Think Orange

3 maart 2007, 18:22

{title} Enige tijd terug werd bekend dat France Télécom van haar Nederlandse dochter Orange af zou willen. Een min of meer gedwongen verkoop mede omdat Orange niet aan door de overheid gestelde UMTS licentievoorwaarden per 1 januari 2007 kan voldoen en de Franse eigenaren geen investeringen meer doen in regio’s waar men geen substantieel marktaandeel kan veroveren. Orange, maar ook andere telecombedrijven met een UMTS kavel zijn per 1 januari 2007 verplicht een dekking te bieden van 70% hetgeen in het geval van Orange zeer twijfelachtig is. Een hele trits geïnteresseerde bedrijven heeft inmiddels de revue gepasseerd waardoor het in ieder geval geen beauty contest meer zal worden. Immers de kavelverplichting van 70% dekking blijft ook voor de nieuwe eigenaar overeind staan en France Télécom wil gewoon harde Europese valuta zien.

Orange is met 1,9 miljoen mobiele telefoonabonnees en 600.000 klanten voor breedbandinternet het kleinste telecombedrijf in Nederland en nog steeds verliesleidend. Desondanks moet Orange rond de miljard euro opbrengen. Als eventueel geïnteresseerde partijen uit de telecom markt worden T-Mobile (ook nog verlies) en Vodafone genoemd maar ook Tele2 zou zich inmiddels hebben gemeld bij de Gallische eigenaren van Orange met een buideltje geld en… een financiële partner. In dit kader wordt steeds vaker een samenwerking met de Rabobank genoemd. Geen hele gekke gedachte want een eventuele aankoop van Orange zou zowel Tele2 als Rabobank een belangrijk duaal voordeel opleveren. Beide zijn dan in een keer zelf een serieuze speler in de mobiele markt en en-passant krijgt de nieuwe combinatie even 600.000 consumerende ADSL gebruikers als klant. Bovendien heeft Tele2 in dat geval toegang tot meer dan 2 miljoen Rabobank relaties.

De aanhoudende geruchten over een samenwerking van Tele2 met de Rabobank in dit domein lijken dus op een hele serieuze en kansvolle optie te rusten. Naar verluid boekt Rabobank nog teleurstellende resultaten met het onlangs geïntroduceerde Rabo Mobiel en heeft de bank al veel aandacht voor telecom, media en entertainment. Tele2 wil graag commercieel, en bij voorkeur met partners, de vleugels in beide domeinen verder uitslaan. De combinatie is absoluut interessant en heeft kennis, kapitaal, kunde en ervaring voldoende in huis om zowel de mobiele als de breedband markt met succes te kunnen bewerken. Iets wat de Rabobank na de wat verkrampte vingeroefeningen met Rabo Mobiel en Mediamall ook wel kan gebruiken.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    VicKuP

    Naar verluidt hebben de kabelmaatschappijen ook wel trek in dit sinaasappeltje. Warburg Pincus (oa Multikabel-Casema) schijnt een meer dan gemiddelde interesse te hebben.

    Quadruple play all the way?


    4 maart 2007 om 15:22
    ben

    ‘De combinatie is absoluut interessant en heeft kennis, kapitaal, kunde en ervaring voldoende in huis om zowel de mobiele als de breedband markt met succes te kunnen bewerken.’ Maar ik snap toch nog niet waarom Tele2 / Rabobank Orange wel rendabel kunnen krijgen?


    4 maart 2007 om 21:50
    venturo

    @ ben, Tele2 klanten + Orange Klanten + Rabobank klanten = profitabel volume


    4 maart 2007 om 21:53
    Barry

    Handig om te weten: Rabo Mobiel maakt gebruik van het netwerk van Orange…


    5 maart 2007 om 10:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!