Sterke merken weten aan dalende tendens in de markt te ontsnappen

14 februari 2003, 08:05

Bacardi Breezer maakt sprongetje in merken top-100

Zeker in een teruglopende economie wordt duidelijk dat sterke merken werken. Dat blijkt niet alleen uit de gisteren gepresenteerde jaarcijfers van Unilever, waarin de groei van Unilevers sterke merken centraal staat. De totale cola-verkopen in de supermarkten lopen voor het eerst sinds jaren terug, maar Coca-Cola groeit. De sigarettenverkoop staat onder druk, maar Marlboro en Camel verkopen beter dan de rest. Gemalen koffie verkoopt steeds minder, maar de ronde koffiezakjes (pads) van Senseo Crema zijn niet aan te slepen

Dat blijkt uit de merken top-100, het jaarlijkse overzicht van de best verkochte A-merken, in kaart gebracht door het blad Food Magazine en onderzoeksbureau Information Resources. Zij baseren hun lijst op de verkopen gedurende twee weken in 2002, in 87% van de Nederlandse supermarkten. De overige 13%, voornamelijk prijsvechters als Aldi, Lidl, verkoopt geen A-merken.

Zuivelgiganten Campina en Friesche Vlag voeren zoals gebruikelijk de lijst aan. Ook deze bedrijven weten aan dalende tendensen in de markt te ontsnappen (lagere melkverkoop) door handig gebruik te maken van vooral gezondheidsmerken (Vifit) en luxeproducten (Fruitzuivel). In de top-10 van A-merken (Heineken, Unox, enz.) zijn voor het overige weinig verschuivingen, vergeleken met andere jaren. De onderzoekers zien een paar duidelijke winnaars in het gevecht om de euro’s van de consument. Senseo Crema van Douwe Egberts mag dan duurder zijn, maar dat wordt blijkbaar geaccepteerd, met als argument dat de gootsteen niet meedrinkt’ en vanwege het vermeende gebruiksgemak. Van dit succes, waarop inmiddels andere bedrijven meeliften met eigen pads’, zijn andere koffieverkopers de dupe. Ondanks een reclameblitz zakt Kanis & Gunnink mee met de algehele malaise op de markt voor gemalen koffie (gemiddeld 10% minder). Een merk dat volgens het onderzoek doordendert in de top-100 is Bacardi Breezer (op plaats 41, komend van 57). Het limonadedrankje met alcohol verkocht vorig jaar liefst 43% meer. Geen wonder dat steeds meer supermarkten de flesjes niet meer per stuk, maar in bundels van vier aanbieden. Bij Dr. Oetker is de pizza de grote winnaar: plus 42% omzet, ondanks het feit dat, tot verwondering van de onderzoekers, een aantal supermarkten deze belegde deegschijven (nog) niet verkoopt.

Verliezers zijn, behalve de koffiebranders, ook merken als Ambi-pur (luchtverfrisser) en CSM (suiker in het algemeen is uit). Zonnatura gaat ook achteruit (gezondheidsproducten zijn wel in, maar dit merk is stiefdochter sinds de verkoop door Nutricia aan Boas), net als Drum (shag verkoopt minder, maar concurrent Jakobs juist weer 13% meer). Merken die volgens de onderzoekers staan te dringen om bij de top-100 te komen zijn Dove (zeepjes), Redband (feestdrop) en Bertolli (olijfolie). Ook nieuwkomer Pringles doet het goed op de stagnerende markt voor chips. Dat betekent dat merken als Bar-le-duc (bronwater, 96 op de lijst), C?te d’Or (chocola, 97), Almhof (kaas, 98) en Friskies Felix (kattenvoer, 99) het volgend jaar waarschijnlijk kunnen schudden. Nummer 100 is nieuweling Witte/Color Reus (wasmiddel), die volgens de onderzoekers de potentie heeft om hogerop te komen in de lijst.’

Bron:

http://www.eindhovensdagblad.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!