The elements of user experience

21 april 2006, 03:51

elements of user experienceEduard de Wilde tipt ons met een boek van Jess James Garrett genaamd The elements of user experience. Het boek (uit 2002!) beschrijft in klare taal de verschillende elementen van een website.

Jess James Garret onderscheid daarbij vijf lagen:

  1. De strategiepane: wat wil je bereiken, voor wie is de site bedoeld?
  2. De scopepane met de funtionele specificaties aangaande wat de gebruikers moeten kunnen doen
  3. De structure pane met de informatie architectuur en interactie design
  4. De skeloton pane: hoe ziet de interface van de site eruit, menustructuur en dergelijke
  5. Het visual design: huisstijl, kleurgebruik en plaatjes

Op de site wordt tevens hoofdstuk twee van het boek online aangeboden (pdf) met een uitleg van elk niveau.

Ik presenteer vaak voorstellen voor nieuwe sites of webpagina’s en keer op keer merk ik dat het voor veel mensen erg moeilijk is om deze verschillende lagen te onderscheiden. Grove schetsen worden beoordeeld alsof het een eerste concept op visual design niveau is. Ook gebeurd het dat men zelf al tot in detail soms het visual design heeft uitgewerkt om zogenaamd een probleem op te lossen. Bij doorvragen blijkt het echte probleem dan nog weleens op een heel ander niveau te liggen. Vergelijkbaar met de ervaringen die Eduard noemt.

Het schema uit het boek van Jess James Garret helpt goed om websites uiteen te rafelen en duidelijk te maken dat de bouw van een nieuwe site niet start met het visual design ;-). Goeie tip.

Iemand soortgelijke ervaringen?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!