1 op de 5 Nederlandse huishoudens heeft 2 of meer tablets

6 april 2015, 08:39

In 61 procent van de Nederlandse huishoudens is een tablet aanwezig

Terwijl de groei van de tabletmarkt wereldwijd krimpt, is de tablet in Nederland nog steeds erg populair. Het hebben van een tablet is tegenwoordig de norm. Het is meer de vraag over hoeveel tablets je beschikt. 1 op de 5 huishoudens beschikt namelijk over tenminste 2 tablets.

In tweede helft van 2014 beschikt 61 procent van de Nederlandse huishoudens een tablet, een jaar daarvoor was dat nog 51 procent. Daarmee beschikt 20 procent van deze huishoudens over tenminste 2 tablets. In vergelijking met andere landen is Nederland met zijn hoge tabletpenetratie echt een tabletland. Waar in de meeste landen de smartphone het grootste aandeel heeft in mobiele aankopen, worden er in Nederland nog altijd meer transacties gedaan via de tablet.

De groei is dan ook voornamelijk afkomstig uit de huishoudens met meerdere tablets. 17 procent van de consumenten zonder een tablet en 18 procent van de consumenten met een tablet verwachten binnen 6 maanden een (nieuwe) tablet te kopen. Een jaar geleden was dit percentage voor beide groepen 16 procent, echter 6 procent kocht ook daadwerkelijk een tablet.

De gemiddelde leeftijd van tabletgebruikers groeit. De gemiddelde leeftijd van tabletgebruikers is inmiddels 45 jaar, terwijl dit in het laatste kwartaal van 2013 nog 42 jaar was. Bijna de helft van de tabletgebruikers is 50 jaar of ouder. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Dutch Tablet Users Q4 2014‘ van Telecompaper waaraan 6.200 consumenten tussen de 12 en 80 jaar deelnamen.

De oudere consument gebruikt haar tablet vaak thuis, terwijl jongeren tussen de 12 en 19 jaar hun tablet vaak buitenshuis gebruiken. Ondanks het tabletgebruik door jongeren op school of bij vrienden, gebruikt driekwart van de gebruikers de tablet thuis. De tablet wordt grotendeels gebruikt om op het internet te surfen. Daarnaast wordt het streamen van televisieprogramma’s, het luisteren naar muziek en het online winkelen steeds populairder. Het verschil tussen mannen en vrouwen bij het tabletgebruik? Vrouwen spelen vaker spellen, winkelen vaker online en gebruiken regelmatiger social media.

iPad levert aandeel in

Apple’s iPad is nog steeds de meest populaire tablet in Nederland, maar het aandeel van Samsung groeide afgelopen jaar harder dan dat van Apple. Ook wereldwijd zien we dat de groei van de tabletmarkt stagneert. In het laatste kwartaal van vorig jaar werden er voor het eerst zelfs minder tablets verkocht dan het kwartaal ervoor. En dat ondanks de aankopen tijdens de feestdagen. Bovendien verkoopt Apple al een paar kwartalen minder iPads dan in 2013.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!