Internetconsumptie stijgt 24% in 2006

1 januari 2007, 10:00

Internetconsumptie stijgt 24% in 2006

Kunnen we het nieuwe jaar beter beginnen dan met een persbericht waaruit blijkt dat de internet-consumptie in 2006 met 24% is gestegen? Deze stijging wordt veroorzaakt door een groeiend aantal surfers én het toegenomen aantal uren dat men wekelijks op internet besteedt. Internet is hiermee het snelst stijgende medium in consumptie. De opvallendste stijging in interneturen is te zien binnen de groep 50+, waar het aantal surfuren per week stijgt van 2,1 naar 3,1; een stijging van 48%. TV en radio leveren consumptieaandeel in. De cijfers zijn afkomstig uit het Establishment Survey van de Stichting Internet Reclame (STIR).

Het totaal aantal surfers (13+) nam in 2006 met 10% toe tot 10,3 miljoen. In 2005 telde STIR nog 9,4 miljoen surfers. De gemiddelde surftijd per week steeg van 6,9 uur naar 7,8 uur per week (+13%). Per week werd in 2005 bijna 65 miljoen uur gesurft. In 2006 is dat opgelopen tot ruim 80 miljoen uur, een toename van 24%.

De grootste groei in surftijd is te zien in de groep 50+. Hier ging de wekelijkse surftijd van 2,1 uur naar 3,1 uur, een stijging van 48%. De groep 35-49 jaar ging van 4,9 naar 6,0 uur per week gemiddeld, terwijl de 13-34 jarigen nog altijd de meeste surfuren maken: 9,3 uur per week in 2006 (2005: 8,3).

De Stichting Internet Reclame (STIR) onderzoekt in het Establishment Survey ook de tijd die men besteedt aan andere mediumtypen. Internet steeg met bijna 2%-punt naar ruim 11%. In totaal nam de bestede mediatijd toe van 50,5 uur per week naar 52 uur. Radio daalt ligt, maar heeft met 43% nog steeds het grootste aandeel. Televisie leverde 1,7% aandeel in en kwam uit op iets meer dan 36%.

De cijfers zijn afkomstig uit het STIR Establishment Survey. Dat is het onderzoek dat STIR elke zes maanden laat uitvoeren om het panel voor online bereiksmetingen van STIR te ijken.

Het STIR Establishment Survey bevat naast internet consumptiecijfers ook gegevens over computerbezit, internettoegang, providers, veel bezochte sites, zoekgedrag, e-commerce, betaalwijzen enzovoorts.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!