is OpenAds nou een permanente databank of is het een competitie waar winnaars uit getrokken worden?


    28 oktober 2006 om 13:45
    serge.fenenko@novocortex.com

    @ Anders

    OpenAd is een permanente databank. De OpenAd competitie is onderdeel van hun marketing strategie.

    Ik weet niet of grote bureaus zich zullen verzetten tegen creativiteit van buiten (van de consument of andere creatieven uit het buitenland). Volgens mij gebruiken grote netwerken juist vaak creatief talent uit Latijns Amerika en New Europe voor de westerse campagnes. En omgekeerd worden sommige Oost-Europese TV-reclames door de westerse productiemaatschappijen gemaakt.


    28 oktober 2006 om 13:57
    media

    Serge, stel ik zou OpenAd als bureau willen inzetten voor een klant, wat levert mij dat op? Of moet ik daar zelf een marge voor bedenken? Wellicht is dit allemaal al geregeld maar anders zouden ze hier eens over moeten nadenken, maak het de bureaus ook aantrekkelijk om het te gebruiken!


    28 oktober 2006 om 13:59
    serge.fenenko@novocortex.com

    OpenAd regelt zelf geen productie. Je koopt daar een concept en moet er zelf voor zorgen dat dit concept wordt gerealiseerd. En tussen een idee en een TV spot / interactieve website zit een hoop werk. Ik bedenk af en toe prachtige concepten (denk ik dan zelf:-) maar het zijn onze art-directors en programmeurs die het eindresultaat bepalen. En het succes van de TV reclame wordt niet door copywriters bepaald, maar door de regisseur en cameraman.

    Daarom zijn vooral print ads en virals zo succesvol op OpenAd – de bedenker is vaak prima in staat om zijn idee in Photoshop uit te werken, of een fimpje te maken met zijn camera. Dit geldt overigens ook voor de consumenten – een viral kunnen ze nog wel maken, maar een goede interactieve applicate produceren is veel lastiger.


    28 oktober 2006 om 14:23
    serge.fenenko@novocortex.com

    En wat de marge betreft, is het voor kleine adverteerders en bureaus niet echt voordelig om OpenAd te gebruiken. Je moet 3.000 dollar betalen voor het abonnement en daarna nog 2.000-5.000 voor het concept.

    Mijn advies aan OpenAd was (en is) – schaf die abonnement fee af voor kleine bureaus en adverteerders. En verlaag je tarieven voor concepten die uitsluitend in nationale campagnes worden ingezet (hetzelfde OpenAd concept kan immers tegelijkertijd in verschillende landen worden gebruikt – bv. in Nederland en in China).


    28 oktober 2006 om 14:31
    Nina Dinjaski

    OpenAd.net has developed in many ways since it was launched in late 2003, as a test site. We now have over 6000 creatives from 113 countries, including the Netherlands, working through OpenAd.net. We count companies like DaimlerChrysler, Camelot, Arcadia group, MTV and Financial Times among our clients.

    We work with experts in Intellectual property law, such as the Simkins Partnership and Clintons (both UK), to ensure a safe platform for idea sales. We have 2-5 creative briefs posted by clients on our website at any given time. We’ve mediated in over 90 pitches, and offered a chance to sell work to clients from the UK, USA and Europe to creatives worldwide. Very recently, a Dutch creative’s work has been licensed by an Australian client, as an example.

    We also support the creative industry by sponsoring briefs for young talent at festivals worldwide – currently, we’re hosting the Young Creatives competition at El Ojo, Latin America, but we’ve also sponsored Golden Drum, AdFest, Young Guns, Golden Hammer, Adprint, and many more. We support talent by offering a pre-payment on the ideas they are selling in our gallery and furthermore, we organize creative evenings in London, where recognized creative directors review books by our creatives, and offer insight and advice. We are also in partnership with Corbis, one of the biggest photography providers, and our creatives can use their photos free of charge for presentation purposes. All of our own services for creatives are free of charge.

    As for our clients, we offer them an online access to a variety of creative solutions to choose from, either via pitch, or in the gallery. The license price is usualy set by the creative, and will vary according to the size of the market where it is used – i.e. national campaigns will cost less in creative license than worldwide campaigns, the license duration (which can either be 12 months or perpetual), the size of the client buying the work (meaning smaller companies will pay less) and the type of idea bought (i.e. a TV ad will cost more then a packaging idea). The Membership fee costs 3,000 USD for the full year, and that includes access to the gallery – any chosen category, out of the fourteen available – and holding one pitch. I’d be happy to answer any other questions, either here, or if you e-mail me on nina[at]openad.net.

    Best Regards,

    Nina Dinjaski

    Business Development Manager

    OpenAd.net


    31 oktober 2006 om 13:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!