Online abonnementen: uitdagingen en mogelijkheden

Online abonnementen: uitdagingen en mogelijkheden

Inmiddels is het jaren geleden dat ECI begon met het maandelijks versturen van boeken. HelloFresh, Bloomon en BOLDKING hebben dat stokje inmiddels overgenomen. Moderne abonnementsmodellen zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de wereld van e-commerce. 

Wat is een abonnement?

Een abonnement is een doorlopende overeenkomst tussen een leverancier en een klant. Binnen een abonnement wordt bepaald hoe vaak een product of dienst geleverd en/of betaald moet worden. Een abonnement heeft als doel het leven van onze klanten makkelijker en voordeliger te maken. Wij als ondernemer(s) profiteren hierdoor van een betere relatie met onze klanten en continuïteit in de omzet.

Dat klinkt leuk, maar het is lastiger dan het lijkt. Als ondernemer krijg je te maken met verschillende uitdagingen bij het aanbieden van een (online) abonnement. In dit artikel licht ik graag de uitdagingen en mogelijkheden van een (online) abonnementsmodel toe.

Wijzigen

De doelen van een abonnement zijn gemak en voordeel. Deze doelen dienen in alles de boventoon te voeren. Dat betekent dat jij als ondernemer flexibel dient te zijn in het doorvoeren van wijzigingen aan de klantzijde. Denk daarbij aan: pauzeren, plannen en down- of upgraden.

Stel dat jouw klant op vakantie gaat. In dat geval is er geen behoefte aan de periodieke levering. Je wilt natuurlijk voorkomen dat jouw klant om die reden het abonnement opzegt met omzetverlies als gevolg. Daarom is het belangrijk om de mogelijkheid tot wijzigen, pauzeren en/of plannen aan te bieden. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld voldoende voorraad: het wijzigen van de leverfrequentie is effectiever dan het abonnement volledig opzeggen.

Betalingen

Een belangrijk onderdeel van een abonnement is de terugkerende betaling. Ondanks dat terugkerende omzet een fijn gegeven is, brengt dit een hoop administratieve taken met zich mee. Om te beginnen moet jouw klant een doorlopende incassomachtiging (e-mandaat) afgeven. Daarnaast krijg je te maken met een wetgeving die voornamelijk de consument beschermt, beter bekend als de SEPA-wetgeving. Dit roept een hoop vragen op. Denk bijvoorbeeld aan: heeft mijn klant wel betaald? Wat doe ik als mijn klant niet betaald? Mag ik stoppen met uitleveren als betaling uitblijft? En als je deze ‘spelregels’ voor jezelf bepaald hebt, hoe hou je dit dan bij?

Lees hier een eerder artikel dat je wegwijs maakt in de wereld van digitale incassomachtigingen, de bijbehorende mandaten en hun voor- en nadelen.

Opzeggen

Online aanmelden betekent ook online opzeggen. Hoe ga je dit faciliteren? Jouw klant moet zijn/haar abonnement altijd kunnen opzeggen. Als klanten ook maar enigszins het gevoel krijgen dat ze de controle verliezen, zullen ze afzien van hun abonnement. Hoe zorg je ervoor dat jouw klant in controle blijft, zonder dat je de controle weggeeft? Welk opzegtermijn ga je hanteren? En waarom? Wat doe je als jouw klant heeft opgezegd, maar in een later stadium het abonnement wil hervatten? En het belangrijkste van allemaal: hoe houd je dit allemaal bij?

Hoe pak je dat aan?

Een abonnementsmodel heeft alleen kans van slagen, als de klant flexibel is en controle heeft. Dit betekent dat je de bovenstaande functionaliteiten moet aanbieden. Er zijn verschillende manieren om met al deze verschillende parameters om te gaan.

Ontwikkel een platform

Ontwikkel een backend die volledig ingericht is op (online) abonnementen. Op die manier heb je een systeem dat exact doet wat jij wilt. Houd er rekening mee dat alle functionaliteiten, van pauzeren tot betalen en van opvolgen tot opzeggen, in het platform ontwikkeld zullen moeten worden. Met alleen een backend ben je er nog niet. Je moet deze voortdurend updaten om te zorgen dat alles correct werkt. 

Handmatig

Verwacht je niet heel vlot te groeien? Dan is het werken met Excel-lijsten een van de mogelijkheden. Uit ervaring blijkt echter dat een dergelijke methode al arbeidsintensief wordt vanaf 100 abonnees. Dit aantal abonnees is – over het algemeen – binnen (uiterlijk) een maand behaald. Dat zou betekenen dat je na twee maanden in de problemen komt of alweer op zoek moet naar een alternatief.

Zoek een bestaande speler

Gelukkig zijn er bedrijven die inspelen op dit gewilde businessmodel. Hierdoor kun je eenvoudig gebruik maken van een bestaand abonnementenplatform dat alle bovenstaande functionaliteiten faciliteert. Je hoeft geen grote investering te doen en bent bezig met de leukere activiteiten van het ondernemen, namelijk: groeien.

Abonnementsmodellen bieden duidelijke voordelen: een duidelijk beeld over je klant, op voorhand een langdurige relatie met die klant en voorspelbaar inkoopgedrag. Uiteindelijk hangt de keuze af van jouw eigen behoefte, ambitie en interesse(s).

Credits afbeelding: gato-gato-gato, licentie: CC BY-NC-ND (Niet-commercieel hergebruik)

Delen

0
1


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Hi Jessica,

    Naast Hellofresh en Boldking mis ik nog een recente subscription start up in je verhaal: Go Lemon. Met de steeds duurder wordende smartphones die elk jaar vernieuwd worden is Go Lemon echt in een gat gesprongen. Nu per 1 mei alle toestellen boven 250 euro ook nog eens BKR geregistreerd worden is dit een schoolvoorbeeld van een "pay for use" model. Ik denk dat er veel meer mogelijkheden zijn dan uitdagingen in de subscription economie, altijd goed om overal scherp op te blijven.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.