• Usability & design
    wordt gesponsord door

Virtual reality: speeltje of bruikbare marketingtool?

Virtual reality: speeltje of bruikbare marketingtool?

Er is enorm veel aandacht voor virtual reality, denk maar eens aan de Oculus Rift waar Facebook in investeert. VR bootst de fysieke realiteit met beeld, geluid, geur, gevoelssensaties (zoals temperatuur of trillingen) en zelfs virtuele smaken, krachtig na. VR wordt nu al voor allerlei toepassingen gebruikt, zoals het trainen van piloten en games. Maar heeft VR het in zich een bruikbare marketingtool te worden voor het grote publiek? Of blijft het een speeltje voor de grote merken?

Virtueel door je droomwoning

Jochem en Jacobien zitten bij een makelaar. Ze zijn dringend op zoek naar een nieuwe woning, nadat Jacobien een baan heeft gekregen in een andere stad. Klaas, een makelaar, helpt Jochem en Jacobien bij het vinden van hun droomhuis. Nadat Jochem en Jacobien hun wensen hebben doorgegeven, is Klaas op zoek gegaan naar woningen die aan hun eisen voldoen.

“Willen jullie de eerste woning zien?” vraagt Klaas. Hij reikt Jochem en Jacobien een bril aan. Klaas kan Jochem en Jacobien in 3D rondleiden door een huis dat aan hun wensen voldoet. “We gaan naar binnen door de voordeur. Hier is de hal met links een toilet en rechts de trap.“ Jochem en Jacobien zien de deur opengaan van de woonkamer. “Wow, mooi ruim!” zegt Jacobien. “Kunnen we de woonkamer ook zien met een ander interieur, iets donkerdere kleuren en een wat grotere bank?”. Klaas stopt de simulatie even, klikt wat op zijn computer en het interieur van de woonkamer is aangepast. “Ja, zo ziet het er een stuk gezelliger uit”, zegt Jochem vervolgens.

Bovenstaand verhaal berust (nog) niet op waarheid. Desalniettemin is er enorm veel aandacht voor virtual reality (VR), de techniek die het bovenstaande mogelijk moet maken. VR betekent het nabootsen van een fysieke realiteit. Dit kan gebeuren door middel van beelden, geluid, geuren, gevoelssensaties (zoals temperatuur of trillingen) en zelfs virtuele smaken. VR kan gebruikt worden voor allerlei toepassingen, van het trainen van piloten tot het spelen van spellen. Dit roept uiteraard de vraag op: is VR ook een bruikbare marketingtool?

Voorbeelden van VR-marketing

VR experience Volvo XC90

Denk je een primeur te hebben door als eerste aan VR in te zetten, dan heb je het mis. Andere bedrijven waren je al voor, bijvoorbeeld Volvo. Volvo maakte een VR-applicatie die te bekijken is op Android toestellen in een Google Cardboard systeem (hierover later meer). Met deze applicatie krijgt de gebruiker de kans om een ritje te maken in Volvo’s nieuwe SUV, de XC90. De app laat volgens sommige reviews nog wat te wensen, maar het begin is er.

Waar de VR-applicatie van Volvo thuis te gebruiken is, wordt VR door andere bedrijven gebruikt op locatie. Coca Cola bouwde tijdens het WK de kleedkamers van het Maracanastadion na. Bezoekers gingen in deze kleedkamer zitten en kregen vervolgens een VR-set. Nadat ze de VR-set opgezet hadden gingen ze virtueel door de spelerstunnel het veld op. Vervolgens werd er afgetrapt en waren de bezoekers virtueel aan het voetballen op het veld.

Wat bepaalt het succes van VR-marketing?

Kun jij als marketeer iets met VR? Om hierachter te komen, zoeken we naar antwoorden op de volgende drie vragen:  

  1. VR-technologie - iets voor geeks of de massa?
  2. Het maken van VR-content is toch veel te duur?
  3. Wie gaat mijn apps bekijken?

1. VR-technologie

De bekendste VR-setfabrikant is ongetwijfeld Oculus, het bedrijf achter de Rift. Afgelopen jaar kwam het bedrijf in het nieuws nadat het voor circa 2 miljard dollar was overgenomen door Facebook. Oculus komt binnenkort met een VR-set op de markt. In de tussentijd kwam Google met Cardboard. Google Cardboard is een kartonnen bouwpakket waarmee een smartphone omgetoverd kan worden tot virtualrealityset.

Google Cardboard is eigenlijk niet veel meer dan een houder voor je telefoon die op je hoofd kunt zetten. Aanwijzingen om een Google Cardboard te bouwen vind je hier. Samsung komt waarschijnlijk met een soortgelijke set, die op een of enkele van haar smartphones past.

De uitkomst van deze strijd gaat belangrijk zijn. Als de Oculus Rift superieur blijkt te zijn aan de Google Cardboard- en de Samsung-equivalent, dan zal een VR-set waarschijnlijk eerst nog vrij duur zijn en niet door veel mensen gebruikt worden. Als het plaatsen van je smartphone in een hoofdband of een kartonnen doos goed genoeg is voor een goede VR-ervaring, dan is het aantal mensen dat op korte termijn VR kan gebruiken enorm groot. In dat geval kunnen alle mensen met een high-end smartphone in principe VR-content bekijken.

2. VR-content

Het maken van VR-content is waarschijnlijk het grootste struikelblok voor (kleine) bedrijven om iets met VR te gaan doen. Professionele 3D-camera’s zijn op dit moment nog erg duur. Maar ook op dit vlak vinden ontwikkelingen plaats. Een aantal startups zijn in rap tempo bezig om goede en betaalbare 3D-camera’s op de markt te brengen. Een voorbeeld hiervan is Jaunt, dat met aangepaste lenzen uit de GoPro een camera aan het ontwikkelen is. Next-VR is een andere startup die het op deze markt voorzien heeft. Deze camera’s zijn nog niet te koop.

VR-apps maken gebruik van 3D-modellen. Het maken van een goed 3D-model is nog vrij prijzig. Een concurrentiestrijd tussen Jaunt, Next-VR en andere bedrijven, zou ervoor kunnen zorgen dat het maken van VR-content binnen redelijke tijd betaalbaar wordt. Tot die tijd zal VR vooral weggelegd zijn voor grote jongens als Volvo of Coca Cola.

3. Hoe bereik je de consument

Wanneer je gaat investeren in VR, is het de vraag wie er naar gaat kijken. Op dit moment is VR erg nieuw. Mensen zijn nieuwsgierig en willen het graag testen. Hier kun je van profiteren. Bijvoorbeeld door VR-sets te huren of kopen en mensen je apps te laten testen op een beurs. Of deel de goed betaalbare Google Cardboard uit voor een testrun. Je merk zal dan zeker worden herinnerd!

Het is een kwestie van tijd dat men gewend raakt aan VR. De concurrentie zal toenemen en alleen de beste VR-content zal worden gewaardeerd. Maar er zijn ook duidelijke toepassingsmogelijkheden waarbij VR handig is. Denk aan een klant iets laten ervaren waar hij of zij al interesse in heeft. Denk aan het virtueel door een huis rondlopen of een realistische simulatie voor een leger-oefening.

VR - een bruikbare tool of een speeltje?

VR is voor marketeers in bepaalde sectoren al belangrijk. Maar geldt dat ook voor het grote publiek? Wanneer een product als Google Cardboard een goede VR-ervaring biedt en betaalbaar is, zal het zeker massaler gebruikt gaan worden. Hetzelfde geldt voor het maken van 3D-opnames (of het tekenen hiervan).

Stel, virtual reality is bruikbaar als marketingtool voor jouw bedrijf, hoe bereik je dan de consument? De grootste kansen liggen naar mijn mening bij het toegepast gebruik, waarbij je een klant die al geinterreseerd is, iets extra's wilt laten ervaren. Denk aan een virtuele rondleiding in je droomhuis. Maar voorlopig zal makelaar Klaas, Jochem en Jacobien nog fysiek mee moeten nemen.

Er zijn al wel mondjesmaat apps beschikbaar voor de cardboard of Rift. Maar het maken van kwalitatieve 3D-content is op dit moment nog kostbaar en vooral relevant voor 'belevenis' producten. Of de massa overtuigt raakt, zullen we komende tijd gaan zien. Maar wanneer je je potentiele klanten wilt overtuigen met een sterke beeldbeleving, is het een must je te verdiepen in VR!

Credits afbeelding: Skydeas, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Hi René,
    Leuk dat je hier aandacht aan besteed.

    Het verhaal over Virtual Reality is zeker geen fictie en wordt al toegepast als 'marketingtool'.

    Onlangs bezocht ik het Wooniversum in Nieuwegein, waar architecten en makelaars de potentiële kopers complete (nieuwbouw-)woningen kunnen laten ervaren, met een Virtual Reality bril. Het interieur bepaal je als gebruiker vooraf zelf (zie deze Pin op Pinterest: https://www.pinterest.com/pin/552324341775786399/).

    Ik waande mij in een villa, kon overal lopen en om mij heen kijken. De Virtual Reality bril was al enigszins verouderd, maar ook daar zullen ze binnenkort verandering in brengen.

    Kortom; misschien is Virtual Reality als marketingtool al een stuk dichterbij dan we denken ;-)

    geplaatst op
  • Dank voor je reactie Gijs. Wooniversum ziet er gaaf uit! En wat denk jij, is VR een speeltje? Of heeft een 'wooniversum ervaring' echt invloed op het koopgedrag?

    geplaatst op
  • Hoi René,

    Interessant stuk over VR en de toepassing ervan binnen marketing. Ik ben op zoek gegaan naar nederlandse bedrijven die ook content maken en heb een app gevonden in de app store: VR showroom. Dit is een demo applicatie van Unit040 Ontwerp BV in Eindhoven. Hier kun je de app zien:

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Unit040.Showroom1

    Unit040 laat ook mogelijkheden zien voor virtuele trainingen en configuratie van producten op http://vrshowroom.nl/. Ik denk dat het gebruik van virtual reality in Nederland dus ook dichter bij is dan we denken! VR is zeker meer dan een speeltje als je het mij vraagt!

    Groeten,

    Tom



    geplaatst op
  • Hoi Tom,
    Heb'm gedownload en als gadget-man natuurlijk meteen naar de auto gegaan ;). Wanneer ik dit zie, zie ik allerlei mogelijkheden. Voor onderwijs met serious gaming en bezoek van een middeleeuws kasteel ofzo. Waarom nog op schoolreisje haha. Maar ook in het rondlopen door een gebouw dat nog gemaakt moet worden (nieuwe school bijvoorbeeld), geeft de nieuwe gebruikers een geweldig beeld van de toekomst. Die cardboards zijn best betaalbaar en dus bruikbaar om mensen enthousiast te maken!

    groet,
    René

    geplaatst op
  • Hallo Rene,
    Wij (smart2it) zijn een van de Nederlandse vr app ontwikkelaars en hebben ook een bijdrage in het wooniversum geleverd.
    Ons inziens is het geen gadget meer..
    Wij hebben nu meerdere apps ontwikkeld voor de cardboard en de belangstelling is groot. Inmiddels zitten wij over de 30.000 downloads heen.
    De uitdaging zit in het feit dat veel mensen er nog onbekend mee zijn...
    Maar mensen zoals jij zorgen voor de nodige bekendheid en discussie!
    Mocht je een keer van gedachten willen wisselen, dan hoor ik het graag!

    Virtuele groet van Smart2IT,
    Sander Martinec

    geplaatst op
  • Hoi Rene,

    Even een kleine aanvulling voor je.
    Samsung heeft al een headset op de markt gebracht sinds vorige week (29-1 als ik me niet vergis).
    Deze is inderdaad maar met 1 telefoon te gebruiken en dat is de Note4.
    Deze is ontwikkeld in samenwerking met Oculus.
    Nog even wachten op het einde van de maand voor ik hem ga halen :)

    geplaatst op
  • Toevallig zojuist een soortgelijk bericht gelezen op tnooz met nog meer voorbeelden van VR in marketing:
    http://www.tnooz.com/article/virtual-reality-reshaping-marketing-hotels-destinations

    geplaatst op
  • Hi René,

    Ik denk niet dat Virtual Reality een speeltje is. Als marketingtool zal het zichzelf wel echt nog moeten bewijzen, maar voor trainingsdoeleinden en ook voor in productieprocessen zie ik regelmatig mooie toepassingen voorbij komen.

    Als ik zie hoe Qantas en Merrell Virtual Reality inzetten, geloof ik wel dat dit soort toepassingen de merkbeleving ten goede komen en dat het de kans op meer engagement vergroot. (Check hier hoe Outdoor kledingmerk Merrell VR structureel toe wil passen de komende tijd: http://www.thenextmarketing.com/nieuws/outdoor-kledingmerk-merrell-start-met-virtual-reality/)

    Als ik een nog te bouwen woning wil kopen, denk ik dat het mij zeker over de streep kan trekken als ik er eerst doorheen kan wandelen. Al helemaal wanneer het interieur al grotendeels ingericht is.

    Kleine disclaimer: Ik ben mede oprichter van The Next Marketing.

    geplaatst op
  • Hoi René,

    Je verhaal van Jochem en Jacobien is al de waarheid, al een tijdje. We hebben voor een aantal makelaars de virtuele kijkomgeving georganiseerd. Nu kan je bij de makelaars binnenlopen en het hele aanbod via het web op de bril (DK2) bekijken. De volgende update, waar hard aan gewerkt wordt op dit moment, stelt je zelfs in staat om de inrichting van de woning te veranderen met een simpele druk op de knop.

    Een Vandaag heeft er een item over gemaakt, De Leeuw Makelaars had de landelijke primeur:
    bit.ly/1vR2W46 (laatste item, na de exposure therapie met VR bril)


    http://coolminds.nl/coolminds/virtuelemakelaars/
    http://www.virtuelekijkdagen.nl

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.