Wordt Pluk.nl een blijvend succes?

15 oktober 2006, 14:50

In juli lanceerde KPN en Bartrack de nieuwe dienst Pluk. Pluk biedt iedereen de mogelijkheid om zich gemakkelijk toegang te verschaffen tot informatie op het internet via de mobiele telefoon. Stel op straat zie je een aanbieding van een last-minute reis met een verwijzing naar meer informatie op internet. Op dat moment kun je niet direct reageren, terwijl je interesse hebt. Door nu simpelweg een zogeheten ‘plukcode’ te sms’en naar 7585 wordt een link naar de informatie over de reis opgeslagen op je persoonlijke plukpagina op internet. Op het moment dat het je uitkomt ga je naar www.pluk.nl en kun je de informatie over de last-minute reis bekijken door te kllikken op de ontvangen link.

Inmiddels is de landelijke tv-campagne gestart en kan de kijker door KOEKJE te sms’en naar 7585 het laatste deel van de commercial bekijken. Zou het een succes worden?

Bij de introductie stelde de initiatiefnemers dat de consumenten dagelijks worden geconfronteerd met ruim 3.000 advertenties of andere uitingen, waarbij vaak wordt verwezen naar een internetsite. Uit onderzoek van Blauw Research bleek echter dat 40% van de consumenten deze verwijzing niet onthoudt. Als de consument het wél onthoudt, is de specifieke informatie vaak niet eenvoudig op de site van de aanbieder te vinden. Pluk zou de oplossing zijn voor dit probleem.

Vanuit de adverteerder bekeken denk ik, zorg (los van de inzet van Pluk) voor een fatsoenlijke makkelijk te onthouden url, werk met snelkoppelingen in de advertentie waarbij mensen binnenkomen op /code en zorg dat je de campagne goed opvangt op je site. Zorg dat hoe dan ook je url op de lange termijn bekend wordt.

Wat een gedoe.

Vanuit de consument denk ik, de advertentie waar ik ècht interesse in heb onthoud ik wel. Bovendien heb ik weinig zin mijn mobiele telefoonnummer ergens achter te laten, voordat je het weet heb je een irritante callcentermedewerker aan de lijn. Pluk mag dan een privacy-statement hebben en keurig aangeven geen gegevens aan derden te verstrekken. Ik surf persoonlijk liever naar de site van de adverteerder, de mini-campagnesite met veelal een makkelijke naam of pak gewoon Google om de informatie te vinden. Grote kans bovendien dat ik uiteindelijk totaal vergeet dat ik nog even moet kijken op Pluk.nl voor die informatie.

Bij het bekijken van tv-commercials ben ik meestal al thuis met internettoegang binnen handbereik en snap ik niet waarom ik eerst zou moeten sms’en, bij billboards kan ik het mij nog indenken, maar in de krant gaat het mij al weer te ver. Vanaf begin oktober is nrc.next voorzien van plukcodes. Onder artikelen staan plukcodes die verwijzen naar interessante extra informatie. Kortom terwijl je de krant dus in je bezit hebt, moet je gaan sms’en om op je plukpagina de link naar de nrc.next info te vinden. Was het niet veel makkelijker te surfen naar zoiets als http://www.nrcnext.nl/snelcode9912 (fictieve url) waarbij het systeem van nrc.next die snelcode9912 redirect naar de juiste volledige url?

Blijvend succes?

Tuurlijk zal Pluk extra traffic opleveren, maar of het ècht toegevoegde waarde biedt? Zie ik iets volstrekt over het hoofd? Wordt het een blijvend succes? Wat denken jullie? Iemand al bereid zijn eerste pluk-resultaten te delen?

Oh ja, je kon er natuurlijk op wachten maar ook zonder KOEKJE te sms’en naar 7585 is het tweede deel van de pluk-commercial op internet te vinden 😉

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

31 Reacties

    Jelle Bos

    Nou ik moet eerlijk toegeven: toen ik de reclame zag, was ik meteen getriggerd om dat smsje te sturen, dus dat heb ik ook gedaan. Geinige video, meer niet.

    Maar vanaf het begin heb ik twijfels gehad bij dit inititief. Ik kan me niet voorstellen dat mensen dit massaal gaan gebruiken. Vanuit consumentperspectief vind ik het gewoon erg omslachtig allemaal, net zoals jij in je stukje vermeld. Je moet eerst je telefoon erbij pakken, dan sms-en (kost natuurlijk gewoon geld), dan moet je als je weer ergens een pc zien te vinden (meestal is dit later dan het moment dat je je smsje krijgt; ik zou gewoon weer vergeten dat ik dat smsje ooit heb gekregen), en naar pluk surfen. Veel te veel momenten waarop je consumenten kwijt kunt raken.

    Doe mij maar een makkelijk te onthouden URL: kpn.com/mobiel of transavia.nl/actie. Als ik het niet meer weet zoek ik wel via google of via de site van de aanbieder zelf.

    Trouwens: is het vaak niet zo dat je als consument wel een bepaalde commercial kunt herinneren, maar niet eens de afzender kunt onthouden? Laat staan zo’n plukcode!

    Het lijkt me dus sterk dat dit echt gaat werken, maar goed.. we zullen zien 🙂


    15 oktober 2006 om 15:12
    evroekel

    In een uiting èn je eigen url èn de plukcode lijkt mij een beetje teveel van het goede. Dan geef ik toch de voorkeur aan mijn eigen url, die wil je (los van de aktie) tussen de oren krijgen en houden van de consument. Dus inderdaad kpn.com/mobiel, nrc.next/snelcode123 etc.


    15 oktober 2006 om 15:16
    Mark Friesen

    Ik snap de kritische opmerkingen niet, zelf vond ik dit een geweldig idee!

    Ik lees bijvoorbeeld de NRC Next in de trein, maar gooi ‘m na ’t lezen weg. Om iedere dag de krant te bewaren alleen voor een paar links, gaat me wat tever. Dan is Pluk een uitkomst. Juist voor URL’s die niet speciaal zijn gemaakt voor een commerciele campagne (en dus niet zo eenvoudig te onthouden zijn) maar waar toch interessante info in staat.

    Eerst sloeg ik links op in m’n mobiel, maar vond dat altijd wat omslachtig. Bij Pluk had ik zo’n bekende “ik had het zelf ook kunnen bedenken”-ervaring.

    Bovendien verras ik mezelf nu soms omdat ik op m’n Pluk-pagina links tegen kom waarvan ik alweer was vergeten dat ik ze had toegevoegd… 🙂

    Een schot in de roos wat mij betreft, de site ziet er ook helemaal goed uit.


    15 oktober 2006 om 16:11
    evroekel

    @Mark: goed te horen dat jij tevreden bent. Ik zou zelf gewoon de nrc.next bewaren of de bewuste pagina even er uit scheuren, maar personen verschillen natuurlijk. Vanzelfsprekend wordt het gebruikt, maar over of het echt een blijvertje is twijfel ik. Hoe vaak ‘pluk’ je nu zo’n beetje per week?


    15 oktober 2006 om 16:18
    Mark Friesen

    @Erik: Heb er nu zo’n 5 links in staan, dus om nou te zeggen dat me suf ‘pluk’, nee, maar je ziet het ook nog niet zo heel veel terug.

    De kracht van deze techniek is volgens mij dat je mensen in staat stelt direct actie te ondernemen als ze geinteresseerd zijn, ook op momenten of plekken waar dat voorheen niet kon…


    15 oktober 2006 om 16:34
    Paul van Veenendaal

    @Erik

    Ik heb even een Google Adwords campagne aangemaakt, die verwijst naar deze pagina (zoek maar eens op pluk, koekje, 7585). Kijken hoeveel mensen online op zoek zijn 😉


    15 oktober 2006 om 16:44
    evroekel

    @Paul: Offline/Online meetbaarheid lukt ook met klm.nl/hotsummer of iets dergelijks.

    Nog iets anders. Hoe sneller mobiel internetten doordringt, hoe nadeliger het is voor Pluk. Ik kan de info dan direct raadplegen op de site van de adverteerder en wil dat dan ook zonder te moeten plukken.

    Google Adwords.. mooie aktie!


    15 oktober 2006 om 17:01
    venturo

    Sorry, ik vind het helemaal niets, een gemiste kans voor de KPN want als ik die informatie wil hebben waarom dan niet direct? Waarom kiezen voor een voortzetting op internet terwijl je zojuist een dialoog hebt opgezet met een prospect? Een waarom weer dat gedoe met een sms terwijl je gewoon internet hebt? Nummerieke navigatie kan ook via een mobiel browsertje hoor.


    15 oktober 2006 om 18:01
    Anders

    Wat een gedoe.

    Vanuit de consument denk ik, de advertentie waar ik ècht interesse in heb onthoud ik wel

    Dat dénk je wel, maar doe je het ook? Op weg naar werk en huis kom ik een etalage van een leuk uitziend eettentje tegen waar een URL op staat. Elke keer dat ik daar langs liep – twee maal per dag dus – dacht ik “Hee, onthouden, daar moet ik eens op kijken”. Het heeft 7 maanden (!!) geduurd voordat ik er aan dacht toen ik eenmaal thuis of op werk was aangekomen. En dat terwijl ik dat ding zeker honderden keren gezien had, terwijl het maar 3 minuten lopen is van die etalage naar mijn huis en terwijl ik elke keer dat ik er langs liep dacht “godver, ben ik het weer vergeten”.

    Ik denk dan ook dat een Pluk-dienst op zich best handig kan zijn. Het heeft alleen een groot nadeel: de consument zal bij de genoemde voorbeelden (kopje koffie, strandtas) denken “Dat onthou ik wel”. Deed ik immers ook, zo’n 300 keer.

    Daarnaast kun je je afvragen hoeveel mensen er thuis wél aan denken om hun plukpagina te bekijken (al blijft die opgevraagde url er natuurlijk wel gewoon staan), en tevens vraag ik me af of de angst voor opdringerige SMS-diensten bij Nederlanders inmiddels niet te hoog is door al die Jamba-achtige ratten. Let wel: de hele dienst druipt van begin tot eind van de marketing. Nou geven Nederlanders weliswaar zonder blikken of blozen hun sofinummer en cupmaat op bij internetformulieren, maar zijn ze inmiddels niet te wantrouwend om zich aan SMS-diensten te wagen? Ik moet Pluk complimenteren dat ze ruimschoots – en duidelijk – aandacht geven aan die mogelijke drempel, maar ik vind het wel des te merkwaardiger dat op de consumentensite nergens te lezen valt dat KPN erachter zit. Zelfs niet op de pagina “wie is pluk”. Hebben ze toch iets te verbergen, zo lijkt het.

    De voorbeelden die Kasper noemt zijn inderdaad weinig verheffend. Ik mag hopen dat ze er wat aansprekender voorbeelden gaan neerzetten dan een lullige aanbieding op een lullig kopje koffie.


    16 oktober 2006 om 02:32
    Jochem

    Wat ik jammer vind aan Pluk, is dat ik de informatie pas tot me kan nemen op het moment dat ik internet tot m’n beschikking heb (terwijl ik getriggerd ben op het moment dat ik de plukcode sms). Beter zou zijn om een mmsje terug te ontvangen met wat meer informatie (foto, filmpje, tekst en uitleg).

    Zoals al aan het begin van dit artikel wordt vertelt (maar verder niet op wordt in gegaan): we worden dagelijks met 3000 advertenties en dergelijke bestookt, ik houd er misschien een duizendste van. En zelfs bij die 3, onderneem ik zelden actie (omdat, tegen de tijd dat ik weer internet tot m’n beschikking heb, ik wel wat anders aan m’n kop heb). En dat betekent ook dat ik niet zo snel de pluk-site zou bezoeken om te kijken wat ik ook-alweer allemaal geplukt had.

    Dan koppel ik ook liever een e-mail adres aan mijn pluk-pagina (nadat ik ‘ooit’ een keer wel op de pluk-pagina heb gekeken), zodat de informatie in m’n mailbox zit. Die raadpleeg ik immers dagelijks. Of hang er een RSS feed aan, of, of, of.

    Jochem


    16 oktober 2006 om 05:35
    Jan Kees

    Ik vind het een prima multi channel initiatief. Ik ben het eens met de meningen over de toepassingen in websites. Daar zie ik het nut ook niet van in en de goedkope Hema koffie vind ik meer een toekomstige RFID toepassing, maar de combinatie buitenreclame-online die in veel gevallen een dramatisch slechte conversie heeft zou je hiermee kunnen opvoeren. Bijvoorbeeld een campagne op bushokjes die nu voor financiele producten geen meetbare conversie oplevert zou op deze manier direct meetbaar worden en vervolgens door een actieaanbod te communiceren ook een stuk effectiever kunnen worden. Ik geloof zeker dat hier rendabele toepassingen voor te vinden zijn.


    16 oktober 2006 om 07:16
    Dennis

    Leuk! Maar waarom naar Pluk.nl gaan , dan denk je toch al van ohja ik moest dat nog even kijken.. Kon je pluk beter niet gebruiken?


    16 oktober 2006 om 10:14
    Justus

    Het is een leuk alternatief, en sluit denk ik wel goed aan bij de NRCnext-generatie. Ik denk dat er voldoende aandacht voor is, en er zal ook wel animo voor zijn. Maar het zal wel afhangen van de adoptie door o.a. marketeers: pas als je echt op veel kanalen (reclame, billboards, krant (zowel inhoudelijk als commercieel) en op websites hier iets mee kunt wordt het interessant. Als het blijft bij afen toe eeen commercial de de NRC-next, dan wordt het toch een stuk minder interessant. Een pluk-feed naar e-mail zou welkom zijn, zeker omdat dan de cirkel naar het mobieltje weer rond is.


    16 oktober 2006 om 11:50
    evroekel

    @Jan-Kees: “een campagne op bushokjes die nu voor financiele producten geen meetbare conversie oplevert”

    Ik snap die hype niet rondom het plotseling meetbaar worden van de conversie van offline uitingen. http://www.domein.nl/specifiekaktie-url die alleen op abri staat, is toch qua aantal views keurig te volgen en ook qua aantal aanvragen?

    @Anders: Yes! Anders is back. Heel mooi!


    16 oktober 2006 om 14:57
    Patrick Kerssemakers

    Het wordt geen (blijvend) succes! …..daar gaan we weer:

    1. Plukcode van actie onthouden

    2. Pluknummer onthouden

    3. Ga naar http://www.pluk.nl

    4. Inlognaam niet vergeten?

    5. Wachtwoord ook niet vergeten?

    6. we zijn er…..

    Goedkopere en effectievere variant: kpn.com/mobiel

    Zeg het zelf maar Pluk of geen Pluk..


    16 oktober 2006 om 18:05
    Jochem

    @Patrick: Alleen nummer 3 is waar. Je moet onthouden naar de pluk site te gaan (of je moet regelmatig in je ontvangen smsjes kijken). Hierin staat je wachtwoord, elke keer als je iets plukt (ookal heb je eerder al iets geplukt).

    @Joost: De ‘grap’ van de commercial is dat mensen direct gaan ‘plukken’. Kortom, ze raken geïnteresseerd in het product (dit geval de afloop van een commercial) en kunnen met behulp van de code vervolgens gaan ‘plukken’. En KPN gaat er natuurlijk van uit dat men enthousiast raakt over het product, zoals het werkte (en een leuk einde op het filmpje kan daarbij helpen).

    Daarnaast kan de Engelse klant van jou geen Nederlands, aangezien het laatste (“welkom bij de club”) voor zover ik weet direct aan plukker gericht is: welkom bij de mensen die ook plukken.

    Enige valide argument waarom plukken niet zal gaan werken (zoals wel meerdere diensten) is dat het te onbekend is (het hangt allemaal af van de adverteerders) en dat het niet wezenlijk het probleem van ‘niet onthouden’ verwijderd (enige wat je echter nu hoeft te onthouden, is dat je even op pluk.nl kijkt). Hoewel ik ook geen idee heb hoeveel mensen regelmatig in hun inbox van smsjes kijken (en of ze deze zien als ze een smsje ontvangen) en ik weet ook niet hoeveel mensen er regelmatig herinneringen instellen (ik heb altijd een zooi dingen die ik even op het internet moet opzoeken in m’n telefoon staan voor een uur of 5, dan zit ik meestal wel achter m’n computer en anders stel ik het uit naar een later tijdstip).


    17 oktober 2006 om 13:25
    Freek

    PLUK doet me denken aan een systeem wat al 20 jaar in Frankrijk bestaat – en op sterven na dood is: Minitel. Vaak de de voorloper van internet genoemd, had dit systeem ook een “code” die in advertenties (en gouden gids e.d) werd gezet, waar de bezoeker vervolgens op kon zoeken. In de minitel-tijd bestonden er echte nog geen company-urls en zoekmachines om even simpel iets op te zoeken!

    Dat 40% van de mensen een url niet kan onthouden, ligt denk ik meer aan het feit dat veel (adverterende) partijen in Nederland een slecht (of geen) url beleid voeren in hun communicatie. Hierdoor krijg je lange-niet te onthouden urls, die vaak of actiematig bedoeld zijn (overstappendoejezo.nl) of een merkladend effect proberen te creeren (schiet me niet direct iets te binnen..).

    Mijn ervaring is dat mensen toch de weg weten te vinden naar de site van de adverteerder. Zorg ervoor dat daar een makkelijke ingang is naar je geadverteerde producten/diensten. KPN.com/mobiel is daarbij niet slecht, maar het gros van de mensen zal eerst naar KPN.com gaan. Pluk is overbodig bij een relevante, korte url en een goede homepage.


    18 oktober 2006 om 19:04
    Roy Huiskes – chapter42

    tsja, 90% van de mobiele telefoons heeft een fototoestel, dan schiet ik wel een foto en onthoudt ik het wel. wat een onzin dat pluk.


    18 oktober 2006 om 20:04
    Kasper Katje

    Ik vergeet helemaal antwoord te geven op je vraag

    Wordt Pluk.nl een blijvend succes?

    Om een blijvend succes te worden moet iets eerst een succes worden (OK, beetje flauw maar waar) en dat punt gaat Pluk in mijn ogen al niet halen dus dat blijvend kunnen we meteen al vergeten.

    Bij de introductie stelde de initiatiefnemers dat de consumenten dagelijks worden geconfronteerd met ruim 3.000 advertenties of andere uitingen, waarbij vaak wordt verwezen naar een internetsite. Uit onderzoek van Blauw Research bleek echter dat 40% van de consumenten deze verwijzing niet onthoudt.

    Hallo, blijven we aub even vanuit de consument denken? 3000 uitingen is alleen te verwerken wanneer je het vluchtig in je opneemt of negeert. Een consument wil en kan helemaal geen 2000+ URL’s er dag onthouden, laat staan elke keer bewust pas op de plaats te maken om een Pluk code door te gaan sturen, naar pluk.nl te gaan en ook nog eens websites te gaan bezoeken.

    Persoonlijk kan ik me ook niet heugen dat ik ooit een URL of telefoonnummer heb genoteerd bij het zien van een abrireclame. Wil je dat de consument geraakt wordt door je uiting en actie onderneemt, zorg dan dat je uiting pakkender is en laat het niet afhangen van zo’n blauw Plukmonstertje dat je artwork ontsiert.


    19 oktober 2006 om 02:25
    Roy Huiskes – chapter42

    Dankje Kasper 🙂 nu hoef ik het hele verhaal over pakkende uitingen niet meer af te steken.


    19 oktober 2006 om 04:21
    Kasper Katje

    your welcome 😉


    19 oktober 2006 om 05:10
    Joost Luiten

    Na verschillende blogs gelezen te hebben vond ik de volgende opmerkingen toch wel erg leuk.

    Reactie op SMSen om een URL te onthouden:

    – Als je de URL niet kan onthouden moet je minder drinken.

    Reactie op film:

    – Fuck Pluk met z’n sletteflet.

    Hoe loopt die AdWords campagne van hier, vroeg ik me af?


    19 oktober 2006 om 07:47
    evroekel

    @Paul: Mooie campagne, bedankt voor de extra traffic. Ik zag in de stats van Onestat al dat de afgelopen week pluk, koekje e.d. qua keywords mooi wat traffic naar Marketingfacts hadden gegeven.

    Ik ben er ook achter waarom ik die campagne maar niet tegenkwam. Ik gebruik standaard google.COM en de campagne zie ik alleen bij zoeken op google.NL 😉


    21 oktober 2006 om 16:23
    shaggy

    nu weet ik nog niet hoe dat filpje afloopt. ze draaid zich om op bed en dan??????????


    26 oktober 2006 om 20:32
    Tania

    Toen ik de reclame zag was ik wel nieuwschierig maar niet nieuwschierig genoeg om te smsen. Ik dacht er gelijk aan dat het geld zou kosten en dat ik het mogelijk ook gewoon op het internet kon vinden. En dat klopt!

    Op zich is het idee wel leuk maar ik zou alleen smsen als ergens geinteresseerd in ben en het bijvoorbeeld niet op internet kan vinden. Stel je voor dat je heel veel ziet waar je meer over wilt weten, dan ben ik denk ik niet blij met mijn telefoonrekening.


    27 oktober 2006 om 07:59
    Janne Spaander

    1 jaar later. Dit wordt weggereorganiseert — na de berichten van vorige week — neem ik aan? Wat kost grofweg 850 TV commercials uitzenden? 10 smsjes zullen niet bijdragen aan de winst van KPN zelf nadat er miljoenen is ingestoken.


    15 oktober 2007 om 07:11
    pinselteyro

    In order to its potential, the institution needs to move towards more democratic structures, strengthen the bank’s capacity and explore innovative ways to enhance development financing and knowledge sharing while pursuing a strong client orientation that recognizes each country’s development needs, they proposed. mulberry outlet online ?il pensionato italiano – sottolinea la nota – è soggetto a un prelievo doppio rispetto a quello spagnolo, triplo rispetto a quello inglese, quadruplo rispetto a quello francese e, infine, incommensurabilmente superiore a quello tedesco: si va dagli oltre 4 mila euro sopportati dal pensionato italiano ai 39 a carico del pensionato tedesco!?. chaussures louboutin Adams, che sostiene di non essere mai stato membro dell’Ira e non avere avuto alcun ruolo nel rapimento della McConville, ha dichiarato oggi che il processo di pace non è a rischio: ?Non siamo nel 1981, non siamo nel 1972 – ha detto -. Non si torna indietro. mulberry bags outlet Eppure adesso, alla vigilia delle elezioni politiche di domani, ci si accorge che la progressione della violenza non solo in Iraq non si è fermata ma sta dilagando: nel 2012 erano morti 3.200 civili, 8.800 nel 2013 secondo i dati dell’Onu, mentre da gennaio a oggi sono già state uccise 2.700 persone, con oltre le 50 vittime soltanto nell’ultimo attentato dei jihadisti nel Kurdistan.

    “This is the most important meal during Ramadan and people usually eat a lot in order to have enough energy for the fast,” she said. tn pas cher france Il giudice, nell’ultima udienza, ha preso di mira apertamente i legali dell’Argentina con toni perentori, criticandoli per aver presentato irregolari richieste di sospensione della sua decisione e per continuare a tergiversare su nuove trattative con i fondi ribelli che possano risolvere il caso. escarpins louboutin pas cher Mosca sembra voler ripetere il “copione Crimea” nelle regioni orientali ucraine facendo leva sulla popolazione filo-russa di quelle regioni e impiegando forze paramilitari irregolari, in uniforme ma senza distintivi di grado o nazionalità, che non possono venire ufficialmente definite russe. Cresciuto nel lusso che compete all’erede di una grande dinastia insieme alla sorella Priyanka, Rahul non si è mai lasciato assorbire dalla politica, non ha esperienze nel governo centrale del Paese, né di livello statale, al contrario del grande favorito Narendra Modi, da 13 anni chief minister del Gujarat per il partito nazionlaista indù.

    The Chinese capital plans to invest 47.858 billion yuan ($7.662 billion) to combat air pollution in the next five years, with a special focus on coal-fired pollution, vehicle emissions, industrial pollution and dust, authorities have said. hollister en france Il leader Timo Soini, 52 anni, si è definito in una recente intervista a Europolitics ?euro-realista?; a differenza dello Ukip di Farage, sostiene di non volere spingere per un’uscita della Finlandia dalla Ue chaussure air jordan New York – Tempio di dolore e attrazione per turisti. Omaggio alla memoria degli scomparsi e alla storia dei sopravvissuti. E spaccio di magliette e altri souvenir.

    China is now one of the most important areas for Deutsche Bank’s ADR business and the region with the strongest growth momentum thanks to China’s Internet boom, according to Ng, now Deutsche Bank’s director and head of sales for global services in Greater China.. abercrombie fitch pronunciata dalla stessa Corte nel 2001 nei confronti delle autorità turche, quando i giudici stabilirono che la Turchia aveva violato con le operazioni militari e il mantenimento della divisione dell’isola numerosi articoli della Convenzione europea nike tn uk Per questo i rapporti con il Partito nazionalista indù sono molto freddi: il suo leader, Narendra Modi, è accusato di non aver saputo impedire, e forse di aver favorito, il pogrom religioso contro i musulmani che nel 2002 provocò oltre 1.200 morti nel Gujarat, stato di cui era chief minister da pochi mesi.


    16 augustus 2014 om 11:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!