10 interessante onderzoeken van afgelopen week

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 43 2013

10 interessante onderzoeken van afgelopen week

In deze blog heb ik weer 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week werd onder andere bekend dat het smartphonebezit in Nederland op 72 procent staat, de open-rate van event-driven e-mails veel hoger zijn dan die van nieuwsbrieven en dat LinkedIn een belangrijke driver is van verkeer naar corporate websites.

Zwarte Piet bewijst: boosheid wordt sneller gedeeld dan blijheid

Bankiers die ons land bijna aan de rand van de afgrond hebben gebracht. De zeer hoge bonussen van de CEO’s. De soms maffe regels van de EU. Geld weggeven aan andere landen in Europa. Politici zoals Kathleen Ferrier die dankzij een verouderd regeltje nu tot haar pensioen van 10 jaar “wachtgeld” aan het genieten is in Hong Kong. Daar worden Nederlanders toch best wel redelijk verontwaardigd van. Maar als je aan Zwarte Piet komt, heb je de Nederlander pas echt bij de lurven. En al helemaal als de VN zich er ook mee gaat bemoeien, getuige het eclatante succes van de Facebook-pagina Pietitie. Bijna 2 miljoen likes in 3 dagen. Fan, Zhao, Chen en Xu, (2013), een aantal Chinese onderzoekers, voorspelden dit al in zeer recent artikel.

Lees verder

Ja maar, wat zegt die consument nu eigenlijk?

Dankzij sociale media kunnen consumenten steeds sneller, makkelijker en op grotere schaal hun ervaringen met producten en diensten delen via word-of-mouth. Het wordt dan ook steeds belangrijker om deze word-of-mouth te monitoren en erop in te spelen. Dit kan zowel individueel (webcare) als meer collectief (sentimentanalyse). Je kunt daarbij natuurlijk analyseren wat de consument zegt, of welk gevoel (positief/negatief) eruit spreekt en zo tot hele bruikbare conclusies komen over je product, je klant en je kansen. Dergelijke analyses worden inmiddels gedaan door veel organisaties. In deze blog wil ik graag een lans breken voor de taalwetenschap en laten zien hoe inzichten over taalgebruik kunnen helpen om klanten beter te begrijpen. Want taal is belangrijk, blijkt uit onderzoek. Ik presenteer hieronder een kleine greep uit dit onderzoek.

Lees verder

Bijna driekwart van de Nederlanders bezit smartphone

In 2013 is de smartphone-adoptie in Nederland van 60 procent (eind 2012) gegroeid naar 72 procent (derde kwartaal 2013). Samsung blijft het belangrijkste merk: het wist zijn marktaandeel te vergroten van 42 procent naar 47 procent. In de markt voor feature phones (wel mobiele telefoon maar geen smartphone) is Nokia sinds lange tijd van de troon gestoten. Voor het eerst is Samsung groter dan Nokia: 41 procent tegenover 38 procent.

Lees verder

Twitter groeit hard in aanloop naar beursgang

Uit de meting van PeerReach volgden 115 miljoen maandelijke twitterende gebruikers (MatU). Dat betekent dat 53% van de actieve twitteraars ook daadwerkelijk maandelijks een tweet plaatst. De overige 47% worden ook wel ‘leechers’ genoemd; zij lezen wel Twitter maar plaatsen geen of zeer weinig tweets.

Lees verder

Open rate event e-mails veel hoger dan nieuwsbrieven

Relevantie en context zijn erg belangrijk voor succes van je digitale marketingcampagne. Een goed voorbeeld van evet-driven e-mail zijn e-mails die verstuurd worden naar aanleiding van klantgedrag. Zodoende hebben event-driven e-mails een veel hogere open rate dan standaardnieuwsbrieven. Uit data van ExpertSender blijkt dat de open rate van event-driven e-mail gemiddeld zo'n 45% tot 55% bedraagt. Dat is zo'n 4 keer hoger dan nieuwsbrieven.

Lees verder

LinkedIn belangrijke driver van verkeer naar corporate websites

Uit data van Econsultancy van 60 corporate websites blijkt dat LinkedIn een belangrijke driver is van verkeer naar corporate websites. Voor de websites in het onderzoek was LinkedIn goed voor 64 procent van al het social media verkeer. Ter vergelijking: Facebook was goed voor 17 procent van het bezoek, en Twitter voor 14 procent.

Lees verder

Web-analytics Benchmark Q2 2013

Volgens data van e-commerce klanten stelt ClickTale in dit onderzoek dat de top 10.000 websites volgens Alexa veel beter presteren op user-experience dan andere bedrijven. Ze hebben een derde van de bounce rate van kleinere website en bezoekers spenderen 70 seconden langer op een pagina. 

Lees verder

Merken goed voor 40 procent van de meest gedeelde Instagram video's

Om tot deze conclusie te komen analyseerde Unruly Media 80 merken (o.a. Samsung, Nike, BMW, Disney, General Electric en Red Bull). Het meest gedeelde merk op Instagram was MTV, met 84 video's in de top 1.000, waarmee het totaal 134.110 shares genereerde op Facebook, Twitter en in de blogosphere.

Lees verder

The Power of Media Analytics

Uit dit onderzoek blijkt dat de positie van online video advertentie de op-een-na grootste impact heeft op de completion rate. Een mid-roll advertentie wordt 18,1 procent vaker voltooid dan wanneer hij als pre-roll wordt ingezet, en een pre-roll wordt 14,3 procent vaker voltooid dan dezelfde advertentie als post-roll.

Lees verder

Mobiele gebruikers bezoeken minder snel een winkel aan een goede winkelstraat

Slechts 47 procent van de mobiele telefoon gebruikers deden in 2013 aaknopen in een fysieke winkel. Dat is een flinke daling ten opzichte van 2010, toen nog 73 procent wat in een winkel kocht. 

Lees verder

Afbeelding: Gailjade Hamilton (cc)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.