Welke factoren beïnvloeden de online experience?

27 augustus 2008, 08:01

Het instituut voor Dynamic Educational Advancement (IDEA), een non-profit organisatie die als doel heeft om de interactie tussen mens en technologie te verbeteren, heeft onderzocht hoe website bezoekers online informatie vinden en welke factoren van invloed zijn op het verbeteren van de online experience. In het onderzoek hebben zij zich gefocust op drie groepen respondenten, te weten non-profit organisaties (563 respondenten), web designers (250 respondenten) en het algemene website bezoekende publiek (1.675 respondenten).

De volgende vragen werden voorgelegd:

  • Wat maakt een website effectief?
  • Welke factoren dragen bij aan een plezierig gebruik van de site en is er een verschil tussen de groepen binnen de onderzochte populatie?
  • Vanuit de website bezoeker bezien; welke factoren bepalen dat een website goed is?
  • Zijn er verschillen te ontdekken tussen wat non-profit organisaties en web designers denken wat een goede online experience is en hoe website bezoekers de online experience daadwerkelijk beleven?

De belangrijkste bevindingen zijn:

Web designers onderschatten welke factoren belangrijk zijn voor een effectieve site

Respondenten beschouwen een site effectief als website bezoekers tevreden zijn met betrekking tot een plezierig gebruik, het gemakkelijk kunnen vinden van informatie en niet op de site verdwalen. Website bezoekers hebben hogere verwachtingen van de effectiviteit van een site dan designers.

Gemakkelijke toegang tot informatie is de belangrijkste factor voor een plezierig gebruik

Alle groepen respondenten vinden dat de gemakkelijke toegang tot informatie en dat zij zich goed kunnen oriënteren waar zij zijn op de site een kritische factor voor een positieve online experience.

Een aantrekkelijk design en up-to-date informatie is belangrijk

Meer dan 80% van de designers en organisaties dat een aantrekkelijk design belangrijk is. Ongeveer 50% van de website bezoekers vindt dit ook. 80% van de website bezoekers en organisaties vinden up-to-date informatie belangrijk. Een te grote focus op een fancy design en allerlei multimedia features is zonde van het geld. Belangrijk is een duidelijk en eenvoudig design met simpele features. Een snelle toegang tot informatie op de site vindt men belangrijker.

Website bezoekers willen snel informatie

Website bezoekers willen snel en accurate informatie. Zij willen gemakkelijk navigeerbare sites inclusief duidelijke links naar informatie die zij zoeken. Ook blijken zij snelle site hoger te waarderen.

Website bezoekers willen graag een groot aantal topics

In tegenstelling tot web designers en organisaties, vinden website bezoekers sites effectiever wanneer er een groot aantal topics worden aangeboden ook als zij daar niet direct naar op zoek zijn. Designers en contentmanagers kunnen hier dus hun voordeel mee doen door zowel interne als externe links op te nemen in hun content.

Designers zijn optimistisch over de vaardigheden van website bezoekers om een site te gebruiken

Hierbij gaat het om de oriëntatie op de site, waar zij zijn op de site en waar ze naar toe gaan/willen. 70% van de designers gelooft dat gebruikers prima hun weg kunnen vinden op een site. Echter, maar 10% van de website bezoekers geeft aan dat zij goed uit de voeten kunnen op websites. Web designers kennen hun site door en door en verwachten dat gebruikers controle hebben over de site. Het gebruik van duidelijke menu’s en links worden door gebruikers geprefereerd. Vermijdt het gebruik van afleidende features.

Website gebruikers hebben ondersteuning nodig

In de enquête is een hypothetische vraag gesteld of gebruikers assistentie nodig hebben bij het gebruik van een website. 70% van de organisatie en website bezoekers denkt dat het aanbieden van assistentie bij het gebruik van een site de effectiviteit daarvan zal toenemen. 50% van de designers is ook deze mening toegedaan. Designers blijken de duidelijk van hun designs te overschatten.

Website gebruikers geven aan dat er een gat is tussen wat zij zoeken en wat er wordt aangeboden op een site

Meer dan 50% van de website bezoekers geeft aan dat er een gat is tussen wat zij zoeken en wat er wordt aangeboden op de site. 60% geeft aan dat een assistentie op de website hen zou helpen om op de site te navigeren. Dit is negatief gecorreleerd voor het vinden van informatie en positief gecorreleerd voor de aanwezigheid van een interne zoekmachine. Dit duidt er op dat de meeste websites onvoldoende content aan bieden waaruit zij de juiste informatie kunnen opzoeken. Voorts, verlangen website gebruikers uitgebreidere informatie en willen zij aanwezige informatie sneller kunnen vinden.

What about user experience! Al meer dan 10 jaar ben ik werkzaam in de online scene. Ik analyseer door zowel kwalitatieve als kwantitatieve technieken in te zetten, wat gebruikers nodig hebben, hoe zij zich gedragen op internet en welke drijfveren zij hebben. Met deze verkregen inzichten help ik bedrijven en organisaties hun klanten en relaties te begrijpen en te kijken welke kansen zij hebben om de user experience te verbeteren en te innoveren. Specialiteiten ● UX Research : (remote) usability testen, eyetracking, groepsdiscussies, face-to-face interviews, enquêtes, AB en Multivariate testen, card sorting, tree testen, taakanalyse, Google Analytics ● UX Design : customer journey mapping, user flows, user scenario’s, persona’s, navigatie -en contentstructuur , informatie architectuur, wireframing Alles voor zowel desktop, mobiel, tablet en apps. U kunt mij altijd benaderen voor interim dienstverbanden of freelance opdrachten.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Michel

    Wat mij opviel toen ik het onderzoek las (een paar weken geleden al trouwens) was dat designers teveel vertrouwen hebben in de bezoeker. Volgens mij een trend die wel aan het veranderen is…


    27 augustus 2008 om 10:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!