Verslag: Marketingfacts en NyMaS Big Data-symposium

9 oktober 2012, 12:59

“Data science is een vak!”

Op 27 september organiseerden Marketingfacts en de Nyenrode Marketing Society (NyMaS) gezamenlijk een Big Data-symposium. Vier sprekers zorgden met hun verschillende visies op de mogelijkheden en praktische implicaties van big data voor een geslaagde avond. Een avond met een waarschuwing. Want hoe makkelijk en goedkoop het opslaan en combineren van data tegenwoordig ook zijn, om big data waardevol te laten zijn, zijn kennis en inzicht nodig. “Data science is een vak!”

Jaap Bloem

Jaap, research director bij VINT, het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie van Sogeti én Marketingfacts-blogger, begon zijn presentatie met een stevige statement: “Dieper ingaan op Big Data is niet weggelegd voor gewone stervelingen.” Al onze dagelijkse beslissingen worden aangestuurd door algoritmes en data sciences. Dat schrikt af, maar erger nog, het leidt tot onbegrip.

Eigenlijk kan de Tweede Wereldoorlog worden aangemerkt als het startpunt van Big Science. Niet alleen vanuit de kernfysica, maar in heel veel wetenschappen. Maar van “big” gaat weinig innovatie uit.

Dat blijkt misschien ook wel uit Gartner's hype cycle. Al sinds 1995 publiceert de consultancy dit overzicht en al sinds die tijd staat Big Data op dezelfde plek van het overzicht, nl. in de fase, nl. net vóór de Peak of Inflated Expectations. Maar dat is nou juist het probleem van die hype cycle, hij werkt niet. Het vormt een momentopname dat elk jaar opnieuw hijgerig achter ontwikkelingen aanloopt, maar het mist overzicht.

Gartners hypecycle mist een digitale puzzel op hoofdlijnen, terwijl die allang is uitgewerkt. Slowtech zou de norm moeten zijn. #nybde

— Sanne Walvisch (@SanneW) September 27, 2012

Wat Gartner over het hoofd ziet, is dat “computing is not about computers anymore, it is about living“. Het gaat erom hoe de technieken ingrijpen op ons leven, via social media, mobiele apps én big data. Jaap stelde in zijn presentatie een model voor waarin hiermee wel rekening wordt gehouden, in de vorm van een Rubik's Cube.

Zie voor een uitgebreide beschrijving van Jaaps visie zijn eigen blogpost over dit onderwerp.

Arend Zwaneveld

Arend, analyse- en optimalisatie-expert bij Online Dialogue, begon zijn presentatie met de opmerking dat Excel zijn hobby is. Het was duidelijk: hier spreekt een cijferfreak met humor. In vlotte vaart legde hij uit waarom volgens hem webanalisten het best geschikt zijn om met Big Data aan de slag te gaan. Want in feite is Big Data niets meer dan een logische vervolgstap op het werk dat die analisten nu al doen en stelt het hen in staat om de grote hoeveelheden dialogen die bedrijven afhandelen via internet een flinke kwaliteitsimpuls te geven.

Vervolgens liet Arend een flink aantal tools de revue passeren, waarmee data-analyse nu al mogelijk is. Maar eigenlijk draait het niet eens zozeer om de analyse van data, maar om wat je er als bedrijf mee doet; met andere woorden: je data maturity. Aan de hand van bestaande modellen o.b.v. Six Sigma en van Tom Davenport kun je bepalen waar je in dat proces staat en belangrijker: hoe je je organisatie stap voor stap kunt professionaliseren op dit vlak.

Michiel Rozema

Michiel, product marketing manager bij Microsoft vindt big data eigenlijk niet zo'n big deal. Dataopslag is veel goedkoper geworden en daarom kunnen we nu alle data die we genereren ook opslaan, ook al doen we er nu niets mee. Het feit dat die opslag nu al opweegt tegen de waarde die we er op termijn denken uit te kunnen halen, zegt dus nog niets over de toekomstige waarde ervan. Hij introduceerde dan ook een nieuwe term deze avond, nl. dark data, het nieuwe buzzword dat de data omschrijft die we al op de plank hebben liggen, maar daar stof liggen te vergaren.

Michiel gaf twee voorbeelden van bedrijven die grootscheepse analyse toepassen, nl. de Department of Special Investigation van de Thaise politie en Klout. De Thaise politie stopte de informatie van 250 cold cases in een nieuw systeem, dat hen vervolgens hielp om de gemiddelde tijd om te komen tot het aanhouden van verdachten te verkorten van 2 jaar naar 15 dagen. En Klout verzamelt dagelijks informatie over 100 miljoen mensen en verwerkt 1 miljard updates per dag.

Naast de vaak genoemde combinatie van gestructureerde en ongestructureerde data omvat Big Data ook de zgn. streaming data, zoals bijv. Twitter. Voor een zinvolle analyse is het daarbij wel nodig om van te voren te bepalen welke van de bits binnen die streaming data je wilt 'vangen', omdat anders het proces onhandelbaar wordt.

Piet Daas

Tot slot liet Piet Daas, researcher bij het CBS, zien wat de mogelijkheden zijn van visualisaties van Big Data. Niet alleen leveren die visualisaties prachtige plaatjes op, het leidt ook tot waardevolle inzichten. Bovendien worden fouten in de databestanden snel zichtbaar.

Daarmee is direct een van de knelpunten van Big Data aangekaart. Want volgens Piet Daas is het analyseren ervan helemaal niet zo makkelijk als veel mensen, waaronder ook de voorgaande sprekers, doen denken. Zo vergt het een verregaand inzicht in de materie om te bepalen of je de juiste data analyseert, of deze compleet is en of de data uit verschillende bronnen goed op elkaar aansluiten. “Het is een vak, datascientist!”, sloot hij de geslaagde avond af.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Bert Anvelink

    Het was zeker een geslaagde avond. Dank voor de organisatie en ook voor deze goede verslaglegging.

    Tip: borrel dichterbij de zaal. Er gingen wel erg veel mensen direct weg.

    Verder uitstekend.


    10 oktober 2012 om 08:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!