Problemen voor navigatiegebruikers in Zwitserland en TomTom houdt zich stil

26 januari 2007, 06:05

Problemen voor navigatiegebruikers in Zwitserland en TomTom houdt zich stilSinds 10 januari jl. is het in Zwitserland verboden, je navigatiesysteem te gebruiken om snelheidscontroles te omzeilen. Bijna elk navigatiesysteem heeft wel de mogelijkheid, via Points of Interests (POI) zich te laten waarschuwen voor vaste radarcontroles. TomTom biedt zelfs een betaalde service hiervoor aan.

Wie in Zwitserland wordt aangehouden door de politie en deze POI’s in zijn systeem heeft staan, riskeert een boete van bijna 2000 euro. Geen kattepis dus. Tijd om als brave burger maar die POI’s uit mijn systeem te halen.

Ik zou dan ook verwachten, dat ik als Zwitserse TomTom-gebruiker (of als Nederlands wintersporter) wel gewaarschuwd zou worden, hetzij via de TomTom nieuwsbrief, hetzij via een berichtje op de homepage van de TomTom-website.

Maar helaas, zelfs twee weken na het ingaan van de nieuwe wet, helemaal niets, doodse stilte. En dat verbaast me, zeker van een bedrijf dat me de afgelopen maand wel 5(!) keer heeft

gemaild

gespamd of ik niet een nieuwe TomTom zou willen aanschaffen. Is TomTom alleen in klantencontacten geïnteresseerd als het direct geldelijk gewin oplevert, of ben ik als consument gewoon te veel gewend aan pro-actief communicerende bedrijven?

Robert de Heer
project manager Emerging Media Network bij publigroupe

Sinds 1995 houd ik mij bezig met nieuwe media in de uitgeefbranche. Heb de afgelopen 10 jaar gewerkt voor het Nederlands Dagblad, Trouw en de Volkskrant, waar ik de websites van deze kranten met bijbehorende internetredacties heb opgericht c.q. heb verder ontwikkeld. Enkele voorbeelden zijn de pdf-kranten van Nederlands Dagblad (1998) en de Volkskrant, de Volkskrant Nieuwsklikker en de VolkskrantBanen-site (1e versie). Sinds juni 2006 werk ik in Zwitserland als business developer bij PubliGroupe (een marketing- and salesorganisatie met 1.5 miljard euro omzet) waar ik verantwoordelijk ben voor crossmedia ontwikkeling. Daarnaast ben ik mede-eigenaar van Mapyourcontent.com, de specialist in Nederland op het gebied van Google Maps. O.a. Misdaadkaart.nl is door Mapyourcontent gebouwd. Ten slotte zal ik begin 2007 een Europees weblog over Maps-ontwikkelingen starten.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Peter Luit

    In het artikel wordt mijn inziens gesproken over navigatie systemen, die eveneens zijn uitgerust met een radarverklikker. Ik zie niet zoeer POI lijstjes als boosdoener staan. Ik denk dat het ook niet hard te maken is daar een boete (2000 euro??) voor uit te delen. Wat is het verschil met een lijstje op de stoel, die door de mederijder wordt voorgelezen op het moment dat een flitspaal nadert?


    26 januari 2007 om 07:15
    Jelle Bos

    Nou Peter, ik zou daar niet zo zeker van zijn. In het artikel wordt toch echt alleen gesproken over ‘saboterende flitsoftware’ die o.a. bij TomTom wordt geleverd, en met een druk op de knop wordt geactualiseerd. En dat kan met ‘een lijstje op schoot’ natuurlijk niet.

    Verder vind ik het wel aparte aanpak van de Zwitsers. Kan je niet beter de softwarefabrikanten verbieden om die flitssoftware aan te bieden? Want het verbieden van navigatie (in tegenstelling tot radarverklikkers) kan je denk ik niet meer uit de auto weren. Je zou dan bijvoorbeeld de flitsdienst in Zwitserland kunnen afsluiten.


    26 januari 2007 om 07:30
    Igor

    De GPS fabrikanten kunnen wellicht de automobielbonden en overheden in verschillende Europese landen tegemoet komen door functionaliteit in te bouwen die gebruikers waarschuwt waneer ze de snelheidslimiet overschrijden.

    Zo kan je de snelheid in het rood weergeven of de gehele unit uitschakelen (boven 30% toegestane snelheid bijvoorbeeld).


    27 januari 2007 om 23:07
    Jelle Bos

    @ Igor: Die functionaliteit bestaat al bij TomTom. Maar ik denk niet dat die functionaliteit de gebruikers er van zal weerhouden de snelheid aan te passen (die POI’s werken veel beter).


    28 januari 2007 om 06:39
    simons

    Ik ben in het bezit van een TomTom 920.

    Bezit deze TomTom ook de functionaliteit van het waarschuwen van vaste flitslocaties ?

    Kan deze functionaliteit worden uitgezet ?

    Of is hiermee een mogelijk probleem van het gebruik in Zwitserland niet opgelost ?

    Wie kan mij adviseren ?


    17 juli 2008 om 14:19
    Marc

    Hoi,

    Net een tomtom aangschaft die dit nu ook kan.

    Bij de ANWB zijden ze mij dat hij nu zo geprogrameerd is dat hij geen flitspalen in zwitserland meer aangeeft.

    Geldt ook voor andere landen waar dit verboden is.

    Wel een beetje raar want in Nederland werd de radar detectie vroeger uit je auto gesloopt en nu mag het wel met een tomtom?

    Groetjes Marc

    P.s. Link doet het niet!!


    26 juli 2008 om 19:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!