Web Summit: alles kan, maar niks is nieuw

8 november 2014, 09:00

Dublin stond de afgelopen week drie dagen volledig in het teken van de Web Summit. Alles wat maar iets met innovatie, techniek en internet te maken heeft, verzamelde zich in de gezellige Ierse hoofdstad. Een verslag of samenvatting hiervan maken, is vrijwel onmogelijk: 10 podia met volledige dagprogramma’s aan presentaties, duizenden startups die zich presenteren en allerlei gerelateerde events gedurende de dag én nacht. Een impressie dan maar.

Enkele keynotes zijn meer dan de moeite waard. Actrice Eva Longoria trekt met haar pleidooi over vrouwen aan de top en slavernij in de voedselketen volle zalen. De man achter ‘got milk?‘ heeft eveneens een goed verhaal over het loskoppelen van het product zelf in communicatie-uitingen. De langlopende, succesvolle campagne legt de nadruk op de alom verwachte aanwezigheid van het product in combinatie met eten, niet op het drinken van melk zelf.

Het gesprek tussen CEO van Business Insider, Henry Blodget, en David Carr, editor bij de New York Times, is aanstekelijk. Blodget promoot het internet als geheel als contentverzamelplaats. “Wat maakt het uit waar iets staat, zolang het verhaal maar verteld wordt?”

Toch moet je voor de echte inspiratie niet in de zalen zitten, maar op beursvloeren met een dagelijks wisselend aanbod aan startups. Ook relatief veel Nederlands aanbod, zo’n stuk of 70 bedrijfjes. We doen goed mee, met een aantal leuke ideeën, waarover straks meer.

Niemand is uniek

Als je over de beursvloer loopt, krijg je vanzelf zin om te ondernemen; wat een enthousiasme en ondernemerschap. Het werkt aanstekelijk. Toch hou je er een dubbel gevoel aan over. Je weet dat slechts een klein percentage van al die ideeën uitgroeit tot daadwerkelijk een levensvatbaar bedrijf – er zitten dan ook bij voorbaat al hele slechte ideeën tussen. En als je opeens al die creatieve ideeën naast elkaar ziet, moet je ook concluderen dat er weinig echt unieke ideeën zijn.

Veel is een kopie van of goedbedoelde verbetering op een bestaand iets. Het feit dat ongeveer 70 procent van de ondernemers zijn pitch begint met “we zijn de AirBnB/Netflix/Spotify van …” geeft al aan dat het idee in de basis niet wereldschokkend nieuw is. Dat is ook niet erg, zegt Zendesk-oprichter Mikkel Svane: “Echt unieke ideeën zijn soms ook lastig te vermarkten. Je kunt makkelijker iets bestaands beter of goedkoper of eenvoudiger maken. Facebook was ook niet het eerste sociale netwerk.”

Nederlandse start-ups

Een paar opvallende Nederlandse startups wil ik hier noemen, in willekeurige volgorde.

Qlever heeft als doel fysieke klantkaarten en papieren bonnetjes overbodig te maken. Je koppelt je Qlever-account met allerlei klantkaarten en voortaan hoef je bij de kassa alleen je Qlever-barcode te laten scannen (vanaf je telefoon) en je krijgt de korting en een digitaal bonnetje. Uiteraard ook handig voor aanbiedingen op maat vanuit de retailer.

De ‘Mash Machine’ van Interactieve Concept is een interessante marketingtoepassing. Op het oog is het een verlichte statafel met wat blokjes waarmee je muziek kunt maken door ze over de tafel te bewegen. Werkt door middel van codes die de tafel leest, maar leuker wordt het als je die codes op je producten plakt. Een aardige aandachttrekker op evenementen.

Voor iedereen met een webshop is SendCloud een mogelijk uitkomst. Zij koppelen adresgegevens van de koper direct met de vervoerder zodat je die niet langer handmatig moet inkloppen, of lastige tussenkoppelingen moet maken. Vergaande automatisering dus tussen koper, webshop en vervoerder, die voor je geregeld wordt.

En zoek je de AirBnB voor boten, kijk dan eens op Barqo.nl (overigens waren er een heleboel start-ups om je boot te delen).

Liever een meetingruimte bij een willekeurig kantoor, huis of andere ontmoetingsplek buiten de geijkte locaties om? Bekijk dan meetberry.nl.

Koffie in de zon

Tot slot nog enkele buitenlandse startups. Rewordly is interessant voor contentmakers en voor mensen die gewoon veel online lezen en dat willen delen. Het maakt namelijk een fraai dashboard van alles wat je online leest en schrijft. Daar bestaan er natuurlijk meer van, maar met Rewordly kun je ook de content (van een ander) bewerken en delen met je volgers. In geval van bestaande content die niet van jou is, wordt een score gegeven in hoeverre het origineel is. Als je meer dan 20 procent aanpast of toevoegt, wordt het als nieuwe content gezien.

En als je graag koffie in de zon drinkt, gebruik je binnenkort het Spaanse Brightside, een app die je vertelt welke terrasjes zonlicht krijgen.

Erik van de Nadort
Managing Partner bij ItsaRep

Communicatiespecialist in PR, content marketing & reputatiemanagement ~ TEDx organisator en host ~ Podcast host

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!