Online advertentiebestedingen in Europa: mobiel doet (eindelijk) mee

De resultaten van de IAB Europe AdEx Benchmark 2013

Online advertentiebestedingen in Europa: mobiel doet (eindelijk) mee

Tijdens de 8e editie van het jaarlijkse Interact heeft IAB Europe bekend gemaakt dat de online advertisingbestedingen 2013 met 11,9 procent zijn gegroeid naar een totale marktwaarde van 27,3 miljard euro. In 2012 was de online advertentiemarkt nog goed voor 24,4 miljard euro. De Oost-Europese markten zorgden voor de grootste groei. De gevestigde markten, waaronder Nederland, zetten hun stabiele groei voort gedreven door automated trading en door mobiel beter te benutten. 

Display groeit harder dan search

Het florerende automatisch verhandelen van advertenties en de sterke groei van mobiel hebben ervoor gezorgd dat display advertising sterker is gegroeid dan search advertising. Display groeide in 2013 maarliefst met 14,9 procent, met een totale waarde van 9,2 miljard euro. De uitgaven aan zoekmachine-advertenties groeide hetzelfde jaar met 13 procent, waardoor het goed is voor 13,4 miljard euro.

De grootste groei kwam dit jaar wederom vanuit Rusland, waar search met 34,4 procent groeide ten opzichte van 2012. Factoren die bijdroegen aan deze groei waren investeringen in search advertising via mobiele apparaten, consumenten die steeds meer tijd online doorbrengen en het toenemend aantal Russische midden- en kleinbedrijven die in online investeren. 

De markt van classifieds en directories bleef relatief stabiel met 4,6 miljard euro omzet, een groei van 3,6 procent. Centraal- en Oost-Europese markten bleven profiteren van de migratie van de print-advertentiebestedingen naar online classifieds. Scandinavische markten handhaafden hun sterke positie in deze categorie. Marktconsolidatie heeft schaal-en efficiencyvoordelen gebracht in deze voorheen versnipperde sector. 

Mobile heeft (voor het eerst) double-digit marktaandeel

Mobiel was in 2013 goed voor 11,5 procent van de Europese online advertentiebestedingen. Dat is een groei van 128,5 procent ten opzichte van 2012. De Engelstalige landen drijven het Europees gemiddelde omhoog, met name Groot-Brittanië. Nederland scoort met 9 procent onder het Europees gemiddelde. De groei in Nederland in 2013 was echter sterk. Mobiel begon begin van het jaar met een aandeel van 3 procent, tegen het einde scoorde het double digits.

Onderzoeker Daniel Knapp geeft aan dat de standaardisatie van advertentieformaten en de verbeterde targetingmogelijkheden de groei van mobiel hebben gestimuleerd: "Mobile, and cross-device consumption has so far been a challenge facing marketers, with underdeveloped ecosystems and fragmented measurement approaches hampering investment. Yet our study shows that mobile has now become a significant part of online ad spend. Advancements in advertising targeting technology, standardisation of formats and improvements in measurement have allowed important progress in bridging the consumption/ad spend divide in mobile."

Online video goed voor meer dan 1 miljard euro

Online video advertising toonde ook een sterke groei. Met een stijging van 45,4 procent groeide het tot 1,19 miljard euro. Dit is de eerste keer in Europa dat online video de grens van 1 miljard euro heeft overschreden. 

Top 10 ranking

De top 10 van online advertentiemarkten in Europa bleef relatief ongewijzigd. Zweden is Spanje gepasseerd, welke relatief zwaar te lijden had onder de moeiljke economische omstandigheden. De sterkste groei kwam voor rekening van Rusland (26,8 procent) en Turkije (24,3 procent). 

  1. Groot-Brittanië - € 7,4 miljard 
  2. Duitsland - € 4,7 miljard 
  3. Frankrijk - € 3,5 miljard 
  4. Rusland - € 1,8 miljard 
  5. Italië - € 1,7 miljard 
  6. Nederland - € 1,3 miljard 
  7. Zweden - € 0,9 miljard 
  8. Spanje - € 0,9 miljard 
  9. Noorwegen - € 0,7 miljard 
  10. Denemarken - € 0,6 miljard 

Over IAB Europa AdEx Benchmark

De gegevens zijn verzameld door IAB Europe, en bestaan uit de door de nationale IAB kantoren uitgevoerde onderzoeken naar online advertentiebestedingen. Deze data zijn vervolgens verwerkt en geanalyseerd door IHS Technology. Het rapport bevat marktinformatie van Oostenrijk, België, Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen , Polen, Slovenië, Roemenië, Rusland, Spanje, Slowakije, Servië, Turkije, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. De gegevens zijn representatief voor het kalenderjaar 2013: januari-december.

Download hier de samenvatting van het onderzoek

Credits afbeelding: Robert S. Donovan, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.