Quintin Schevernels (Investeerder): “De helft van de startups gaat binnen drie jaar failliet”

22 december 2015, 10:00

Quintin Schevernels van The Q Factor(y) is adviseur en investeerder in de wereld van technologiestartups. Hij verkocht zijn eigen startup, augmented reality bedrijf Layar, in 2014. Afgelopen week verscheen zijn boek Suits & Hoodies over de startupwereld.

“Een startup managen is topsport”, zegt Schevernels. Dat is leuk, maar ook hard werken. “Ik wilde meer tijd voor mezelf en mijn gezin.” Hij noemt zichzelf liever een ervaringsdeskundige dan expert. “Ik lees en praat veel over innovatie, daarom wilde ik er een boek over schrijven.”

Is een startup hip? Afgetrapte gympies en truien? “Wat mij fascineerde is dat maar een heel klein deel het redt. Ongeveer de helft gaat binnen drie jaar failliet.” Maar degene die wel succesvol zijn (zo’n 2 procent) tekenen zich door drive. “De succesvolle startups hebben dingen gemeen. Ik formuleerde zeven randvoorwaarden.”

“Ongeveer de helft gaat binnen drie jaar failliet.”

Een ‘open deur’ is het product, dat moet een probleem oplossen voor klanten. Dat klinkt simpel, maar “het gaat vaak aan de basis al fout”. Focus is ook een kernwaarde. “De ceo moet zich concentreren op de hoofdzaken en daar heel goed in zijn.”

We moeten daarom volgens Schevernels snel het kaf van het koren scheiden, de instroom beperken en sneller naar scale-ups toe werken. Ook moeten we grote corporaties aansporen om sneller te innoveren. “Ahold is een bedrijf dat het goed doet.”

Bekijk het interview op 7 Ditches.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!