Autozoekmachines voor mannen en vrouwen

21 november 2006, 22:49

Vrouwen hebben andere criteria bij keuze van een autoVandaag maar liefst twee berichten in mijn mailbox over de lancering van nieuwe autozoekmachines. De eerste betreft www.vrouwonline.nl/autos, een autosite gericht op vrouwen en recentelijk gelanceerd door Vrouwonline.nl in samenwerking met AutoWeek.nl, AutoTrack.nl en FBTO. Op de site kunnen vrouwen onder andere praktische informatie vinden zoals ‘how to deal met autodealers’ en zoeken naar nieuwe en gebruikte auto’s op basis van criteria die vrouwen belangrijk vinden en ervaringen met andere vrouwen delen. Zo is er bijvoorbeeld een ratingsysteem gekoppeld aan de zoekmachine waarbij een auto kan worden beoordeeld op elementen als de flirtfactor en de mate waarin een auto hakkenproof is, maar ook op parkeergemak, gevoel van veiligheid en kindvriendelijkheid. Zitten vrouwen daar nu echt op te wachten?

De tweede betreft de AutoTelegraaf.nl die bekend heeft gemaakt dat zij onlangs Autokeuze.nl heeft overgenomen en geïntegreerd op haar portal Autotelegraaf.nl. Hiermee breidt zij de zoekmogelijkheden en toepassingen van haar site enorm uit. Met de nieuwe zoekmodule kunnen bezoekers van AutoTelegraaf.nl vanaf nu naast gebruikte auto’s ook nieuwe auto’s selecteren. Deze nieuwe auto’s kunnen uitgebreid met elkaar vergeleken worden op verschillende gebruikersbehoeften zoals veiligheid en brandstofverbruik. Dit zijn dan waarschijnlijk de criteria waar mannen op selecteren.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Petra de Boevere

    Een auto moet maar aan twee voorwaardes voldoen, hij moet groot genoeg zijn en rijden. 🙂


    21 november 2006 om 23:17
    media

    En het is bij voorkeur een Saab 😉


    21 november 2006 om 23:22
    Petra de Boevere

    als ik hem kan betalen…komt misschien nog:-)


    21 november 2006 om 23:40
    rjmvandiepen

    @Petra

    dan koop je de auto van Marco. Die wil toch een andere kopen!


    22 november 2006 om 04:53
    Jacobien

    Beste Marco,

    Omdat je er zo duidelijk om vraagt;-)

    * Vrouwen zien veiligheid als het belangrijkste item wanneer ze een nieuwe auto kopen.

    Edmunds 2002

    * Vrouwen hechten meer waarde aan de duurzaamheid, aantal zitplaatsen, veiligheidsitems, beschikbaarheid van 4×4 en betrouwbaarheid van een auto, dan mannen.

    Edmunds 2002

    *Vrouwen hechten de meeste waarde aan betrouwbaarheid, functionaliteit en het kostenaspect.

    American Women Road& Travel

    * Veiligheid, betrouwbaarheid en comfort&gemak zijn de zaken die vrouwen belangrijk vinden in een auto.

    Onderzoek onder de lezeressen van Good Housekeeping 2004

    * Op de vraag hoe belangrijk vrouwen de items garantie, design, imago en attributen vonden, kwam het volgende naar voren: Garantie 88% Vorm, design 75% Grote kofferruimte 65%, Ruime achterbank 58%, Imago van de werkplaats 56%, Imago van de handelaar 48%

    Merk 47% Financiering, aanbod reparaties 42%

    Kompetenzzentrum Frau und Auto van de universiteit Nederrhein, 2004

    * Op de vraag hoe belangrijk bepaalde eigenschappen zijn bij het kopen van een auto, is de top 7 : Gunstiger verbruik 95%, Veiligheid/zekerheid 94%, Ergonomie 71%, Airconditioning 67%, Gordels, Stuur, In hoogte verstelbare stoel 66%, Grotere inruilwaarde 59%, Lagere tildrempel van kofferbak 59%

    Kompetenzzentrum Frau und Auto van de universiteit Nederrhein, 2004

    Verder is het idee voor een gebruiksvriendelijkere zoekmachine of een die rekening houdt met de wensen van vrouwen niet nieuw.

    Eind 2004 had ik op mijn site al een heel stuk geplaatst over mogelijke aanpassingen.

    Voor jouw weer op de site gezet: http://www.automobiliste.nl

    De Telegraaf wist het nog eerder. En Sanoma heeft goed gekeken naar mijn oorspronkelijk plan dat ik ze ooit in vertrouwen gegeven heb.

    Maar ze horen nog van me.


    22 november 2006 om 12:10
    media

    Dank voor je reactie Jacobien; in mijn achterhoofd moest ik direct aan je denken toen ik het stukje aan het tikken was. Sterker nog, in mijn eerste versie had ik zelfs je naam opgenomen!

    Zou knap lullig van Sanoma zijn als ze inderdaad jou oorsponkelijke plan hebben gebruikt. Daarvoor hadden ze je op zijn minst kunnen belonen. Succes in ieder geval!


    22 november 2006 om 19:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!