Waarom alle studenten en cursisten moeten bloggen

17 november 2015, 09:00

Bouw nu al aan je zakelijke netwerk

“Ik heb geen idee waar ik over drie jaar sta. Maar mijn doel wel is om te starten met bloggen in het begin van mijn opleiding. Je moet een bepaalde eigenheid of stijl in het bloggen krijgen vind ik, en dus moet je het vaak doen. Daar heb ik dankzij deze opleiding mooi drie jaar de tijd voor.” Marion van Vroonhoven is marketeer, en zocht naast haar functie (de mooiste baan ter wereld) naar ‘verdieping’. En die vond ze in een opleiding Natuurvoedingskunde, waarbij ze zich heeft voorgenomen om tijdens de cursus regelmatig blogs te schrijven. Want om verschillende redenen is dat best slim.

Bloggen tijdens je cursus: Een expert in ontwikkeling

“Ik merkte dat ik erg vermoeid was, na het werk kon ik meteen naar bed. Maar bij het bloed prikken kwam er niet echt een oorzaak uit. Op een bepaald moment kwam ik in gesprek met iemand die hetzelfde had, en die me heeft doorverwezen naar een alternatieve arts voor een analyse. Het bleek vooral in suiker te zitten.” En nu? Ik eet nu niets meer met toegevoegde suikers, en dat werkt wonderbaarlijk goed. Het heeft mij zoveel goeds gebracht om het anders aan te pakken dat ik overtuigd ben dat voeding een levensbehoefte is die we teveel hebben genegeerd. En daarom ben ik begonnen met een opleiding tot ‘voedingscoach’. Het gaat niet alleen om het leren koken dus, ik coach ook mensen naar een gezonder leven.”

En dan kan het schrijven van een blog tijdens de opleiding een goede ondersteuning bieden, op meerdere manieren. Wat voor Marion reden was om nu al de blog ‘Marion’s Manier’ op te starten. En dat is slim, want veel mensen durven pas te bloggen als ze expert zijn.

Ik hoor het vaak als ik studenten of cursisten aanraad om parallel aan de opleiding een blog te schrijven: “Ja, maar ik weet er toch nog niks van?” of “Ik kan dan toch niet de expert uithangen?”. Een logische reactie, maar wel jammer. Want niemand vindt het erg als je kennis deelt zonder dat je expert bent. Het is zelfs de vraag of je in deze snelle tijden überhaupt nog wel de ultieme expert in een onderwerp kunt worden.

Er is altijd wel iemand op de wereld jouw vakgebied verder aan het ontwikkelen zonder dat je het weet. En dus mag je tijdens een cursus al best delen wat je hebt geleerd, mits je dat natuurlijk met de juiste toonzetting doet. Zoals Marion: “Ik noem mijn blog ‘Marion’s Manier’ omdat ik anderen niet wil opleggen hoe ze iets moeten doen, ik wil gewoon laten zien hoe ik het doe. Het is aan de ander wat ze ervan gebruiken.” Door je bescheiden en kwetsbaar op te stellen, voorkom je dat je te arrogant overkomt. Niets weerhoudt je er dus van om te bloggen tijdens je opleiding, het kan je zelfs helpen.

De baten van studentenblogs

“Je kunt in een blog je gedachtegang een beetje kwijt tijdens de opleiding, je vormt je visie op het onderwerp een beetje.” Marion formuleert het goed: zelfs als niemand je cursusblog leest, helpt het schrijven toch in het vormen van je gedachten. Je wordt gedwongen om na te denken over de stof, waarmee je een eigen visie op het onderwerp ontwikkelt. Met als bijkomend voordeel: omdat je geleerde stof alleen kunt doorgeven als je het begrijpt, word je gedwongen om het te begrijpen.

Zo heeft het schrijven van een blog over hetgeen dat je, bijvoorbeeld gisteren, hebt geleerd een positief effect op je eindcijfer: je begrijpt het, je herhaalt het en je gaat erover nadenken. Maar bloggen over je opleiding heeft ook een ‘commercieel’ effect.

Iedereen heeft ze wel in de kennissenkring: mensen die een opleiding doen tot manicure, schoonheidsspecialiste of zelfs pedicure en die na die opleiding ook klanten willen. Het mooie is dat je daar tijdens je opleiding al aan kunt bouwen. Sterker nog: je hebt niet veel keus. Want ook op deze onderwerpen gaan mensen steeds vaker online zoeken en dan moet je dus zorgen dat je online gevonden wordt. Dat kan met Google-advertenties, maar het is goedkoper en effectiever als je online de antwoorden op de vragen van mensen geeft over problemen of onduidelijkheden waar ze mee zitten.

Inbound marketing heet dat: mensen niet onderbreken bij wat ze interessant vinden, maar ZIJN wat ze interessant vinden. Geen irritante reclame dus op het moment dat iemand er niet op zit te wachten, maar het antwoord op de vraag die men bij Google intypt. Dit heeft een nadeel: Google heeft tijd nodig om jouw kennis (blogs) te vinden en ‘ranken’ (in de zoekresultaten). En dus moet je tijdig beginnen met het delen van je kennis. Tijdens je opleiding dus. Mensen gaan je vinden, volgen, vertrouwen en uiteindelijk worden ze klant. Dat geldt niet voor iedereen die op een blog terecht komt, maar anderzijds kost het je niets extra als mensen je blog lezen natuurlijk. Wat bij advertenties wel het geval is.

Niets houdt je dus tegen om zodra je kennis opdoet, deze meteen weer delen. Als je met een cursus begint, is dat dus een mooi moment om ook met een blog te beginnen. Het verbetert je studieresultaat en het effect van de cursus. Het kan je ook meteen klanten opleveren. Meteen doorgeven dus die kennis, je helpt jezelf en anderen. En via die route ook weer jezelf. Net zoals Marion, die zichzelf hielp en straks ook anderen kan helpen.

Delen is vermenigvuldigen: bij een wiskundeproefwerk zou je er een onvoldoende voor krijgen. Bij kennis klopt het helemaal, een tien met een griffel.

Edwin Vlems
Demand Generation Specialist bij Comaxx

Edwin Vlems is werkzaam bij bureau Comaxx. Hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe collega's. Hij spreekt en schrijft over AI, Demand Generation en Employee Advocacy.

Categorie
Tags

18 Reacties

    vlemse

    Dank je Kilian. Dat onderzoek kende ik nog niet, interessant!


    17 november 2015 om 15:30
    Diermanse

    Het is ook een goede manier om werkervaring op te doen en aan je CV te bouwen. In deze tijd wordt er van je verwacht, zelfs als je net klaar bent met je opleiding, dat je al beschikt over relevante werkervaring. Bloggen over je vakgebied is dan een optie die je eenvoudig kunt realiseren.


    17 november 2015 om 17:17
    vlemse

    Klopt Ellen. Veel studenten openen bijvoorbeeld pas een LinkedIn-account aan het eind van hun opleiding, maar degenen die dat al veel eerder doen hebben meestal snel een stage en/of een baan.


    17 november 2015 om 18:28
    Paul Haarman

    Mooi,bloggen tijdens je studie. Marion heeft gelijk om daar nu al mee te beginnen, dat kan betekenen dat na haar studie haar blog al substantieel traffic oplevert. Dan rest de vraag hoe je daar later een boterham mee gaat verdienen. Waarschijnlijk door producten of diensten rondom dat thema aan te bieden. Het blog is dan instrumenteel voor de verkoop van producten en diensten en daar is niets mis mee, want je blogartikelen zijn relevant voor je doelgroep. Dat kan ook bij advertenties het geval zijn (maar ik geef toe dat dat maar al te vaak ook niet het geval is). Gerichte, relevante advertenties kunnen ook bijdragen aan jouw eigen bottom line EN waarde toevoegen aan de ontvanger. Inbound marketing is geweldig, maar er is niets mis mee om daarnaast ook andere instrumenten in te zetten die relevantie en waarde toevoegen. Het doel is immers hetzelfde: je helpt je doelgroep bij het vinden van een oplossing voor een probleem en wat mij betreft mag dat zowel “linksom” als “rechtsom”.


    20 november 2015 om 15:21
    Edwin Vlems

    Als Marion aan het eind van haar opleiding ’thought leader’ is op dit onderwerp voegen advertenties toch niet veel toe wel? Ze is dan immers bij alle relevante personen al op het netvlies verschenen.

    Advertenties zou ze pas moeten doen als ze de hele opleiding niet geblogd heeft en bij de start van een praktijk klanten moet gaan werven.


    20 november 2015 om 15:53
    Paul Haarman

    @Edwin: Dat hangt helemaal af van het succes wat je nodig hebt of wilt hebben. Rondom voeding wordt enorm veel geblogd en is sowieso een bulk van content te vinden. Je kunt ook niet op elk subthema rondom je hoofdthema goed gevonden worden, dat is vandaag de dag voor welhaast niemand weggelegd. Kijk dus waar je nog gaten vindt en daar kun je dan goed op adverteren, zeker via Search, maar dan wel voorzichtig en met verstand van zaken. Je kunt ook een geweldig product hebben wat je over de grenzen wilt verkopen, wanneer je dan niet in die talen hebt geblogd kun je toch daar direct van start gaan. Adverteren hoeft niet, het kost inderdaad geld en aandacht, maar bloggen kost ook tijd en aandacht. Ik wil maar zeggen: alles kan en mag, maar blijf vooral relevant, niet alleen voor je doelgroep, maar vooral voor jezelf omdat non-relevantie alleen meer kost dan het oplevert. Alleen win-win telt online.


    20 november 2015 om 16:32
    vlemse

    Mooi gezegd Paul. Overigens kun je je advies ‘zoek een niche’ niet alleen toepassen op advertenties, maar ook op het bloggen natuurlijk.


    21 november 2015 om 09:39
    Paul Haarman

    Helemaal waar Edwin, niche-bloggen is zondermeer een aanrader. Kijken naar je thema’s en subthema’s en daar als een ware “sniper-blogger” op richten. Maar dan nog zul je zien dat het wat vindbaarheid betreft de ene keer beter werkt dan de andere keer. Ik benader SEO altijd heel structureel en logisch, maar als je het op paginaniveau bekijkt dan “is niet elk schot een haas” zoals mijn vader mij al lang geleden op het hart drukte.


    21 november 2015 om 10:21
    Altenburger

    Studenten kunnen hun schrijfvaardigheid verbeteren door blogberichten te maken en hun memoires / verhalen / recensies te schrijven. Een blog kan ook helpen bij het ontwikkelen van creatief denken en ontwerpvaardigheden. Op Harvard zijn studenten verplicht om hun blogs te hebben voor de master Creatief schrijven en literatuur.


    2 december 2019 om 08:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!