Hoe ziet jouw long tail van search er uit?

16 december 2006, 09:00

Long Tail van Marketingfacts

Begin november werd ik gewezen op HitTail, een gratis long tail search tool. Het werkt eenvoudig, je vraagt een account aan en plaatst de code die je krijgt op je eigen website. Na verloop van tijd krijg je inzicht via welke zoekwoorden bezoekers op jouw website komen. Tot zover weinig anders dan wat je met een willekeurig websitestatistiekenprogramma ook kunt krijgen (behalve dan de visuele weergave). Maar wat HitTail bijzonder maakt is dat het ook suggesties geeft op welke zoekwoorden je meer (of minder) zou moeten richten.

Bovenstaande grafiek (klik op de grafiek voor een vergroting) laat de long tail van search voor Marketingfacts zien. Gedurende de afgelopen periode zijn ruim 15,000 unieke zoekwoorden geregistreerd. De top 10 zoekwoorden leveren 9% van de bezoekers uit zoekmachines, de long tail levert maar liefst 91% van de bezoekers uit zoekmachines.

Hoe ziet jouw long tail van search er eigenlijk uit?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

12 Reacties

    Gijsbregt

    Je zou eigenlijk de dubbelingen moeten samenvoegen: marketingfacts, marketing facts, http://www.marketingfacts.nl en marketingfacts.nl zijn feitelijk hetzelfde. Hetzelfde geldt voor diverse varianten van mediabox.

    Wat is overigens: 1157044826382762bgnboexe?

    En wordt er nooit op mij gezocht? Of iets minder onbescheiden op Marco Derksen?


    16 december 2006 om 09:32
    media

    Dat zou inderdaad een aardige toevoeging zijn Gijsbregt!

    De zoekterm 1157044826382762bgnboexe heeft te maken met de recente Europese weblogverkiezingen. Blijkbaar zijn er veel mensen die deze code hebben gebruikt om te kijken wie er naar de Bob’s heeft gelinked.


    16 december 2006 om 09:38
    Eduard

    Koel!

    @Gijsbregt: Gewoon doorgaan….:-) eens kom je in de longste tail. Ik zal een keer op je zoeken!


    16 december 2006 om 10:38
    Peter Bonjernoor

    @Gijsbregt: mijn searchresult is ook binnen als het goed is… 😉

    @Marco: welke zoekwoorden werden er geadviseerd meer op te focusen?


    16 december 2006 om 11:05
    Henk

    Marco bedankt voor de tip, we zullen hem ook eens op DutchCowboys plaatsen.


    16 december 2006 om 14:33
    Gerben

    Grappig idd.

    Bij ons levert, via search, 10% van de zoekwoorden 15% van de traffic, de overige 90% staat garant voor 85% van de traffic.

    Totaal gemeten over 1819 bezoekers, die via 1239 zoekopdrachten kwamen.

    Derhalve denk ik dat dit overal wel zo zal zijn?


    16 december 2006 om 22:25
    Arnoud Rademaker

    Goedemorgen,

    Boeiend. Maak ik nu een juiste constatering door op te merken dat veel bezoekers min of meer toevallige passanten zijn. Hun aandacht wordt aanvankelijk getrokken door zoekopdrachten die niet rechtstreeks met de hoofddoelstelling(en) van de site te maken hebben. Klopt deze bezoekers soms jaren later geboeid zijn over content waarvan jij al bijna vergeten was dat je het had geschreven? Vervolgens blijft een gedeelte terugkomen.

    Zoekopdrachten kun je niet dicteren. Geduld en zorgvuldig opgebouwde content wel. Laat bovengenoemd artikel ons zien dat het voor themaweblogbeheerders eerder een kwestie is van kwaliteit dan een kwestie van actualiteit. Natuurlijk, beide zijn noodzakelijk. Het eerste om bezoekers te trekken en het tweede om bezoekers vast te houden.

    Naar aanleiding van bovenstaand artikel denk ik dat er in de loop der jaren, bijvoorbeeld op Marketingfacts, een verschuiving plaatsvindt van het percentage bezoekers dat via zoekopdrachten binnenkomt en mensen die Marketingfacts rechtstreeks bezoeken. Klopt dit?

    Mijn reactie is gebaseerd op de recentelijk geplaatste bezoekersgrafiek van Marketingfacts op deze site. Zo ook de ontwikkeling van Wikipedia. De eerste jaren, na het ontstaan van beide sites, stijgen de bezoekersaantallen praktisch niet. In hoeverre heeft de toename van het vaste dagelijkse bezoekersaantal te maken met zoekopdrachten die pas (veel) later na het plaatsen van de content worden ingetypt? Persoonlijk ben ik ook op deze manier een vaste bezoeker geworden op Marketingfacts.

    Kan ik de juiste conclusie trekken dat veel themaweblogbeheerders er vroegtijdig mee stoppen omdat ze het principe van de ‘long tail search’ onvoldoende begrijpen? Teleurgesteld door het geringe bezoekersaantal haken zij af. Daarentegen kunnen themaweblogbeheerders moed putten uit de vindbaarheid van goede content. Content kun je dicteren en daarmee ook je bezoekersaantal.

    Groet,

    Arnoud


    17 december 2006 om 08:35
    Monique

    Dank voor de tip, jongens. Zeker voor weblogs (waarvan de oudere content behouden blijft), de moeite waard. Zal het even installeren.


    17 december 2006 om 12:59
    Arnoud Rademaker

    @ Marco, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben het helemaal met je eens dat je niet op één paard moet wedden. Voor een calimero-marketeer kan het wel een leuke (gratis) bijkomstigheid zijn.


    17 december 2006 om 22:08
    nikao

    hmm .. mijn longtail is maar een kleintje.. onder de 90% in elk geval hehe

    Top ten keywords are 16.8% of all your search traffic.

    Long tail keywords are 83.2% of all your search traffic.

    Total unique keywords collected: 3893

    (voor http://www.wistudat.net)


    18 december 2006 om 06:27
    Karel Kolb

    Erg handig. Heb het net voor een artikel geïnstalleerd gisteren en pluk nu al vruchten. Blijkt nl. dat een of andere AdSense/porno-fuik op het inhoudsnetwerk nogal wat kliks voor mijn site ‘oplevert’. Dat kun je in je AdWords-account niet zien. Meteen uitgesloten dus die koekebakker.


    7 februari 2007 om 13:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!