Financiële sites doen te weinig met surfgegevens

8 november 2006, 07:13

Het gebruik van internet heeft, met name ook voor financiële zaken, een enorme vlucht genomen. Geoffrey van Meer (tijdelijk offline?), afgestudeerd economisch psycholoog aan de Universiteit van Tilburg, startte in 2001 op de onderzoeksafdeling van ING Nederland en raakte geïnteresseerd in het klikgedrag van individuele klanten op de website.

Op welke menu-items klikt een bezoeker en hoeveel seconden blijft een klant op een bepaalde webpagina? Waarin is hij/zij geïnteresseerd? Deze zogenoemde clickstream data wordt vaak gemeten en op de server geregistreerd maar wordt niet toegepast voor commerciële acties. Van Meer onderzocht hoe deze datastromen met behulp van statistische technieken geanalyseerd kunnen worden om individueel klantgedrag in kaart te brengen. Op basis van deze kennis kan een financiële dienstverlener gerichte marketingacties inzetten en haar klantrelaties intensiveren.

Eind oktober promoveerde Geoffrey van Meer op het proefschrift ‘Financial behaviour on the Internet’ en Emerce doet daarvan kort verslag. De belangrijkste conclusie uit het onderzoek: financiële sites doen te weinig met surfgegevens. Moet eerlijk zeggen dat het me verbaasd; in mijn perceptie zijn juist de financiële sites het meest ver gevorderd als het op clickstream analyses aankomt. Iemand?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    mangold

    Voor wat betreft de analyse van bezoekersgedrag is het overigens belangrijk om het meetgegeven ‘hoeveel seconden blijft een klant op pagina x’ op te splitsen in ‘hoe snel is de klant op deze pagina geholpen?’ en ‘hoe lang wordt de klant op deze pagina vermaakt?’.


    8 november 2006 om 11:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!