Ondernemer van het jaar 2022 worden in 7 simpele stappen

7 november 2012, 06:29

We leven in een tijd waarin ingrijpende ontwikkelingen elkaar in steeds hoger tempo opvolgen. Social media, het Nieuwe Werken, de economische crisis; het noopt ons tot continue veranderen. Voor degenen die niet alle ontwikkelingen op de voet nauwkeurig volgen kan dit wel eens lastig zijn. Hieronder (volgens ons) 7 belangrijke stappen naar sustainable ondernemen. Voor kenners gesneden koek, voor anderen helder en beknopt.

Stap 1: Verbrand je geld

Geld als ruilmiddel is volgens ons een beetje op zijn retour. Het is ook typisch iets dat hoorde bij het industrieel tijdperk; een periode waarvan we langzaam afscheid aan het nemen zijn. Bovendien gaat de huidige economie uit van een negatieve wetmatigheid: schaarste. Wat als we eens van overvloed uit zouden gaan, daar wordt iedereen toch veel blijer van? Lees dit voorbeeld maar eens.

In het (web) 2.0 tijdperk, waar transparantie, interactie, gelijkheid, eerlijkheid en samenwerken trefwoorden zijn, zou je jezelf kunnen afvragen: past het principe van geld hier nog wel in?

Stap 2: Word een platform

Ten tijde van het schrijven van dit eBook waren er nog nul, tegenwoordig wil elk bedrijf er een: een community manager. Waarom is het tegenwoordig zo belangrijk als bedrijf een community te zijn of te hebben (wat is het verschil?)? Eens kijken of we dat in het kort kunnen uitleggen. Zoals we verderop zullen zien heeft met name de opkomst van social media er voor gezorgd dat de consument veel meer macht heeft dan vroeger. Wat er op hem of haar afkomt kan steeds beter worden gefilterd op basis van zelf ingestelde voorkeuren. Loyaliteit is een schaars goed geworden. Aandacht voor een merk is er alleen bij een hele hoge relevantie. Long term customer retention en customer lifecycle zijn de nieuwe heilige gralen.

Snap je het nog? Nee? Sorry, meer ruimte voor uitleg is er niet. Gelukkig zijn we uitgebreider in ons eBook. Zie de link onderaan dit artikel!

Stap 3: Onttroon je klant en geef ‘m een boks

Zou je de koning minutenlang in de wacht zetten als hij belt met een vraag? Zou je hem vertellen dat je gesloten bent als hij op maandagmorgen voor de deur staat? Zou je de koning zelf de portokosten laten betalen als hij een defect product retourneert? Nee? Nou, dat is allemaal heel begrijpelijk. Dus als je daar niks aan kan veranderen, tsja, so be it. Maar pretendeer dan ook niet dat jouw klant koning is. Zeg gewoon hoe het is: wij leveren u een product of service waar u ons voor betaalt. En daar zijn we heel blij mee, en u hopelijk ook. Klaar.

Stap 4: Stop met marketing

Wat maar weinig mensen weten is dat het woord ‘marketing’ een afkorting is van market-getting. Het gaat dus allemaal om de markt, en daar een stukje van getten. Klinkt nogal agressief. Market-giving klinkt al een stuk sympathieker. En waar is de klant in dit verhaal? Het is een cliché, maar stel die eens centraal. En dan echt. Dus verander return on investment in return on customer. Maak van product life cycle nu eens customer lifetime cycle. Unique selling proposition? Hoe klinkt unique buying reason? Hier nog een mooie: attention-interest-desire-action wordt listen-engage-action-pass it on (Jevnaker, 2010).

Stap 5: Stop met schreeuwen

Wij mensen verruilen een steeds groter wordend deel van onze traditionele (massa)media voor nieuwe, digitale media. We zijn gaan kijken en luisteren naar wat andere mensen te zeggen hebben over merken, producten en services. En we hechten zoveel waarde aan die mening, dat we onze aankoopbeslissing daarop funderen. Websites zoals Kieskeurig en Vergelijk.nl zijn goede voorbeelden daarvan.

Willen bedrijven dat die meningen gunstig voor ze uitpakken, zullen ze een goed gevoel over zichzelf moeten creëren bij consumenten. En dat gebeurt niet door hard schreeuwen. Aantrekkingskracht ontstaat vaak juist door een afwezigheid van zendgerichte communicatie.

Stap 6: Stop met baasje spelen

Wij denken dat het bedrijf van de toekomst een virtueel bedrijf is zonder bedrijfspand en vaste werknemers, gebruikmakend van de diensten van freelancers. Waar passen hiërarchie en autoriteit hierin? Vertrouwen en verantwoordelijkheid durven geven; dat is waar het om gaat draaien. En dit alles geldt niet alleen voor de kennissector, mensen werken überhaupt veel effectiever als ze zelf kunnen bepalen wanneer en hoe ze werken, wanneer ze niet slaafs commando’s van hogerhand moeten opvolgen maar hun eigen vindingrijkheid, creativiteit en zelfverantwoordelijkheid kunnen aanspreken.

Stap 7: Stop met groeien

Sommige dingen zijn heel erg simpel: onze aarde heeft een beperkte omvang en een beperkte hoeveelheid levensbronnen. Alle groei op aarde is dus gelimiteerd, het houdt een keer op, ergens is de grens. Het is af en toe ongelooflijk om te merken hoe weinig overheid en bedrijfsleven dat beseffen en staan te gillen op het moment dat de groei vermindert, stopt of zelfs negatief wordt. Handiger is het om er slim op in te spelen. Je hoeft niet meteen in een hutje op de hei te gaan wonen om met de-growth aan de slag te gaan. Wat dan wel?

De grap is: het toepassen van de in ons ebook genoemde stappen helpen je al een heel eind op weg! Download ‘m hier!

Manoah Klaasse
Social media pro @ bij Manoahklaasse.com

Manoah is een social media pro uit Amsterdam die ook verstand van video en big data heeft. Hij helpt bedrijven de mindset van social media (van zenden en verkopen naar dialoog en transparantie) te koppelen aan de belofte van marketing automation: de juiste boodschap bij de juiste persoon op de juiste plaats, in de juiste context. Is verder gek op vreemde combinaties en gegrilde dorade.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!