Wat bepaalt het succes van online dating?

16 september 2005, 05:58

Gebaseerd op literatuuronderzoek en de resultaten van een vragenlijst, heeft Eric Klaassen zijn scriptie over online dating afgerond. Eric komt in zijn scriptie tot de volgende conclusie:

Wat bepaalt het succes van online dating?Waarschijnlijk zijn er 8 factoren die be?nvloeden of iemand zich inschrijft bij een datingsite: vertrouwen, aanbod, prijs, informatie, amusement, functionaliteit, sociale acceptatie, psychologische factoren. Daarnaast zijn er 2 factoren die beslist aanwezig moeten zijn op iedere datingsite: een goede lay-out en een bepaalde mate van gebruiksgemak. Als deze twee factoren niet aanwezig zijn, dan zal een gebruiker direct voor een andere datingsite kiezen. Al deze factoren samen vormen een nieuw model dat in een vervolgonderzoek empirisch getoetst kan worden.

Wat bepaalt het succes van online dating?

Een aantal interessante feiten uit de scriptie:

  • Het aantal gebruikers dat online date zal vooral in Europa enorm gaan groeien. In de komende 5 jaar zal de omzet van de Europese markt meer dan verdubbelen.
  • Veel dating sites hebben g??n Keurmerk Relatiebemiddeling, maar dit lijkt geen belemmering te zijn voor consumenten om toch voor deze sites te kiezen.
  • Online daters zijn sociaal en hebben zelfvertrouwen. Dit blijkt uit onderzoek waarin internet daters werden vergeleken met internetters die n?et daten. Mensen die daten via een website bezoeken hun familie vaak, nemen veel deel aan sociale activiteiten, zijn vaak lid van een club and hebben geen moeite met spreken in het openbaar. Deze resultaten druisen in tegen het beeld van de online dater als “loser” of “eenzame ziel”.
  • Minder dan 5% van de cyber-daters heeft wel eens een traditionele contactadvertentie geplaatst, bijvoorbeeld in een krant.
  • De meeste mensen die daten via internet, zijn lid van meerdere dating sites.

Bron: Eric Klaassen, Online Dating (2005), Scriptie ter afronding van bachelor Business Administration aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jasper Jan de Konink

    Ik mis nog een criterium bij de beoordeling om al dan niet lid te worden. Namelijk de mate waarin de site aansluit bij jouw doelgroep. Onze eigen site (e-Matching.nl) is gericht op beter opgeleiden, andere sites richten zich op hindustanen, christelijke mensen of senioren. Die trend zal zich zeker gaan doorzetten.

    Wij zijn overigens wel lid van het keurmerkrelatiebemiddeling en gaan er van uit dat mensen dat toch steeds belangrijker gaan vinden, ookal blijkt dat nu nog niet uit het onderzoek. Een transparante dienstverlening en waarborgen (geschillencommissie) zullen in de toekomst steeds belangrijker worden. Het is nog een jonge branche waar cowboys met grootste plannen de dienst willen uitmaken en derhalve waarborgen voor de consumenten nog negeren. Dat zal nog wel veranderen is mijn stellige overtuiging.


    16 september 2005 om 06:28
    Bill Dates

    Een keurmerkrelatiebemiddeling zal niet van de grond komen. De grote datingsites (Relatieplanet.nl en Lexa.nl) zullen nooit akkoord gaan met bemoeienis van een “bemiddelaar” omdat ze zelf in staat zijn om problemen met klanten op te lossen. En om met zo’n keurmerk geloofwaardig te zijn heb je tenminste de twee grootste datingsites nodig.

    Geschillen hebben altijd met GELD te maken, bij ieder ander geschil kan de gebruiker zijn gegevens gewoon verwijderen en lid worden van een andere datingsite.

    Mocht een klant er toch niet uitkomen dan kan ze drie dingen doen:

    1. De consumentenbond inschakelen

    2. Een advocaat in de arm nemen.

    3. Aangifte bij de politie doen als het om oplichting gaat.


    16 september 2005 om 11:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!