KPN stopt in 2010 met vaste telefonie

5 februari 2007, 05:21

Emerce weet vanmorgen te melden dat KPN Telecom over drie jaar stopt met het aanbieden vaste telefonie. Dat zegt Eelco Blok, directeur van het vaste net van KPN. Blok doet zijn uitspraken in het Duitse blad WirtschaftsWoche. KPN wil zich volledig concentreren op het aanbieden van diensten via een gemoderniseerd glasvezelnet, dat transmissiesnelheden zal ondersteunen van 30 tot 50 Mbit/s. Via dat netwerk kunnen gecombineerde diensten worden aangeboden, behalve telefonie ook televisie en breedband internet. Een jaar geleden noemden we dat nog Triple Play.

Nu we het toch over KPN hebben. Het mobiele netwerk van de KPN had gisteren zo goed als de hele dag te kampen met storingen. In de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel is de verbinding meerdere keren uitgevallen. Volgens KPN ging het om een fout in de software. Rond 20.30 uur waren de problemen verholpen, liet een woordvoerder van de KPN weten. Mensen met een vast verbinding konden wel gewoon bellen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

13 Reacties

    Eric

    Als ik het goed begrijp verdwijnt het vaste netwerk wel, maar dit betekent niet persé dat ‘vast’ bellen ook verdwijnt. Het vaste netwerk loopt alleen niet meer via de koperen telefoonlijn, maar via glasvezel.

    Wanneer zou mobiel bellen het voor 100% overnemen van vast bellen? Komt dit tijdstip ooit? Of zijn er bedrijven (en misschien ook particulieren) die altijd zullen vast houden aan de vaste lijn?


    5 februari 2007 om 07:33
    Daan

    Waarom zou een bedrijf geen vaste lijn meer willen? Lijkt me toch dat dit gewoon blijft bestaan…


    5 februari 2007 om 08:53
    media

    Ik zou de vraag willen omdraaien Daan, waarom zou een bedrijf nog wel een vaste lijn willen?


    5 februari 2007 om 08:57
    chi666

    @Marco, omdat mijn ouders weigeren te bellen naar mobiel… te duur.

    En omdat je niet altijd bereikbaar wil zijn. Niet dat ik heel flauw daarin ben, maar soms is het wel zo handig om iets uit te zetten, maar wel bereikbaar te zijn via b.v. de receptie om terug te bellen voor vragen.


    5 februari 2007 om 12:16
    media

    @Bas: prijs zal steeds minder een issue zijn en vwb bereikbaarheid, je kunt je mobiel op 101 verschillende standen zetten (waaronder definitief uit).


    5 februari 2007 om 12:21
    Eric

    Waarom men nog een vaste lijn zou gebruiken?

    Ik kan wel een paar redenen bedenken:

    – Goedkoper dan mobiel, en prijs speelt volgens mij zeker een rol. Ik betaal 18 cent per minuut om van mijn vast lijn naar een mobiel nummer te bellen, dat moet goedkoper kunnen!

    – Vaste lijnen zijn stabieler. Met mobiel bellen zitten er soms gaten in de netwerken, een vaste lijn werkt (bijna) altijd.

    – Een vaste lijn is vertrouwd, zoals Bas al aangeeft.

    Bovendien lijken vaste lijnen ook vaak geschikter te zijn voor andere zaken dan bellen:

    – Vaste lijnen kunnen hogere snelheden aan en zijn dus geschikter voor multimedia.

    – Vaste internetverbindingen zijn stabieler dan draadloze.

    Nadeel van een vaste lijn is natuurlijk dat je mobiliteit mist. Maar hoeveel bedrijven/particulieren zit er nou echt te wachten op 24/7 bereikbaar zijn?


    5 februari 2007 om 13:38
    Jurjen de Vries

    Ooit zullen we alles geheel mobiel doen. Maar nog niet in 2010, en waarschijnlijk ook nog niet in 2015.

    De prijzen zullen in 2010 overigens wel weer anders zijn. Je kan dan namelijk mobiel bellen via VOIP. Kosten voor mobiele dataverkeer zullen dan te verwaarlozen zijn.


    5 februari 2007 om 16:03
    venturo

    Marco, ik heb het artikel gelezen en vindt ook dat Emerce hier een dijk van een canard naar binnen fietst. et zou Libbenga sieren als ie er op terug kwam..


    5 februari 2007 om 18:13
    Don

    Maar dat betekent nog niet dat er niet gebeld kan worden door onze klanten. Dat zal altijd onderdeel zijn van onze dienstverlening. “‘

    Die Oudshoorn kan anders ook niet lezen, dit staat niet in het Emerce stuk. Wel dat er op een andere manier gebeld kan worden. Van wie is de canard nu precies?


    5 februari 2007 om 20:12
    Jan Libbenga

    Wat ik bij Bright heb gezegd, herhaal ik hier ook nog maar eens: de suggestie van Oudshoorn dat Emerce beweerd zou hebben dat KPN klanten niet meer kunnen bellen klopt natuurlijk niet, tenzij je niet verder wilt lezen dan de kop van het artikel. KPN schakelt in 2010 het ruim honderd jaar oude (Plain old telephone service, POTS) uit, oftewel het oude ‘vaste net’ en gaat over op IP.

    Dit najaar, toen KPN zijn All IP traject presenteerde, was nog niet duidelijk wanneer POTS ‘op zwart zou’ gaan, zoals Oudshoorn destijds ook nadrukkelijk in interviews meldde. Dat Blok 2010 expliciet noemde in het Duitse tijdschrift vormde het belangrijkste nieuws, samen met de ambitie om de ‘churn’ van vaste bellers tegen te gaan door nieuwe diensten aan te bieden via het verglaasde net. Zo’n ambitie houdt natuurlijk meer in dan het vervangen van centrales of het sec aanbieden van telefonie, want dat lost de problemen van KPN niet op. Telefonie moet een andere inhoud krijgen.

    Daarmee was dit nieuws relevant voor de Emerce lezer. Hoe de technische migratie precies gaat verlopen, hebben we in het midden gelaten. Toen met name bij Webwereld, maar ook bij Emerce, hieroverdiscussie ontstond, is een alinea toegevoegd over het identieke BT project 21CN in het Verenigd Koninkrijk. In tegenstelling tot BT heeft KPN zijn klanten nog niet in detail geinformeerd over de migratie en de consequenties daarvan, immers het afschakelen van POTS was tot voor kort geen issue. BT doet dat nu al enige tijd, bijvoorbeeld met informatie over welke apparatuur straks wel en niet zal werken.


    6 februari 2007 om 05:32
    media

    Dank voor de aanvulling Jan. Het geeft nogmaals aan hoe belangrijk is om artikelen goed te lezen alvorens conclusies te trekken.


    6 februari 2007 om 06:01
    Harry

    Interessant.. maar waarom ziet niemand dat het ook verkeerd is te schrijven over “verglaasd netwerk” of “glasvezelnet” ?

    KPN heeft gewoon nog koper liggen, enig verschil is dat dit een stukje korter is geworden en ze van ADSL naar VDSL gaan.

    Ik probeer een mogelijk misverstand uit de wereld te helpen. KPN doet m.i. niet aan FTTH…iets wat echt innovatief is.


    6 februari 2007 om 19:30
    Willem

    jan libbenga van emerce is barracuda


    2 maart 2015 om 19:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!