Prijs, Keuze, Overzicht: De ingrediënten voor een succesvolle sim only site

10 juli 2012, 09:28

Telfort wint online onderzoek van WUA! voor vijfde keer op rij

Het is inmiddels een bekend gezicht: Telfort als winnaar van onze Web Performance Scan naar sim only abonnementen. In de meting van juni eindigt Telfort voor de vijfde keer op rij bovenaan de ranglijst, al zijn de onderlinge verschillen kleiner dan ooit. Hoe weet deze website hetzelfde product steeds beter te verkopen dan de concurrentie? En waarom stijgt Tele2 ineens van de zeventiende naar de tweede plaats? Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat de oriënterende consument op zoek is naar drie kernelementen.

Op zoek naar de goedkoopste sim only

Binnen markten waarin de aanbieders in essentie hetzelfde product verkopen, is het kostenplaatje extra belangrijk. Consumenten zijn dan vooral op zoek naar eenvoudige vergelijkingen. We vinden hier de eerste reden voor de stijging van Tele2. Sinds de vorige meting bleek uit onderzoek van Tweakers.net dat Tele2 de goedkoopste aanbieder van sim only is. Tele2 adverteert hiermee op haar website. Uit onze eigen check langs de top 3 van de ranglijst hierboven, komt hetzelfde lijstje naar voren: Tele2 biedt de goedkoopste abonnementen, gevolgd door Telfort en T-Mobile.

We willen zelf ons pakket samenstellen

Telfort is dus niet de goedkoopste, maar eindigt keer op keer bovenaan de ranglijst. Er spelen dus meer factoren mee in het beslissingsproces. Het vertrouwen in een aanbieder bijvoorbeeld. Op het door ons onderzochte thema Web Imago zien we dezelfde top 3 terug als in de uiteindelijke ranglijst. Maar wat vooral uit de resultaten naar voren komt, is dat de consument iets te kiezen wil hebben.

Telfort biedt een grote vrijheid bij het samenstellen van het abonnement. Ook de extra opties zijn duidelijk: bellen naar vaste nummers, bellen naar andere Telfort klanten, extra snel internet. Ter vergelijking: T-Mobile heeft een aantal vaste pakketten, met minder keuzevrijheid voor de klant. Ook T-Mobile biedt aanvullende opties aan, maar met namen als Deezer Music is niet altijd direct duidelijk waar we mee te maken hebben.

Alles moet snel te vergelijken zijn

Consumenten hebben weinig geduld tijdens de online oriëntatie. De gemiddelde respondent bezoekt vijf websites en wil deze snel op zijn of haar criteria beoordelen. Onderstaande screenshots van Tele2.nl uit respectievelijk januari en juni 2012 hebben veel gemeen, maar verschillen op een aantal belangrijke punten:

  • De nieuwe pagina adverteert met het onderzoek van Tweakers.net

  • De pagina opent nu met bullet points met de belangrijkste voordelen

  • Met een icoon en dikgedrukte letters wordt de actie nu extra benadrukt

  • Alle alternatieven en tarieven zijn op de nieuwe pagina in een oogopslag zichtbaar

  • De maandprijs geldt nu voor de totale abonnementsperiode, in plaats van de halve

Eervolle vermelding voor Ben

Wat overzichtelijkheid betreft, geeft Ben het beste voorbeeld in de branche. In ons onderzoek behaalt Ben.nl de eerste plaats op de onderdelen Eerste Indruk en Vormgeving. “Ben heeft een overzichtelijke homepage, niet te veel informatie en geeft aanbiedingen overzichtelijk weer”, aldus een respondent. Het laatste screenshot hieronder maakt alles duidelijk: de tarieven staan levensgroot in beeld en kleuren vrolijk op wanneer geselecteerd. Ben zakt op de ranglijst vanwege een verminderde online vindbaarheid, maar weet nog steeds relatief veel bezoekers te overtuigen.

De belangrijkste learnings op een rij

  • Zorg voor concurrerende prijzen en ga de vergelijking met de concurrent aan

  • Bied de klant een grote keuzevrijheid en duidelijke aanvullende opties

  • Breng USP’s, tarieven en voorwaarden direct en duidelijk in beeld

  • Besteed ook aandacht aan betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid

Oriëntatie en groepsdiscussie

  • 40 respondenten tussen de 20 en 51 jaar namen deel

  • Ze zochten 2 uur lang online naar een sim only abonnement

  • Zoekstrategie en beslissingsfactoren waren vrij om zelf te bepalen

  • Gevonden websites werden op 10 onderdelen beoordeeld

  • We hielden vervolgens een groepsdiscussie om alle bevindingen te bespreken

Afbeelding: Miki Yoshihito (cc)

Klaas Kroezen
Directeur bij WUA B.V.

Klaas Kroezen is sinds 1999 actief als internetondernemer. Samen met zijn broer Henk Kroezen is hij oprichter van WUA: de wereldwijde marktleider in Digital Experience Benchmarking.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Thijs

    Hoewel ik een respondentengroep van 40 niet heel erg groot vindt, is dit toch een een onderzoek dat veel inzichtelijk heeft gemaakt. Ik geef zelf niet de voorkeur aan BEN, als er weinig (maar dus wel overzichtelijk) informatie staat, heb ik het gevoel dat er nog addertjes onder het gras zitten..


    11 juli 2012 om 08:51
    Robert

    Persoonlijk vind ik de site en de keuze mogelijkheid van Tele2 overzichtelijk. Groot voordeel is dat de meeste aanbieders geen contracttermijn meer hanteren. Dit verlaagd de drempel om een sim-only contract te sluiten. Wanneer men ontevreden is kan men makkelijk switchen. Echter lees ik wel op veel forums dat de bereikbaarheid en service van de sim-only aanbieders vaak onvoldoende is. Wellicht geldt dit voor de hele organisatie.


    11 juli 2012 om 09:20
    Thomas

    Een onderzoek op basis van 40 respondenten is geen onderzoek…weet niet hoeveel vragen er gesteld worden en of dit open of gesloten vragen zijn….maar je houdt een N= 1/2 per antwoord op een vraag en wordt nog waziger met open vragen…


    11 juli 2012 om 16:21
    kroezen

    @ Thomas en Jan Peter, goede vraag! Wat betreft het aantal respondenten, hebben wij dit uitgebreid getest. Net als voor vele andere onderzoeken geldt hierbij de 80/20 regel. Wij hebben getest met aantallen van 10, 20, 40, 60, 80 en 100 respondenten. Hierdoor weten we dat bij een toenemend aantal respondenten het plaatje van het krachtenveld steeds scherper wordt, maar dat de essentie gelijk blijft. Als een website bij 20 of bij 40 respondenten slecht scoort, doet hij dit ook bij 100 respondenten. Ook komen deelnemende sites er doorgaans in dezelfde volgorde uit. De foto wordt bij een toenemend aantal respondenten dus niet zozeer anders, maar scherper.


    12 juli 2012 om 07:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!