De markt van monitoringtools in Nederland

Onderzoek naar functionaliteiten monitoringtools op Nederlandse markt

De markt van monitoringtools in Nederland

Met de komst van ‘web 2.0’ en de daarbij horende groei van online word-of-mouth is luisteren naar de consument steeds belangrijker geworden. Links en rechts zijn monitoringtools uit de grond geschoten, variërend van (bijna) gratis tools, tot high-cost tools waarvoor je fikse bedragen betaalt. Ondanks de vele overlappingen in de verschillende tools heeft iedere pakketaanbieder zijn eigen verdienmodel, functionaliteiten en service level agreement (SLA). De laatste tijd merken we dat de grotere spelers op de (Nederlandse) markt steeds meer naar elkaar toe aan het groeien zijn. Nu het kaf zich van het koren scheidt, groeit de behoefte naar professionalisering van de markt. Reden om te onderzoeken waar een goede tool aan moet voldoen.

Keuze tussen aanbieders

Het aantal pakketaanbieders in de groeiende markt van monitoring stijgt gestaag, net als de complexiteit en nuances tussen de aanbieders. Om organisaties een hand boven het hoofd te houden, hebben Forrester en eConsultancy al goede buyers guides geschreven. Het nadeel van deze internationale rapporten is dat zij veel Nederlandse aanbieders buiten beschouwing laten. Daarnaast merken we vanuit markt dat het kiezen van de juiste tool voor je organisatie een groot vraagstuk is. Dat verklaart wellicht ok de grote populariteit van Erik van Roekels blogpost over Social Media Tools & Listening Centers 2011. Zodoende is vanuit Upstream de noodzaak ontstaan om de markt van online monitoring tools in Nederland in kaart te brengen. 


Leren vanuit de internationale markt

We hebben de leerpunten uit de rapporten van Forrester en eConsultancy en onze eigen expertise als basis gebruikt om een lijst met criteria op te stellen die in onze optiek belangrijk zijn om te wegen. Het doel is om een transparanter beeld van de markt van online monitoring en de positionering van de diverse aanbieders te realiseren.

Onderzoek monitoringtools in Nederland

Belangrijke punten in de beoordeling zijn o.a.: hoe webcare-activiteiten in de tool geïntegreerd zijn, op welke manier data wordt gegenereerd en geanalyseerd, hoe de gebruiker data kan bewerken, flexibiteit van de tool, service die de pakketaanbieder biedt, etc.

Lees en/of download de volledige lijst met functionaliteiten hieronder of op Slideshare.

Nu natuurlijk de vraag aan jou als lezer: wat vind je van deze criteria? Mist er iets? Heb je ideeën en/of (opbouwende) kritiek? We horen het graag, in de comments of via e-mail. Alvast bedankt!

Credits afbeelding: Renett Stowe (CC)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Goed initiatief email met feedback inmiddels verzonden.

    geplaatst op
  • Goede timing van deze blog en goede input! Ben benieuwd naar toevoegingen =)

    geplaatst op
  • @erik Dank voor de waardevolle feedback! Nu kunnen we een volgende slag maken in de lijst met functionaliteiten. De volgende versie volgt zsm!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.