Teveel keuzemogelijkheden maakt consument onzeker

16 januari 2005, 11:12

De overvloed aan mogelijkheden veroorzaakt een soort verlamming bij de consument; hij kan niet meer beslissen. Ontevredenheid en onzekerheid zijn het gevolg. Barry Schwartz (hoogleraar psychologie) beschrijft in zijn boek “The paradox of choice: why more is less?” hoe te veel keus bij Amerikanen heeft geleid tot een massaal gevoel van spijt over aankopen. De consument kan er nooit meer zeker van zijn dat hij de beste, hipste, goedkoopste of nieuwste versie van een product heeft gekocht en twijfelt aan zijn eigen keuzen.

Ik ken het gevoel van winkelen bij Amazon. Aan de ene kant zijn alle recenties, aanbevelingen, samenvatting etc. geweldig, maar aan de andere kant blijf je doorklikken naar “Customers who viewed this book also viewed” of “So You’d Like to…”.

Aan het eind van het liedje koop ik uiteindelijk vaak niets. Zie ook “informatiewaarde versus transactiewaarde van het kanaal” en De optimale transactiefunctie van woot.com op Brickmeetsbyte.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Arnout Veenman

    Dit fenomeen noem je ‘schap-aversie’ in mijn ogen. In mijn ogen danken winkels als ALDI en LIDL afgezien van hun lage prijzen hier hun succes aan, het winkelen is daar veel makkelijker omdat je niet voor elke soort product een keuze hoeft te maken tussen 10 verschillende merken zoals bij ‘reguliere supermarkten’ wel het geval is.


    16 januari 2005 om 10:47
    bart

    Dit geldt ook voor loopbaankeuzes; begin ik voor mezelf of niet, heb ik het eigenlijk in mijn huidige baan wel naar mijn zin, zijn mijn collega;s wel leuk genoeg. Je hoort constant allerlei verhalen van waar het beter zou zijn en over carriere-mogelijkheden en voor het beste gaan. Uiteindelijk merk je dat sommige mensen dan dat ene stapje verder in hun loopbaan gaan, uiteindelijk wat meer geld binnenhalen, maar niet dat zaligmakende gevoel krijgen dat zij verwacht hadden. Jobhoppen is dan zo’n term die je hierbij kunt betrekken. Ik denk dat het gaat om in balans zijn, hoe vaag dat ook klinkt. Balans tussen vrije tijd en werk, tussen hobbies en gezinssituatie enz.enz.enz. Cliché maar overal waar TE voor staat is niet goed.


    12 januari 2007 om 13:50
    Ferdi

    @ bart: Behalve TEvreden


    12 januari 2007 om 14:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!