60% Nederlanders maakt gebruik van online sociale netwerken

3 juli 2006, 16:31

60% Nederlanders maakt gebruik van online sociale netwerken

Ondanks het feit dat slechts weinig Nederlanders bekend zijn met web 2.0, neemt het gebruik van diensten die voortkomen uit deze nieuwe stroming toe. Inmiddels maakt bijvoorbeeld 60% van de Nederlanders gebruik van een vorm van online sociale netwerken. Meest populair daarbij is Schoolbank.nl (42%) gevolgd door Hyves (17%) en Myspace.com (7%). Althans, dit blijkt uit onderzoek (ppt) van Ruigrok NetPanel in samenwerking met The Next Web Conference.

De onderzoekers reppen van een ‘hernieuwd enthousiasme’ voor technologie en innovatie. Van de ondervraagden verwacht namelijk 71 procent dat in de komende vijf jaar internet zal verbeteren. “Dit is opmerkelijk na de dip in de interneteconomie van 2001 tot 2003”, aldus de onderzoekers. Trends die de gebruikers zien zijn onder meer een sneller internet, waar meer aandacht is voor beveiliging, voorkomen van spam en virussen en verbeterde privacy. Ook verwachten veel mensen in nog sterkere integratie met andere technieken, zoals tv en telefoon.

Web 2.0

De term Web 2.0, die veel gebruikt wordt in de vakpers en onder internetprofessionals, is voor de overgrote meerderheid van de Nederlandse internetters (90%) nog toptaal onbekend, zo blijkt verder. Internetters die zeggen de term wél te kennen, weten over het algemeen niet wat de term precies inhoudt. Slechts een enkeling kan volgens de onderzoekers een goede omschrijving geven.

Vreemd is dit overigens niet, omdat van Web 2.0 myriaden verschillende definities bestaan. Centraal staat in ieder geval het idee van een sociale interactie die via het web op een slimme, interactieve manier wordt ontsloten en gestimuleerd. Social networking is hierbij dan ook de term die valt. Een andere term die hierbij valt, is collectieve intelligentie. Dit gebeurt door het delen van alle mogelijke informatie. Bekende voorbeelden van Web 2.0-sites zijn Flickr (het delen van foto’s), Del.icio.us (bookmarks), Last.fm (muziekvoorkeuren) Digg.com (nieuws), Wikipedia (kennis) of Technorati (blogs).

Social networks

Geeks mogen dan lyrisch zijn over dergelijke nieuwe toepassingen, de gemiddelde Nederlandse internetters gebruikt ze slechts sporadisch. Men gebruikt alleen de bekendste websites. Bij de sociale netwerken zijn dat de eerder genoemde Schoolbank.nl (42%), Hyves.nl (17%), MySpace.com (7%) en CU2.nl (6%). Verder zijn de meest gebruikte tagging-and-sharing sites Wikipedia (29%), Bittorent (17%) en YouTube (3%). Bij deze sites staat het delen van informatie voorop. Gebruikers kunnen video’s, muziek en tekst bovendien voorzien van een label (tagging).

De onderzoekers concluderen al met al dat Web 2.0 het grote publiek in Nederland nog niet heeft bereikt. Patrick de Laive, een van de organisatoren van The Next Web Conference, erkent dit: “Het is hot. De stroming is echter nog helemaal niet overgeslagen op het grote publiek. Vraag maar eens rond aan wat mensen of ze Del.icio.us, Flickr of Digg kennen en je zal merken dat 99 procent je aankijkt alsof je gestoord bent.”

De Next Web Conference, die vrijdag in Amsterdam wordt gehouden, staat geheel in het teken van Web 2.0.

Bronnen:

http://www.thenextweb.org/

http://www.nu.nl/

Lees ook:

Dion Hinchcliffe’s Web 2.0 tools

Web 2.0 Innovation Map

Web 2.0 Awards

The State of Web 2.0

Web 2.0 of Zeepbel 2.0?

Wat kunnen bedrijven met Web 2.0?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

18 Reacties

    Arash

    Volgens mij begint Web 2.0 steeds meer een container begrip te worden.

    De bovengenoemde namen in de grafiek, zijn naar mijn mening geen Web 2.0 sites. Mochten ze wel binnen het Web 2.0 frame vallen, dan bestaat Web 2.0 vanaf het begin van de WWW. BBS systemen van voor de internettijdperk zouden dan ook onder Web 2.0 vallen.

    Collectief intelligentie en sociaal networking bestonden al voor dat internet bestond. Wat maakt dit Web 2.0?

    Voor mij is Web 2.0 een nieuwe manier van internetten waarbij (complex) software niet meer offline benodigd is. En waarbij een basis vorm van intelligentie ontstaat binnen het online software. Social bookmarking is geen Web 2.0, maar een geautomatiseerd bookmarking die nieuws verzameld gebaseerd op jouw surfgedrag, computergebruik, IP locatie en vervolgens een cross reference maakt om te kijken naar mening van anderen en waardebepaling van het nieuws door andere gebruikers is wel Web 2.0. Althans wel volgens mijn kijk op Web 2.0

    Het lijkt erop dat iedereen zijn eigen definitie heeft en dat het term (voornamelijk door marketeers en journalisten) gehyped wordt. Tegenwoordig noemt iedereen zijn site of online applicatie Web 2.0


    3 juli 2006 om 17:13
    media

    Inderdaad een containerbegrip (zie ook de links die ik aan het eind van het bericht heb opgenomen) maar waar het om gaat is dat internet langzamerhand aan het verschuiven is naar wat we vandaag de dag web 2.0 noemen. Hieronder verstaan we webapplicaties die internetgebruikers in staat stellen om op eenvoudige manier samen te werken (collaboration) en informatie te delen (sharing). Kenmerkend daarbij is dat deze webapplicaties niet meer uitgaan van het traditionele model waarbij alle informatie op één plek beschikbaar is, maar dat informatie middels tags en syndicatietechnieken zoals RSS over het web beweegt naar de geinteresseerde internetgebruiker.

    Web 2.0 of niet, internet is aan het veranderen en daar zullen we vrijdag ongetwijfeld meer over te horen krijgen!


    3 juli 2006 om 17:20
    Patrick

    Marco, dank voor de tip! Ik denk dat ik naar Taiwan verhuis 🙂


    3 juli 2006 om 17:26
    lrvk

    Ik vraag me wel af hoeveel mensen de social networking sites die genoemd zijn daadwerkelijk ‘gebruiken’, oftewel: wat zou de definitie daarvan zijn? Nu heeft iedereen z’n eigen interpretatie daarvan gebruikt om de vraag te beantwoorden, gok ik.

    Misschien was het aardig geweest om de respondenten te vragen wanneer ze voor het laatst op de sites geweest waren, om de eventuele discrepantie tussen ‘er iets mee doen’ en ‘een account hebben’ te checken.

    Verder moest ik een beetje lachen om het ‘sharing’-gehalte van Wikipedia en BitTorrent. Volgens mij is dat in de praktijk voor het overgrote deel keihard eenrichtingsverkeer (los van het automatische ‘delen’ van torrent-downloads. 🙂


    3 juli 2006 om 18:25
    Michel

    In hoeverre is Schoolbank.nl een sociaal netwerk? Hoeveel regelmatige gebruikers zijn er werkelijk en hoeveel contacten worden er gelegd via die site? Hoeveel unieke dagelijkse bezoekers is werkelijk sociaal actief?

    Ik heb al aardig wat profielen aangemaakt en ben/was te vinden via friendster, orkut, cu2, hyves, schoolbank, flickr, myspace, linked, etcetera, maar om nou te zeggen dat ik via die sites mijn social network onderhoudt: nee. Ik durf de stelling ook wel aan dat de meeste bezoekers, net als ik, zo’n site na een paar maanden wel gezien hebben. Als je eenmaal hebt gezien hoe het werkt, wie van je vriendjes ook al een profiel hebben en als je even mee hebt gedaan met vind-de-meeste-vriendjes, is de lol er al snel vanaf.


    3 juli 2006 om 18:28
    media

    Laurens en Michel, ben het met jullie stelling eens dat een account hebben iets anders is dan het daadwerkelijk ook gebruiken. Zelf heb ik inmiddels tal van accounts bij o.a. OpenBC, LinkedIn, Schoolbank, etc. maar gebruik deze zelden (meer). Of zoals Michel het aangeeft, na een paar maanden is de lol er wel van af.

    Welk onderzoeksbureau pakt deze vraag eens op? Kan Ruigrok NetPanel niet een extra vraagje sturen aan de deelnemers van dit onderzoek?


    3 juli 2006 om 18:40
    daan

    Je hoeft geen rekenwonder te zijn om vast te stellen dat van dit bericht geen biet klopt. Jullie tellen de gebruikers bij elkaar op en dan kom je op 60% Heel goed, maar dat betekent dat mensen bij hyves niet bij schoolbank mogen zitten. Maar dat laatste is natuurlijk zeker het geval hyvers zitten ook in grote getale bij schoolbank. Die tel je dus dubbel.

    Bovendien lees ik bij schoolbank dat ze 2.7 miljoen gebruikers hebben, dat is nog lang geen 42% van de Nederlanders. Complete onzin dus, werk overdoen.


    3 juli 2006 om 19:08
    media

    Je moet dit soort onderzoeksresultaten nooit als DE ultieme waarheid zien Daan; ze geven slechts een indicatie en zijn even representatief (en betrouwbaar) als de steekproef van het onderzoek. Mits opdezelfde manier uitgevoerd kan het op termijn een trend weergeven.

    Om heel eerlijk te zijn plaats ik zo nu en dan toch wel vraagtekens bij de representativiteit van het panel van Ruigrok NetPanel. Misschien moet ik ze daarover toch maar eens een email sturen.


    3 juli 2006 om 19:25
    Bob Stumpel

    Beste Marco,

    Ik heb je al eerder verteld dat jouw online-business-network-moeheid maar zeer ten dele representatief is voor de rest van Zakelijk Nederland.

    Bij LinkedIn vertoonde 50% van de leden in de afgelopen 90 dagen enige activiteit. Bij OpenBC was dat beduidend meer: 70% van de leden was de afgelopen 30 dagen actief. Ze waren in die periode goed voor circa 4 miljoen pageviews – dat is (70% x ca 30.000 leden) zo’n 200 pagina’s per lid per maand.

    Mvg, BOB


    3 juli 2006 om 21:42
    media

    Bob, in totale omvang nemen (zakelijke) social networks zeker toe. Bovenstaande conclusie (na een paar maanden is de lol er vanaf) is dan ook een persoonlijke conclusie en zeker niet zonder meer te vertalen naar de hele markt. Toch merk ik in mijn omgeving dat veel anderen een vergelijkbare ervaring hebben. Het zou daarom goed zijn dat hier eens onafhankelijk onderzoek naar wordt gedaan. De cijfers van dit onderzoek geven aan dat er wel degelijk een brede belangstelling bestaat voor social networks; nu de vraag naar de continuiteit in het gebruik.


    4 juli 2006 om 02:46
    loket

    @daan: geen is 41%, dus wel is 59%.


    4 juli 2006 om 05:09
    Arnoud Rademaker

    Boekentip:

    Titel: Netwerken werkt

    Schrijver: Rob van Eeden

    Misschien een leuk boek tijdens je vakantie. Je ontmoet in ieder geval andere mensen. Geniet ervan.

    groet,

    Arnoud


    4 juli 2006 om 05:39
    Daan

    Beste Marco,

    Niet de ultieme waarheid nee. Maar als je kopt met 60% dan geef je geen indicatie maar een tamelijk hard cijfer. Je had op je vingers kunnen natellen dat dat getal niet kan kloppen, omdat in dat geval een grote meerderheid van de Nederlanders een sociaal netwerk onderhoud via internet (wat op zichzelf al een treurige vaststelling is want hoe sociaal is zo’n netwerk?). Dat percentage kan gewoon niet waar zijn.

    Bij resultaten van marktonderzoek, moet je extra kritisch zijn voordat je het op je weblog zet!


    4 juli 2006 om 08:23
    Bob Stumpel

    Beste Marco,

    De stickiness verschilt natuurlijk per community, per community-genre en per community-doelgroep. Fun- en kids-sites hebben ’n veel hoger ledenverloop dan zaken-communities. Bij OpenBC ligt de churn onder de 1.25%.

    Mvg, BOB


    14 juli 2006 om 21:27
    Annemarijs

    Inmiddels zijn we 2 jaar verder en ik ben toch wel benieuwd hoe de stand van zaken nu is. Is het niet tijd voor een update van dit artikel? Gezien de populariteit van o.a. Hyves lijkt mij dat nu dat 95 % van de Nederlanders die online zijn, lid zijn van een of ander netwerk.


    28 september 2008 om 12:58
    Karel

    Al die verschillende sociale netwerken zijn leuk maar deze is pas echt goed http://www.skwint.nl deze site gaat net iets verder als hyves


    27 januari 2009 om 14:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!