Twitter maakt val in top 20 meest bezochte sites

26 februari 2013, 08:29

Het was al weer een half jaar geleden eer ik de cijfers van de top 20 meest bezochte in het Stats Dashboard plaatste. Tijd dus voor een update. Wanneer we de cijfers van comScore vergelijken met die van een half jaar terug zien we aan de top weinig verschuivingen. De sites van Google staan gezamenlijk nog altijd aan de top met 11,6 maandelijks unieke bezoekers. Ze worden gevolgd door de gezamenlijke sites van Microsoft en Facebook.

Sanoma heeft zijn vierde plek behouden met een aardige stijging in bezoek. Op de vijfde plek zien we de eerste verschuiving, de gezamenlijke sites van de Telegraaf Media Groep zijn een plek gezakt. Deze daling zal waarschijnlijk mede te danken zijn aan de daling van het bezoek aan Hyves.

Top 20 best meest bezochte sites (januari 2013)

Videosites

Zowel de sites van RTL als die van de publieke omroep daalden in januari in bereik, maar veranderden niet van positie op de ranglijst. Het bezoek aan sites van de publieke omroep daalde van 5,8 naar 5,5 miljoen bezoekers, die van RTL van 5,4 naar 4,7 miljoen. Ook de muziek- en video-entertainmentwebsite Vevo deed het minder. In januari 2013 werd de site door zo'n 4,5 ton mensen minder bezocht dan in mei 2012.

Top 20 best meest bezochte sites (mei 2012)

LinkedIn klimt op ladder, Twitter valt er vanaf

Maar de grootste shifts op de ranglijst zijn die van de sociale media Twitter en LinkedIn. Stond Twitter in mei nog op plek 10 met 4,4 miljoen maandelijks unieke bezoekers, afgelopen maand stond de microblog op plek 17 met 3,7 miljoen unieke bezoekers. LinkedIn deed het omgekeerde, het zakelijke sociale netwerk klom van plek 18 met 3,5 miljoen unieke bezoekers naar plek 11 met 4,3 miljoen unieke bezoekers.

Nieuw

Federated Media Publishing (uitgever van o.a. AppleInsider, Cult of Mac, GigaOM, Search Engine Land en Twitpic) en Viacom Digital zijn van de ranglijst verdwenen. In december 2010 had Viacom nog 3,5 miljoen unieke bezoekers, waarmee het doen op de 17e plek stond. Zij hebben plaats gemaakt voor Ask Network (uitgever van o.a. Ask.com) en Glam Media. Die laatste is uitgever van een flink aantal lifestyle websites en blogs.

Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.

Afbeelding: Garry Knight (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Herman Kienhuis

    Hoi Danny, als ik de tabellen bekijk, dalen zowel RTL als Publiek Omroep in bereik van mei 2012 naar januari 2013. In de top 10 stijgen alleen Sanoma en Ahold.


    26 februari 2013 om 10:07
    Dave V.

    Inderdaad Herman. Dus zo goed gaan alle sites niet. Wat ik me ook afvraag is of deze cijfers inclusief apps zijn. En dan vooral met Twitter. Denk toch dat Twitter van alle sociale netwerken bij uitstek deze het meest geschikt is voor mobiel. Dus kan me er iets bij voorstellen dat mensen ipv naar de site te gaan. Gewoon de app checken.


    26 februari 2013 om 10:35
    DannyOosterveer

    Klopt Herman, maar hier is ook sprake van een sterke seizoensinvloed, in december wordt er simpelweg minder gesurft op het web.

    Zoals helaas nog altijd zijn de comScore cijfers zonder tablet en mobiel (dus zowel de apps als mobiel web), je mist dus een aardige hap uit het volledige gebruik.


    26 februari 2013 om 11:17
    Herman Kienhuis

    Danny, ik weet niet of je me goed begrijpt. Je hebt volgens mij de 2012 en 2013 cijfers van RTL en Publieke Omroep in je artikel omgedraaid. Je schrijft dat hun bereik stijgt, maar in de tabel dalen ze juist. Lijkt me een correctie in het artikel waard.


    26 februari 2013 om 11:26
    DannyOosterveer

    Ik zie wat je bedoeld, daar ging iets helemaal niet goed. Dankje voor je opmerking, heb het direct aangepast!


    26 februari 2013 om 11:40
    Ad Gerrits

    De cijfers krijgen wel steeds minder betekenis als tablets en mobiel niet geteld worden. Vanaf medio 2012 worden er meer tablets dan laptops verkocht en Facebook wordt al meer dan 50% mobiel bezocht. Dus worden het langzamerhand de cijfers van de laggards….


    26 februari 2013 om 15:40
    Man en Paard

    Comscore telt toch alleen maar websites?

    Twitter wordt nog steeds fanatiek gebruikt, alleen niet meer zoveel op website-niveau. Comscore telt niet het Twitter-App-gebruik. Er zijn misschien minder mensen op de website van Twitter, het gebruik is er niet minder om.

    Met de populariteit van Twitter zit het nog wel een jaartje goed, met de interpretatie van deze cijfers hopelijk volgende keer ook.


    26 februari 2013 om 20:00
    Henk stubbe

    In principe gewoon een compliment voor Twitter, blijkbaar hebben ze een goede app.

    Maar wat zegt dit onderzoek nu, bezoek websites is behoorlijk achterhaald met de apps van vandaag. De best sites hebben vaak ook goede apps, die worden dus minder bezocht.


    26 februari 2013 om 21:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!