RTL gaat voorzichtig crossmediaal

7 september 2006, 10:52

RTL presenteerde vanmorgen zijn digitale strategie. Maar liefst negen punten (“pijlers”) moeten de adverteerder overtuigen van het feit dat RTL zich niet als dinosaurus achter de dertig seconden spot schaart, maar de concurrentie met crossmediale exploitanten als KPN, UPC, Talpa en de publieke omroep prima aan kan. Belangrijkste conclusie van RTL is echter wel dat de family of stations via de openbaar toegankelijke kanalen (lees kabel) zijn brand heeft gebouwd en zal blijven bouwen. Aan de family wordt in eerste instantie één dochter toegevoegd: naast RTl 4, 5 en 7 komt nu ook RTL.nl. De overige pijlers betreffen vooral de ge”Eijk”te crossmediale initiatieven, als content op mobiel, enkele themakanalen, video on demand en een RTL-community. Maar ambitie nummer 1, is nog altijd RTL 4, 5 en 7 op TV, ondersteund door de 30 secondenspot als betalingsmodel.

Achterliggende of misschien wel randvoorwaarde stellende ambities zijn het toepassen van de content voor alle platforms en het faciliteren van de adverteerders met kennis van de consument. Het eerste valt des te meer op, daar het moederbedrijf van RTL (Bertelsmann) net één van de grootste content deals in de geschiedenis heeft geschreven. Waarbij Bertelsmann de verkopende partij was. Hiermee verliest RTL potentieel een grote hoeveelheid content voor haar diverse platforms.

Zoals als eerder al werd gemeld, richt RTL zich met een sterke branding van haar merk (RTL) op het bereiken van een zo breed mogelijke doelgroep (deels 20-34 en vooral 20-49). De gewone TV is daarmee de motor voor de spinoffs op andere platforms. RTL gelooft niet dat de 30 seconden spot snel zal uitsterven, zoals marketeers in de VS eerder dit jaar aangaven. Daarin kijkt RTL overigens 5 jaar vooruit, een eeuwigheid, zo lijkt het in deze volatiele tijd.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!