Succesvolle profielfoto’s: combineer je persoonlijkheid met kijkbaarheid

9 december 2014, 12:30

Van ‘likeability’ naar ‘kijkability’

Als professional wil je zo goed mogelijk voor de dag komen. Voor de belangrijkste afspraken trek je misschien wel jouw mooiste colbert en die nieuwe schoenen aan om op je allerbest voor de dag te komen om een nieuwe klus binnen te halen of om jouw verhaal over te brengen. Dat klinkt als de normaalste zaak van de wereld. Toch blijkt dat veel bedrijven en professionals het moeilijk vinden om digitaal goed voor de dag te komen. Ruim 2 jaar geleden ben ik begonnen met mensen te helpen om zich ook digitaal, met professionele foto’s, goed te kunnen presenteren en dit is wat ik in die tijd heb geleerd.

Een foto zegt meer dan 1.000 woorden

Als je een product verkoopt, wil je als bedrijf graag dat jouw product op de allerbeste manier wordt gepromoot. Je schrijft een pakkende tekst en je zorgt voor mooie advertenties met fantastische foto’s. Als je een dienst levert, wordt er veel minder aandacht aan de presentatie geschonken. In een overvolle markt met dienstverleners is een goed CV tegenwoordig misschien niet meer voldoende.

Steeds vaker willen klanten weten wie de mensen achter het bedrijf zijn. Door middel van presentaties, blogs en interviews willen bedrijven steeds meer een gezicht krijgen. Ze vergeten echter vaak een goede portretfoto erbij te plaatsen, waardoor de lezer nog steeds geen gezicht heeft bij degene die een fantastisch inspirerend verhaal heeft en dat is een gemiste kans!

Rene Huizinga - Maurice Jager Fotografie

Omdat jij, het bedrijf en je klanten het waard zijn

De eerste kennismaking vindt steeds vaker digitaal en online plaats en daarvoor is een goede foto erg belangrijk. Als je zelf bijvoorbeeld op LinkedIn kijkt, kijk je waarschijnlijk eerder naar de foto dan naar de naam. LinkedIn schrijft zelf dat de kans dat je profiel überhaupt wordt bekeken 14 keer groter is als je een profielfoto hebt. Als je wel een profielfoto hebt, blijkt zelfs dat er gemiddeld bijna 20 procent van de tijd wordt besteed aan het kijken naar je profielfoto in plaats van naar wat jouw verhaal en kwaliteiten zijn.

Iedereen wil graag weten met wie ze communiceren en of er al een eerste klik is. Een goede, professionele foto van jou is dan een goed begin om je zichtbaarheid en vertrouwen een flinke boost te geven.

De waardevolste foto’s zijn vaak niet de beste foto’s

De privéfoto’s die voor jou de meeste waarde hebben, zijn vaak niet geschikt om jezelf zakelijk te profileren. Mensen die in jou geïnteresseerd zijn, willen je graag in de ogen kunnen kijken zodat ze kunnen zien wat voor vlees ze in de kuip hebben. Privéfoto’s zijn vaak gemaakt als herinnering aan een moment of aan een plek en draaien doorgaans niet alléén om jou. Sorry! Uit een onderzoek van TheLadders blijkt dat jouw foto vooral professioneel moet zijn en niet rommelig en afleidend. Dus geen zonnebrillen, bospaden, de Eiffeltoren of een uitsnede van de trouwfoto met een oor van je wederhelft nog net in beeld.

Chantal portretfoto - Maurice Jager Fotografie

De grootste kwaal: Het Camera Ontwijk Syndroom

Vaak kiezen mensen wel privéfoto’s, omdat ze zelf niet graag voor de camera staan. Uit diverse onderzoeken blijkt dat meer dan de helft van de mensen zelfs last heeft van cameravrees. Zo gauw ze voor de camera stappen, veranderen ze en raken ze gespannen of nerveus en staan daardoor niet als ‘zichzelf’ op de foto. Zo gauw mensen voor de camera stappen willen ze één van de onderstaande dingen doen:

  1. Spelen met de camera
  2. Poseren
  3. Zich wegcijferen
  4. Wegrennen

Het is biologisch bepaald dat je in een nieuwe situatie op je hoede bent. Bijna niemand stapt een fotostudio binnen en voelt zich meteen vrij om te spelen met de camera. Dat heeft even tijd nodig en wat begeleiding en coaching door de fotograaf om in de ‘spelen met de camera’-mindset te komen. Het goede nieuws is wel dat er van iedereen een fantastische foto gemaakt kan worden en dat zelfs de mensen die eerst zouden willen wegrennen uiteindelijk plezier krijgen in het maken van de foto met hoge ‘kijkbaarheid’!

Martijn profielfoto - Maurice Jager Fotografie

Het allerbelangrijkste dat een foto nodig heeft is ‘kijkbaarheid’

Misschien vraag je je nu inmiddels wel af wat een foto die aanspreekt wel nodig heeft. Het woord wat dat het beste uitlegt is ‘kijkbaarheid’.

Kijkbaarheid [kijk•baar•heid] – zlfst.nwd (de; v(m))

  1. De mate waarin een foto de aandacht van de kijker kan vasthouden.
  2. De mate waarin een foto vriendelijkheid en zelfvertrouwen bevat.
  3. De mate waarin de persoon in een foto betrouwbaar overkomt.
  4. ​De mate waarin een foto voldoet aan de juiste compositie volgens de ‘Regel van Derden’.

Dit woord komt (nog) niet voor in de Van Dale. Het is een woord dat ik zelf heb bedacht. Na honderden portretfoto’s en headshots te hebben gemaakt en bestudeerd, kwam ik tot de ontdekking dat de foto’s die echt aanspreken de bovenste 4 eigenschappen bevatten.

Bram van der Maas - Maurice Jager Fotografie

Op weg naar foto’s met kijkbaarheid

Allemaal heel leuk die theorie, maar nu gaan we zelf aan de slag. Op weg naar kijkbaarheid en een foto die aanspreekt en waar je tevreden en vol vertrouwen jezelf mee kunt presenteren. We beginnen eenvoudig.

De compositie

Door een juiste uitsnede te kiezen, zorg je ervoor dat je meteen contact maakt met de persoon die naar de foto kijkt. Als stelregel geldt dat we hiervoor het best de ‘regel van derden’ aanhouden, waarbij we zorgen dat de ogen op een derde van de foto komt te staan. De afbeelding hieronder illustreert wat hiermee wordt bedoeld.

Portretfotografie regel van derden - Maurice Jager Fotografie

Regel van derden raster portretfotografie - Maurice Jager Fotografie

Op de linker foto keek je waarschijnlijk het allereerst naar het voorhoofd, bij de rechter keek je degene op de foto meteen aan. Mocht je nu pas opvallen dat de bovenkant van het hoofd nu niet op de foto staat, dan is dat exact de reden waarom niemand de bovenkant mist. De ogen op de juiste plek is belangrijker dan de bovenkant van het hoofd. Zorg daarnaast voor een neutrale, niet afleidende achtergrond.

Vriendelijkheid en zelfvertrouwen

Hetgeen mensen zoeken qua expressie in goede profielfoto’s is vriendelijkheid en zelfvertrouwen. Het gros van de mensen kan maar drie dingen sturen in het gezicht, namelijk de ogen, de mond en de wenkbrauwen (waarschijnlijk heb je dat nu snel geprobeerd). Met die drie variabelen moet je het doen en dat kan met gemak. Een vriendelijke uitstraling komt namelijk door de houding van je mond en zelfvertrouwen door de blik in je ogen. Simpel gezegd kijk je stoer met een glimlach in de lens, maar een oprechte reactie op een opmerking of gedachte werkt het best nu je weet waar je op moet letten.

Manon Toma - Maurice Jager Fotografie

Er betrouwbaar uitzien op de foto

Zoals je hebt gemerkt, zorgt de plek van de ogen dat als er naar de foto wordt gekeken, er makkelijker oogcontact kan worden gemaakt. Het oogcontact zorgt voor een gevoel van vertrouwen en contact van mens tot mens, ondanks dat het hier om een digitale foto gaat. Daarnaast is het belangrijk om te zorgen dat je kleding kiest die aansluit bij je doelgroep. Door je kledingkeuze pas je binnen de groep en mensen vinden andere mensen die zich ongeveer hetzelfde kleden betrouwbaarder.

De aandacht van de kijker vasthouden

Door te zorgen voor een goede compositie, zelfvertrouwen, vriendelijkheid en betrouwbaarheid uit te stralen houd je de aandacht van de kijker vast. Als je de cijfers van TheLadders mag geloven, kijken recruiters ongeveer 6 seconden naar een LinkedIn-profiel, waarvan dus 20 procent naar de foto. De foto’s op deze pagina houden langer dan 1,2 seconde de aandacht vast door alle eerdergenoemde redenen. En daarbij mensen onthouden gezichten nou eenmaal beter dan namen!

Hannah portret - Maurice Jager Fotografie

Aan de slag!

Nu je dit allemaal weet, kun je aan de slag met jouw foto’s. Misschien ga je nu je huidige profielfoto anders aansnijden, zodat de compositie beter wordt of kom je misschien wel langs om samen nieuwe foto’s te maken. Welke keuze je ook maakt, er is geen beter moment dan vandaag om te zorgen dat je op je allerbest voor de dag komt.

Portret fotostudio op locatie in Rozet - Maurice Jager Fotografie

One more thing. Als afsluiting wil ik je graag nog een laatste tip meegeven. Onderstaande video is gemaakt door Peter Hurley en heeft inmiddels meer dan 2 miljoen views op YouTube. Hij legt hierin uit hoe je er met een simpele truc kan zorgen dat je fotogenieker op de foto kunt staan. Uiteraard zijn er meer technieken die je kunt toepassen bij fotosessies, maar deze techniek is door zijn eenvoud goed toepasbaar.

Ik ben Maurice Jager, portretfotograaf voor professionals en bedrijven zowel in mijn studio in Arnhem of Antwerpen of op locatie bij bedrijven. Ik ben getraind door de wereldberoemde headshot fotograaf Peter Hurley uit New York en een associate fotograaf van zijn studio. Ook ben ik uitgekozen om deel uit te maken van een wereldwijd elite team van fotografen die getraind zijn om mensen te laten ontspannen voor de camera en ze te coachen naar foto’s die een grote mate van, zoals ik het noem, ‘kijkbaarheid’ hebben. Dagelijks geniet ik van het verrassen van mensen met foto’s waarvan ze vooraf niet hadden verwacht dat we ze zouden maken. Elke fotosessie moet voor mij portfolio-waardige foto’s opleveren, alleen dan heb ik het beste van mijzelf gegeven en dat verdiend iedereen voor mijn lens, nu en in de toekomst.

Categorie

11 Reacties

    Tim

    Dit zijn zeker nette profielfoto’s om jezelf online mee te presenteren/jezelf een gezicht mee te geven. Maar toch vind ik het eerlijk gezegd een beetje saai. Ik zie zelf liever een foto van iemand die bijvoorbeeld op reis is. Dit vind ik zelf vaak leuker, creatiever en daarnaast ben ik van mening dat de foto dan wat avontuurlijker en wat ‘echter’ overkomt.


    9 december 2014 om 18:47
    Paul

    Eens met Tim. Iedereen weet dat we in onze vrije tijd gewoon leven. Waarom moet dat zakelijk zo verborgen blijven. Privé en zakelijk zijn toch allang niet meer zo gescheiden? Ik ga met opzet niet met mijn blouse of colbert op de foto; mensen zouden me in het echt niet eens meer herkennen, aangezien ik dat in real life nóóit draag. Ik houd van gewone foto’s. Foto’s waarop je ziet dat iemand mens is. Dat kan een mooie, zakelijke portretfoto zijn, maar net zo goed een yolo-foto.


    9 december 2014 om 21:57
    Irene

    Hoewel ik de reacties van Tim en Paul zéker begrijp, ben ik er toch echt vóór om profielfoto’s op een zakelijk netwerk als Linkedin ook wat zakelijker in te steken. Het hoeft uiteraard niet opgeklopt en strak in het pak. Maar het is wel wat het is; een zakelijk netwerk. Sommige mensen slaan een beetje door en laten hun privé persoon iets té veel doorschemeren, óók in hoe ze Linkedin gebruiken en wat ze posten. Dat vind ik dan echt afbreuk doen. Een middenweg zou het mooist zijn.


    10 december 2014 om 09:04
    mauricejager

    Hallo Tim, Paul en Irene,

    Allereerst dankjewel voor je compliment Tim en alle drie bedankt voor jullie reactie.

    Met dit artikel probeer ik uit te leggen dat persoonlijkheid en kijkbaarheid samen zorgen voor succesvolle profielfoto’s. Als je met jouw hobby of reis jouw persoonlijkheid beter kan laten zien en daar kijkbaarheid aan toevoegt, dan ben je volgens mij ook goed bezig. Ik ben wel van mening dat de foto om jou moet draaien en niet om bijvoorbeeld de Taj Mahal.

    Mijn klanten komen de studio binnen met een scala aan kleding, zodat ik ze zowel casual als zakelijk op de foto kan zetten. Ik wil namelijk dat mijn klanten goed voorbereid weer de deur uit gaan. Foto’s met casual kleding voor een meer persoonlijke benadering en als ze wellicht bij een bank gaan solliciteren dan zijn ze ook meteen voorbereid doordat ze netjes in pak een goede foto van zichzelf hebben voor op het C.V. Als iemand jou nog niet kent, dan beoordelen ze vaak eerst hoe je overkomt en met een t-shirt in een pakkencultuur sta je dan vaak wel op achterstand.

    De stijl van mijn werk is tegen een neutrale achtergrond, waarmee ik vooral werk met expressie en houding. (Bijna) iedereen neemt een houding aan die minder fotogeniek is en vind fotograferen eigenlijk heel spannend. Dat help ik veranderen. Daarnaast zijn neutrale achtergronden handig voor als mensen (druk-)werk publiceren, de vormgever kan dan namelijk de foto’s in elk ontwerp eenvoudig inpassen.

    Uiteindelijk blijft fotografie natuurlijk ook nog ‘gewoon’ een kunstvorm en zolang er mensen zijn die mijn werk mooi vinden en ontzettend dankbaar zijn dat ik ze help om kansen te creëren door samen mooie foto’s te maken, ben ik een heel tevreden en gelukkig mens.


    10 december 2014 om 09:13
    Erica van Strien-Hagens

    Beste Maurice,

    Dank voor je heldere uiteenzetting en voorbeelden. Zelf zou ik de algemene tips nog wat breder toegepast willen zien. Tegenwoordig worden immers alle media geraadpleegd als het om een onbekende gaat, waar je meer van wilt weten. Dat wil niet zeggen dat er op Facebook niets persoonlijks mag staan. Het is vooral de ‘bewustwording’ van de invloed ervan, soms op momenten die je helemaal niet uitkomen.

    Nog twee taalkundige tips: in de laatste regels over de video van Peter Hurley staan twee vergissingen ‘Hij legt uit hoe….op de foto kunt STAAN’, gevolgd door ‘Uiteraard zijn er meer technieken DIE je kunt toepassen…’.

    Ieder z’n vak;-)

    Met vriendelijke groet,

    Erica van Strien-Hagens

    TekstAtelier EERZS!


    11 december 2014 om 13:42
    sanneroeling

    @ Erica

    Thanks voor de tip! We hebben het aangepast!


    12 december 2014 om 09:57
    mauricejager

    @ Erica,

    Dankjewel voor je taalkundige tips! Inderdaad ieder z’n vak zo blijkt. 🙂

    Zou je kunnen aangeven hoe je mijn tips breder toegepast zou willen zien? Bedoel je dan breder dan profielfoto’s? Ik probeer te vatten wat je bedoelt te vragen, maar het lukt me niet om een goed antwoord te formuleren op basis van wat je eerder schrijft. Ik wil je wel een goed antwoord kunnen geven,indien mogelijk, vandaar de verdiepende vraag.

    Ik hoor graag van je.


    16 december 2014 om 12:40
    mauricejager

    Beste Hurley Fan,

    Dankjewel voor je reactie en compliment omtrent het artikel en wat leuk om te lezen dat je het werk van Peter Hurley ook volgt. Ik wil op jouw reactie graag een aantal zaken nuanceren.

    Het woord ‘Kijkbaarheid’ is inderdaad geinspireerd op het woord ‘Lookability’ zoals Peter dat gebruikt en zoals bij elk mentorschap sijbelt er wat van de theorie van de leermeester door in mijn aanpak. Wellicht was de claim ‘zelf bedacht’ wat te sterk als gevolg van mijn enthousiasme en had ik Peter letterlijk moeten quoten, ik begrijp hierin je punt. Ik heb hier geprobeerd mijn eigen ervaringen binnen mijn studio’s en de dingen die ik van anderen heb opgepikt te combineren en de lezers iets te leren over wat ze kunnen doen om succesvollere profielfoto’s te krijgen.

    Zoals je goed hebt gezien, ben ik associate fotograaf binnen het PH2PRO netwerk van Peter Hurley. Inmiddels zijn we met ongeveer 50 fotografen wereldwijd en geldt er inmiddels een maximum van 1 fotograaf per land. Markus en ik zitten beide in Nederland, omdat toen dat quotem nog niet gold. Om Peter Hurley zelf dan maar even te quoten: “PH2 Associate Photographers are Peter Hurley’s hand-picked elite team of headshot photographers”.

    Ik was niet van plan om Peter’s theorie en werk overal te gaan quoten of als mijn eigen werk te verkopen, wees daar vooral niet bang voor. Ik probeerde te bereiken dat mensen beter begrijpen hoe ze succesvollere profielfoto’s kunnen (laten) maken en ik hoop dat dat in ieder geval is gelukt.


    17 december 2014 om 11:49
    Erica van Strien-Hagens

    Beste Maurice,

    Wat ik bedoelde met het breder toepassen van je tips heeft vooral met gebruikers te maken. Over het algemeen ben ik van mening dat mensen te weinig nadenken over het type foto’s dat ze op alle media plaatsen. En vooral over de gevolgen daarvan. Immers, als iemand solliciteert is het eerste wat ik doe alle media checken, dus ook die net verkeerd geplaatste foto met wat overmatig drankgebruik of in een outfit die vooral privé bedoeld is.

    Meer heb ik er niet mee willen zeggen.

    Ik hoop het voldoende te hebben verhelderd.

    Fijn dat je de taalfouten wel hebt aangepast. Dat zouden meer mensen moeten doen;-)

    Groet en succes met je werk.

    Erica van Strien-Hagens

    Erica@tekstatelier-eerzs.nl


    19 december 2014 om 08:15
    Laurens De Veer

    Beste Maurice,

    Allereerst leuk verhaal en goed verwoord.

    Wat ik me alleen nog aanvraag. Peter hurley is bekend geworden met deze stijl en het oogt ook heel erg Amerikaans. Op mij komt het nu over alsof je simpelweg zijn stijl copieert. Uiteraard niet erg! Want heel erg tof dat je bij zijn team hoort. Maar ben je niet bang dat je daar in blijft hangen en er niet je eigen draai aan kunt geven?


    22 december 2014 om 09:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!