Wat ging viraal in Nederland in 2014? Dit overzicht laat het zien

Deze uitgevers en artikelen werden het meest gedeeld op Facebook & Twitter

Wat ging viraal in Nederland in 2014? Dit overzicht laat het zien

Iedere blogger, journalist en nieuwssite wil dat zijn content massaal gedeeld wordt op sociale media en ‘viraal’ gaat. Maar welke content en mediatitels weten de consument nu echt in het hart te raken en gaat viraal in Nederland? Upcoming, de buzzsite van TMG, heeft viraal gaan als verdienmodel en kan als geen ander antwoord geven op deze vraag. Zij analyseren realtime welke artikelen door miljoenen Nederlanders gedeeld worden op Facebook en Twitter en spelen daar razendsnel op in met hun content. Een even simpele als uiterst effectieve redactieformule: 2 jaar na oprichting bereiken ze 3 miljoen unieke bezoekers per maand (lees hier meer over Upcoming en haar achtergrond). Marketingfacts kreeg exclusief toegang tot hun data over 2014. De Upcoming-database bevat in totaal 2.079.570 Nederlandse artikelen die in 2014 gepubliceerd werden. Deze artikelen werden samen 150.359.974 keer gedeeld en geliked. Een analyse van de data levert unieke inzichten op van een medialandschap waarin nieuwkomers en gevestigde merken strijden om de likes, comments, tweets en shares van de Nederlander.

De 25 meest sociale sites (gemiddelde interactie)

Als we kijken naar de 25 meest sociale sites (gemeten aan de hand van het gemiddeld aantal sociale interacties: likes, comments, shares en tweets) per artikel, dan steken de Speld en Brekend.nl ver boven de rest uit. Zij genereren gemiddeld duizenden interacties per artikel. Hiermee is de satirische nieuwssite de Speld net als vorig jaar per artikel de meest virale nieuwssite van Nederland. Op gepaste afstand volgen Upcoming.nl, Froot.nl en dumpert.nl en complementeren daarmee de top 5. De gehele top 25 ziet er als volgt uit:  

# Titel Interacties per artikel
1 speld.nl 5.575
2 brekend.nl 2.973
3 upcoming.nl 631
4 froot.nl 602
5 dumpert.nl 528
6 famme.nl 504
7 prankster.nl 315
8 vrouw.nl 301
9 me-to-we.nl 282
10 uitzendinggemist.nl 234
11 vice.com 211
12 geenstijl.nl 207
13 nu.nl 157
14 flabber.nl 150
15 rtlnieuws.nl 127
16 rtvoost.nl 116
17 ad.nl 112
18 vkmag.com 104
19 dewerelddraaitdoor.vara.nl 99
20 skoften.net 98
21 powned.tv 97
22 spitsnieuws.nl 96
23 telegraaf.nl 95
24 margriet.nl 95
25 metronieuws.nl 92

NB: De site lindanieuws.nl heeft geen (publieke) RSS-feed en is daarom niet meegenomen in de analyse. Anders hadden ze hoogstwaarschijnlijk een plek verdiend in deze lijst. 

De 25 meest sociale sites (totale interactie)

Hierboven bekeken we het gemiddeld aantal sociale interactie per artikel en zie je veel ‘nieuwe’ namen. Echter, zodra je alle sociale interacties op de grootste Nederlandse websites gaat optellen, domineren de veel bekendere en traditionelere titels de lijst. Koploper is Telegraaf.nl, zij genereren in totaal de meeste sociale interactie van alle Nederlandse sites. Bijna 13 miljoen likes en tweets wisten ze te scoren. Ook concurrent AD.nl genereert een enorm aantal: meer dan 10 miljoen. Nu.nl, dumpert.nl en RTLNieuws.nl complementeren de top 5. Dumpert is hiermee de enige titel die zowel gemiddeld als totaal de top 5 weet te halen. 

# Titel Totaal aantal interacties
1 telegraaf.nl 12.909.029
2 ad.nl 10.040.028
3 nu.nl 7.722.874
4 dumpert.nl 7.186.786
5 rtlnieuws.nl 5.470.146
6 nos.nl 3.961.721
7 speld.nl 3.819.129
8 metronieuws.nl 3.212.095
9 volkskrant.nl 2.879.099
10 spitsnieuws.nl 2.337.620
11 brekend.nl 2.242.113
12 powned.tv 1.844.006
13 rtvoost.nl 1.642.128
14 froot.nl 1.475.884
15 upcoming.nl 1.370.769
16 parool.nl 1.007.665
17 prankster.nl 986.370
18 omroepbrabant.nl 949,677
19 famme.nl 878.431
20 geenstijl.nl 807.386
21 trouw.nl 747.644
22 dichtbij.nl 619.373
23 nrc.nl 533.140
24 at5.nl 512.839
25 vkmag.com 452.560

De 25 populairste artikelen op sociale media in 2014

Naast de gemiddelde sociale interactie per artikel is het ook interessant om te kijken welke afzonderlijke artikelen in totaal de meeste likes, comments, shares en tweets verzamelden. Het meest gedeelde artikel over 2014 was een artikel van Froot.nl over onderstaand filmpje. De dakloze hoofdrolspeler bleek trouwens later een ingehuurde acteur te zijn.

Een artikel van Brekend.nl over een racistisch gezin en die van Sanoma-titel WTF over de gezonde effecten van bier complementeren de top 3. De gehele top 25 ziet er als volgt uit: 

# Artikel Titel Interacties
1

Student vraagt dakloze hij z’n emmer mag lenen. En dan…

froot.nl

252.097

2

Dit racistische gezin durft niet eens naast een gekleurde man te zitte...

brekend.nl

134.736

3

Bier is hartstikke gezond!

wtf.nl

128.948

4

17 Herkenbare dingen die je moeder deed als je jong was in de jaren '80...

upcoming.nl

122.738

5

Sjaak heeft de Zwarte Pieten oplossing!

dumpert.nl

122.002

6

Anna (13, Tilburg) kwam 2 weken geleden om bij een verkeersongeluk. Ma...

brekend.nl

120.294

7

Doodzieke vader schrijft brief aan dochter

vrouw.nl

119.577

8

16 redenen waarom een grote zus het mooiste cadeau ooit is

famme.nl

109.846

9

De zwaarste baan ter wereld: zou jij solliciteren?

rtlnieuws.nl

107.388

10

Bejaard stel koos eigen einde en ging dansend het leven uit

ad.nl

106.903

11

Dit zouden Nederlandse supermarkten ook moeten doen!

brekend.nl

97.626

12

De beste moeder-zoon dans ooit!

brekend.nl

93.496

13

Gerard Joling is boos op politiek

telegraaf.nl

85.609

14

Geert, ga je schamen

rtlnieuws.nl

85.194

15

Dit zijn 27 nostalgische dingen die je sinds je jeugd niet meer gezien...

upcoming.nl

83.922

16

Islamitisch en Joods meisje halen binnen vier minuten alle vooroordelen ...

froot.nl

83.173

17

De 10 dingen die een jongensmoeder moet accepteren

famme.nl

82.321

18

Duitse Voicekids maken jury aan het huilen

rtlnieuws.nl

75.724

19

Kinderen verstoren sinterklaasintocht

speld.nl

73.413

20

Volgende week mogelijk sneeuw in Nederland

nu.nl

73.243

21

Kritiek op koningspaar in Sotsji van vrouw uit Wijhe maakt de tongen los

rtvoost.nl

67.411

22

Haha! IKEA neemt Apple op de hak met briljante reclame voor hun nieuwe...

brekend.nl

62.945

23

'Alcohol goed voor de conditie'

nu.nl

62.321

24

Alle goals van Nederland met commentaar van Jack

dumpert.nl

62.114

25

Ouders verbouwen man na aanranding dochter

spitsnieuws.nl

61.746

Viraliteit te voorspellen?

Het Upcoming-team analyseerde sinds de lancering van de site in 2013 circa 4 miljoen artikelen die in Nederland gepubliceerd werden. Gezamenlijk werden deze artikelen 220 miljoen keer geliked of gedeeld op Facebook en Twitter. Kun je aan de hand van deze enorme dataset voorspellen welke content viraal gaat en welke niet? Volgens Upcoming-manager Koen Droste zijn er duidelijke trends te zien. “Sommige onderwerpen hebben een zeer hogere correlatie met virale artikelen. Typische thema’s van veel gedeelde artikelen zijn het weer, zinloos geweld, nostalgie, mensen die optreden tegen racisme en onderlinge relaties binnen families”.

Toch blijkt het onderwerp niet het enige te zijn wat telt. “Uiteindelijk gaat het om vier dingen, waarvan je er drie kunt beïnvloeden: het onderwerp, de manier waarop de redacteur het onderwerp weet te brengen en de manier waarop het artikel gedistribueerd wordt. Als die drie zaken kloppen, heb je in ieder geval de juiste randvoorwaarden gecreëerd. Vervolgens is het duimen, want de vierde factor is geluk.”

P.S. Geïnteresseerd in nog meer virale overzichten? Dit overzicht laat de 100 meest virale Nederlandse Facebook updates van 2014 zien. 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.