Zoekmachine marketing wordt tophit 2004

19 december 2003, 08:00

Dave Morgan voorspelt: “Search marketing will go on steroids in 2004. It will become local, personal, persistent, integrated… and far more powerful”.

In Amerika was zoekmachine marketing al in 2003 een ‘hot item’; in Nederland moet het echte werk nog beginnen. Maar terwijl de zoekmachines aan de overkant van de grote plas pas in 2004 lokaal, persoonlijk, persistent en geïntegreerd worden, zijn ze in ons kleine landje al per definitie lekker lokaal. En dàt geeft Nederland dan toch weer mooi wat voorsprong…

Carl Mangold
Video Advertising & Content Producer bij Carl Mangold

Carl Mangold produceert video advertising en -content voor online marketing, van concept tot en met oplevering. Én realiseert en optimaliseert het bereik ervan, op basis van in overleg gedefinieerde KPI's. “People around the world are now watching 1.000.000.000 hours of Youtube’s incredible content every single day!” (Cristos Goodrow, Youtube) “We move towards a world where video is at the heart of all our services” (Mark Zuckerberg, 27 juli 2016) “Video is where all of media is headed right now. There is no more valuable piece of property or entity then video in the world of media at all.” (Casey Neistat, 6 sept. 2016)

Categorie
Tags

11 Reacties

    media

    Ben erg benieuwd hoe deze markt zich gaat ontwikkelen. Wordt het inderdaad zo hot als men beweerd? Wie worden de belangrijkste spelers in deze markt? De exploitanten (Google, Qualigo/Ilse, Overture), de mediabureaus of de specialistische zoekmachine marketing bureaus? Persoonlijk denk ik dat er veel te veel cowboys in deze markt werken en dat er een shake-out zal plaatsvinden onder de zoekmachine marketing bureaus. Een aantal mediabureaus zullen dit specialisme gaan oppakken vanuit een breder media-inkoop stategie. Het grote geld zal echter gaan naar de exploitanten. Just my two cents…

    Iemand anders andere ideeen hierover?


    19 december 2003 om 10:47
    mangold

    Zoekmachine marketing gaat om tekstschrijven: je plaatst tekstadvertenties naast zoekresultaten, die getoont worden naar aanleiding van de woorden die een internetter heeft ingetypt. En het zullen dan ook vooral de heren tekstschrijver zijn, die er een paar fijn belegde boterhammetjes mee gaan verdienen.

    Mediabureau’s hebben geen copywriters in dienst, en vallen daarom volkomen buiten de boot.

    Reclamebureau’s denken nog steeds dat een beeld meer zegt dan duizend woorden, terwijl op het internet juist net het tegenovergestelde geldt.

    Online uitgevers hebben een mooie kans om mee te liften, door de door Google, Qualigo en Overture aangeleverde advertenties in hun websites op te nemen: ze kunnen met het schrijven van goede, doelgerichte artikelen de beste advertenties naar hun site lokken (lees: de advertenties met de hoogste opbrengsten per klik), en vervolgens bij de zoekmachines gaan onderhandelen om een hogere commissie te bedingen.


    19 december 2003 om 12:05
    Martin

    Eens met Marco, de laatste tijd zie je dat veel bureaus zich storten op de zoekmachine marketing. Persoonlijk denk ik dat de mediabureau’s inderdaad een belangrijke rol hierin gaan spelen. De mediabureau’s zullen het zelf oppakken of samenwerkingen aangaan met specialistische bureau’s op het gebied van zoekmachine marketing. Toch ben ik heel benieuwd naar de effectiviteit van zoekmachine marketing en dat ten opzichte van bannering.


    19 december 2003 om 13:20
    mangold

    De mediabureau’s zullen ongetwijfeld graag een graantje meepikken, dat klopt. Maar vooralsnog hebben ze daar dus niet de juiste expertise in huis (lees: copywriters).

    Zoekmachine marketing is erg verschillend aan bannering: met banners probeer je mensen weg te lokken van de website die ze op dat moment aan het bekijken zijn, en met zoekmachine marketing probeer je de mensen zo snel mogelijk te geven wat ze zoeken.

    Met bannering kan je mensen zodoende tamelijk eenvoudig op nieuwe gedachten brengen: je plaatst een opvallend afwijkende advertentie op een wolk websites die je doelgroep bezoekt, en je lokt ze daarmee naar jouw website.

    Met zoekmachine marketing moet je juist heel erg gericht aan de slag gaan: de zoekmachinegebruiker weet immers precies wat hij of zij zoekt, en afleiding is daarbij absoluut ongewenst.

    Over de effectiviteit kan ik kort zijn: deze is voor beide vormen van advertising vooral afhankelijk van de uiting (beeld en tekst bij bannering, alleen tekst bij zoekmachine marketing) en de landingspagina (de pagina waar de klikker op terecht komt). Twee dingen, waar een mediaburea doorgaans geen vat op heeft.


    19 december 2003 om 13:54
    media

    Carl, ben het dit keer niet helemaal met je eens. Ken vooralsnog weinig adverteerders die een copywriter inschakelen voor zoekmachine marketing (los van het feit of dit nu juist is of niet). Ze gaan of zelf aan de slag (via Google Adwords, Qualigo or whatever), of kiezen voor een specialistisch zoekmachine marketing bureau of kiezen voor een mediabureau. Vwb dat laatste kun je onderscheid maken in traditionele mediabureaus (die zich primair richten op tv, radio, print, etc) en mediabureaus die vanuit interactieve marketing opereren (e-mail, webvertising, etc). In sommige gevallen doen ze overigens beide, zowel massa media als interactieve media. Je zult ongetwijfeld gelijk hebben dat sommige bureaus geen expertise (lees: copywriters) in huis hebben, maar sommige hebben dat zeker wel. En zoals Martin aangeeft zullen sommige mediabureaus gaan samenwerken met specialistische zoekmachine marketing bureaus. De cruciale vraag is hoe de taart zal worden verdeeld? Wie zal met het grootste deel gaan lopen?

    Vwb het tweede discussiepunt ben ik het wel met je eens. Je kunt webvertising (waaronder banners) niet vergelijken met zoekmachine marketing. De ene is push (je duwt de boodschap bij wijze van spreken door de strot van de internetgebruiker) en de andere is pull (de internetgebuiker is zelf op zoek en in principe dus geinteresseerd in je boodschap). Alhoewel de doelstelling in veel gevallen verschillend zullen zijn (de ene is meer geschikt voor branding; de andere is meer geschikt voor direct sales of pre-sales), is de effectiviteit uitgedrukt in ROI van zoekmachine marketing een stuk gunstiger als die van webvertising. Helaas is het potentieel bereik van zoekmachine marketing een stuk lager dan die van webvertising. Ik zou graag mijn budgetten voor zoekmachine marketing willen verhogen ten koste van webvertising. Helaas zit ik in de meeste gevallen al op het maximaal haalbare potentieel. Het enige dat ik nu vaak nog kan doen is fine-tuning. En dan komen we op het punt van Carl: juiste copywriting voor zowel tekst in zoekmachines (trefwoorden, omschrijving; wordt de zoeker aangetrokken doormijn boodschap?) alswel tekst op landingspagina’s (sluit het aanbod ook aan op hetgeen ik de zoeker heb beloofd in mijn boodschap?).

    Het is vrijdagavond dus ik zal hier en daar wel wat aan het raaskallen zijn. Wellicht is het aardig om hier eens een keer dieper op in te gaan met mensen vanuit verschillende disciplines. Interesse?


    19 december 2003 om 16:16
    mangold

    Een debat(je) over i-marketing, met mensen van verschillende disciplines, lijkt me bijzonder interessant, Marco. You can count me in!

    Verder heb je natuurlijk gelijk met je opmerking dat er vooralsnog weinig adverteerders zijn die een copywriter inschakelen voor zoekmachine marketing. Maar dat komt natuurlijk omdat ze nog helemaal niet weten dat ze daar een copywriter voor nodig hebben.

    Als ik naar m’n eigen zoekmachine marketing campagne kijk, zie ik de CTR’s fluctueren van 0,4% tot 4,7%, voor advertenties die aan precies dezelfde zoektermen zijn gekoppeld. En een steengoede tekst is dus blijkbaar meer dan tien maal zo effectief als een gewone…


    19 december 2003 om 17:37
    alexstil

    ik doe ook zeker mee met het debat, want ik zie hier een aantal vooroordelen.

    ps wij hebben als interactief media/marketing bureau wel een copywriter in huis mede omdat we het belang zien van goede teksten voor oa emailmarketing en zoekmachines. Veel reclamebureau’s hebben wel copywriters maar niet de kennis van wat werkt. Mede omdat zij de resultaten vaak niet zien, dat is iets tussen klant en ons (wij meten alles wat mogelijk is)

    Vandaar dat we dit nu in huis hebben om ook sneller te kunnen optimaliseren.


    20 december 2003 om 09:39
    Martin

    Ik doe ook mee. Het was mij bekend ( mijn dagelijkse bezigheid ) dat er verschil is tussen enerzijds zoekmachine marketing en anderzijds webvertising. Toch zie je vaak ,zoals jullie ook al aangeven , één budget voor beide soorten marketing. Soms heb ik de neiging om de webvertising te minimaliseren ten koste van zoekmachine marketing. Jullie hebben gelijk als je zegt dat die al doelbewust op zoek zijn naar het product/merk en dus vaak kwalitatief betere leads zijn. Leuk dat jullie toch het belang zien van een goede copywriter bij het gebruik van zoekmachine marketing. Volgens mij is dat namelijk ook van doorslaggevend belang voor de bezoeker die zoekt. Je scant toch snel langs alle resultaten en de treffer die je het meeste aanspreekt klik je op.


    20 december 2003 om 11:02
    media

    Ik kom hier zo snel mogelijk op terug. Altijd leuk zo’n debat!


    21 december 2003 om 14:10
    Paul Aelen

    Een rondetafel gesprek lijkt me erg zinvol!! Het is erg leuk om te lezen hoe mensen tegen het doe het zelf pakket AdWords aankijken. Er komen echter meedere aspecten bij kijken om een goede campagne te draaien. Niet alleen een copywriter is belangrijk, de goede woorden gebruiken, positie van de ad, prijs van de klik, product, seizoen en zelfs tijdstip. Daarnaast zien we dat juist het doormeten tot verassende conclusies leidt. Niet elk woord geeft de conversie die je ervan verwacht. ROI echter heb ik nog niet in deze discussie naar voren zien komen. Landingspagina is ook zo’n magisch woord. Als je de bezoeker maar op de specifieke landingspagina laat uitkomen, komt het wel goed met de campagne: not!!

    Zeker even interessant zijn de juridische aspecten van Search Advertising. Veel bedrijven denken dat het mogelijk is om op concurrende namen te adverteren. Beetje als dat veel bedrijven nog niet weten dat een CD-Rom met 500.000 e-mail adressen a € 49,00 meer schade oplevert dat dat je ermee wint…


    7 januari 2004 om 13:45
    jaap peerenboom

    Wat mag een internet lead eigenlijk kosten ten opzichte van TV contacten en bijvoorbeeld dagblad – of magazine advertenties. Heeft iemand al grp per 1000 e-leads bedacht?

    Met plaatjes trek je geen bezoek, maar maakt het natuurlijk wel leuker.


    24 juni 2004 om 06:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!