Hyves buigt voor leden

14 juni 2006, 19:43

Een deel van het eerder genoemde Goldmembership wordt teruggedraaid door Hyves, naar aanleiding van een hoop klachten en onduidelijkheid. Zo bleek de statistieken-functie (een van dé trekkers voor het Goldmembership) gemengde reacties op te roepen: bezoekers wilden anoniem over Hyves surfen, maar wel zien wie de pagina’s bezochten. Daarnaast bleken de uitgebreidere pimp-mogelijkheden niet de gewenste killer-feature.

Terugkijkend, mijn bedenkingen:

– Eventuele populariteit van het Goldmembership zit meer in de leverage die je als merk hebt (daarom overweeg ik zelf het lidmaatschap) dan in een optimale fit tussen wensen en behoeften. Ik denk dat je hiermee nog niet voldoet aan de latente behoeften;

– Het feit dat nieuwe features ook ten goede zullen blijven komen aan de “normale” Hyvers is denk ik niet zo heel relevant voor de discussie. Ik denk dat het belangrijker is dat er gevoelsmatig (en natuurlijk ook gewoon featurematig) een tweedeling wordt gemaakt, waarin enerzijds mensen zullen worden aangetrokken tot de premium, maar aan de andere kant ook normale zich vervreemd zullen voelen. We hebben per slot met z’n 2-miljoenen samen aan het succes gewerkt en nu krijgen betalende mensen meer rechten. [Out-of-the-box-mode] Wellicht was het logischer (ook in de geest van de Social Networking en Web 2.0 ideologie) op grond van merites (toevoegen content/aantal en aard vrienden, enz) een soort relevantie-ranking op te zetten met eventuele extra features daaraan gekoppeld, eventueel via micro-payment. [/Out-of-the-box-mode];

– Wellicht ligt een deel van het gevoelsmatige probleem (Pavlov reactie) in het feit dat je met je Web 2.0-app een Web 1.0-style betaalsysteem hebt geintroduceerd. Gevoelsmatig geen prettige match;

– Alhoewel de invoering van Hyves abonnementen een logische is, is het m.i. niet het eerst waar de grote winstpunten liggen;

Hopelijk is deze exercitie een wijze les om de 2-miljoen Hyves-fans sterker te betrekken bij de toekomst. Niet alleen omdat ze zich zo het merk Hyves eigen kunnen maken, maar ook zeker omdat er een enorm creatief en technisch potentieel.

Hyves-API? Hyves-modules voor web-log.nl (webloggen a la Vox) ? Hyves-widgets? Audio-features (een van de drijvers onder MySpace)? Meer zaken-gerelateerde toepassingen (LinkedIn-style)? Universeler import/export contacten en profielen? Meer User Generated Content (pod/vod voor mobiel?)? Meer personalisering (ben ook erg fan van het pimpen van je profiel naar doelgroep, zoals nu in het Goldmembership)?

Legio mogelijkheden en er werd aangekondigd dat er op Hyves HQ deze zomer hard wordt gewerkt aan nieuwe features. Ik kan niet wachten …

Zie ook:

Hyves gaat voor goud

Hyves voor marketeers

Social Networking 2.0

Polle de Maagt
Independent digital media consultantWebsite

Hello. My name is Polle de Maagt and I am an independent digital / social media consultant based in Ghent, Belgium. I try to change companies to be more about acts and less about ads.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Polle

    Ja, ik schrijf vaak over Hyves, maar heb (nog) geen aandelen 🙂 Mooi merk, mooi concept en een enorm potentieel, maar wel relevant om de juiste keuzes te maken.


    14 juni 2006 om 20:08
    Raymond Spanjar

    ha polle, je bent er snel bij! Bij deze een snelle reactie. Het goldmembership zorgde voor gemengde gevoelens: Aan de ene kant ging het erg goed: veel meer Goldmembers dan we hadden verwacht, en bijna allen heel enthousiast.

    Aan de andere kant was er bij sommige Hyvers een ongemakkelijk gevoel over de statistieken. Deels omdat niet duidelijk was dat het kon worden uitgeschakeld, en deels omdat het toch een open zenuw is.

    En als het zo gevoelig ligt, buigen we inderdaad graag! 🙂 Zoals we altijd hebben gezegd is en blijft hyven altijd gratis en blijft dat het belangrijkste deel van de site, met nog veel uitbreidingen.

    De reacties van Goldmembers en andere Hyvers zijn gelukkig erg enthousiast, dus ik hoop dat iedereen hier tevreden uit komt: De hyvers omdat het commentaar snel is verwerkt, de Goldmembers omdat er nog wat leuke dingen aan komen, en jij omdat al je suggesties de komende maanden worden live gezet… 😉


    14 juni 2006 om 21:18
    Joost B.

    Het probleem is natuurlijk dat iedereen wel wil zien wie zijn profiel bezoekt terwijl de persoon zelf liever niet heeft dat zijn eigen bezoek door anderen wordt gezien. Tsja..


    14 juni 2006 om 23:16
    Jan-Willem

    Raymond, als je toch bezig bent, een advertentie systeem waar ik zelf kan inboeken en op keywords in profielen kan targetten is ook zeer gewenst 😉


    15 juni 2006 om 00:16
    Michel

    Ik begrijp de link tussen het gevoelsmatige probleem en de Pavlov reactie niet helemaal. Of worden Hyvers stiekem geconditioneerd?


    15 juni 2006 om 05:19
    Polle

    Raymond, zie nu ook dat je ALLE Hyvers persoonlijk gekrabbeld hebt, dat moet een hels karwei zijn geweest 😉


    15 juni 2006 om 05:58
    Raymond Spanjar

    dat kan je wel zeggen, ik doe net de laatste! 😉


    15 juni 2006 om 06:00
    Slagers

    Ik zie voor mij persoonlijk nog niet echt een reden om me in te schrijven. Voor ‘contacten’ heb ik mail en telefoon. Maar ik ben wel nieuwsgierig, dus zal wel ff een account aanmaken. Eens kijken of we er wat zieltjes kunnen winnen voor ons weblog.


    15 juni 2006 om 07:05
    Oli4b

    @Raymond: Mischien de volgende keer eerst naar je klanten/bezoekers luisteren/onderzoekje doen en dan pas doen. Er waren ook al cases bekend die met dit bijltje gehalt hadden. Meen me iets te herinneren van Friendster. Maar het siert jullie dat er zo snel actie wordt ondernomen als iets niet helemaal gaat. Bedoel ik maak vaak genoeg mee dat er halsstarrig wordt volgehouden aan het idee omdat het fantastisch is.


    15 juni 2006 om 08:59
    Polle

    @Slagers: Wanneer zou een social networking tool voor jou interessant zijn? Wat mis je met name?


    15 juni 2006 om 16:12
    Slagers

    Ik weet niet of ik wat mis. De toegevoegde waarde is voor mij nog altijd onduidelijk. Heb me een jaar (of twee) terug ook ingeschreven voor orkut.com. Was hetzelfde verhaal. Paar dagen leuk om mensen aan je lijstje bekenden toe te voegen en dan houdt het op.

    Mijn vrienden zie ik regelmatig en de vrienden die ik niet zie mail of bel ik. Daar is geen site voor nodig. Voor contact met mensen van sport of andere groepen waar ik in mijn vrije tijd mee omga bestaan al sites van die groeperingen zelf. Met daarbij behorende gastenboeken en fora. Die allemaal actiever zijn dan de vergelijkbare ‘hyves’ waar ik mij ondertussen aangemeld heb.

    Misschien ben ik ook wel gewoon hopeloos ouderwetsch en bang voor nieuwe dingen. Maar ik geef nog niet op en zal nog wel een tijdje blijven rondneuzen.


    16 juni 2006 om 06:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!