Nieuwe plannen van BNN, VARA en VPRO voor het komende TV-seizoen

Nieuwe plannen van BNN, VARA en VPRO voor het komende TV-seizoen

Het Immovator Cross Media Cafe op het Mediapark (Studio 2) in Hilversum stond op 24 september jl. in het teken van de nieuwe plannen van diverse omroepen voor het komende kijk seizoen. De nieuwe plannen tonen wederom aan dat Hilversum zich zeer bewust is van het veranderende medialandschap en dat de Nederlandse media-industrie bol staat van de creativiteit.

Wat ons het komende seizoen te wachten staat, werd in korte presentaties van 7 minuten samengevat door BNN (Jesse Burkunk), VARA (Rutger Verhoeven), VPRO (Leonieke Verhoog), KRO (Patrick de Koning), NCRV (Wilco van Iperen), RTL (Patrick Klink) en NOS (Lara Ankersmit). In een tweetal artikelen ga ik in op de hoofdpunten - in deze eerste episode komen BNN, VARA en VPRO aan de beurt.

BNN

Uit de presentatie van Jesse Burkunk, BNN's hoofd nieuwe media, blijkt dat BNN het terrein steeds meer verlegt naar het leveren van entertainment via online kanalen. Jongeren, de primaire doelgroep van de zender, gebruiken het traditionele tv-toestel steeds minder als “scherm” en kijken (en participeren) voornamelijk via met internet verbonden connected devices. De slag om de gunst van de kijker wordt dus niet alleen op het lineaire tv-platform (de zenders) uitgevochten, maar steeds vaker ook aan het online front, wat inhoudt dat "schermtijd" in feite belangrijker is dan het kijkcijfer.

Online aanwezigheid biedt het publiek de mogelijkheid om ook “achter de schermen” mee te kijken en inzicht te krijgen in de ontwikkeling van een nieuw tv-format of nieuwe serie. De nieuwe serie Sluipschutters werd eerst (via diverse non-BNN-sites) online beschikbaar gesteld, wat ruim 400.000 views opleverde, nog voordat de eerste lineaire tv-uitzending een feit was. Een prima staaltje pre-programming-marketing, lijkt me.

Bij 3opReis deelden presentatoren mascottes uit aan Nederlandse vakantiegangers om vervolgens met die “knuffels” op de foto te gaan en deze via Facebook te publiceren. Hierdoor ontstond een veel bekeken 3OpReis online-foto-estafette. Eenzelfde online kijksucces werd behaald met de transmedia-storytellingstrategie voor het programma Feuten. Vroeg in het productieproces werden via een speciaal ontwikkelde app teasers gepubliceerd. De app kent inmiddels zo’n 70.000 downloads.

Voor het komende seizoen werkt BNN aan een nieuw project, Startup genaamd, waarover helaas nog niet veel over kan worden bekendgemaakt. Wel weten we dat het dagelijkse programma (om 19:30) ook in samenvatting te zien zal zijn en dat vooruit- en terugblikmomenten beschikbaar zullen komen. De doelstelling van BNN is om altijd een trending topic op Twitter te zijn.

VARA

Rutger Verhoeven, hoofd nieuwe media bij de VARA, belicht met name de nieuwe ontwikkelingen omtrent het dagelijks magazine van DWDD en de nieuwe game Spotvogel van het succesvolle programma Vroege Vogels. 

Aangezien de VARA veel waarde hecht aan het effectief bereiken van de juiste doelgroep gaat Verhoeven ook cijfermatig nader in op het webbezoek van de diverse VARA-sites. Vergelijkbaar met diverse andere onderzoeken blijkt dat het traditionele websiteverkeer (lees desk- en laptops) een gestage, maar relatief langzame groei vertoont in verhouding tot het mobiele bezoek dat steeds sneller gaat.

Bij DWDD blijkt dat kijkers voor de reguliere tv-uitzending een grote behoefte aan online informatie hebben en dat deze honger na afloop van de uitzending duidelijk afzwakt. Het nieuwe dagelijkse online magazine voor DWDD is erop gericht om via het online-kanaal de betrokkenheid van kijkers te vergroten. In eerste instantie was het magazine bedoeld om de zomerdip te weerstaan, wat niet echt is gelukt. Een nieuwe vormgeving, met wellicht een andere een publicatiefrequentie moet ervoor zorgen dat het online DWDD-bezoek weer nieuw leven wordt ingeblazen. De relatief lange tijd per webbezoek toont overduidelijk aan dat DWDD-kijkers een grote betrokkenheid bij het programma hebben en ook de Uitzending Gemist-versie kent veel terugkijkers (vnl. op zaterdagochtend).

De game Spotvogel is speciaal ontwikkeld om het online bereik van Vroege Vogels aanzienlijk te vergroten en om gearchiveerd videomateriaal makkelijker vindbaar te maken. Het is vooral bedacht omdat de doelgroep zeer nauw betrokken is bij het programma en over het algemeen veel kennis heeft over de materie en daar dan ook graag over communiceert. Dat Spotvogel een positief effect heeft op het merk en de merkbeleving van Vroege Vogels wordt duidelijk als je ziet dat de bezoekcijfers na één maand met inmiddels 15% zijn gestegen, de gemiddelde bezoekduur is toegenomen en dat het aantal terugkerende bezoekers verder oploopt. Verhoeven benadrukt bovendien nog dat het ook nog eens leuk is om het spelletje te spelen.

VPRO

Leonieke Verhoog, eindredacteur van VPRO.nl, gaat met name in op het nieuw gelanceerde VPRO TV. Dit is een nieuw concept, waarbij de nadruk ligt op lineaire programmering van VPRO-programma’s via internet. Met de introductie van VPRO TV poogt de zender een oplossing te bieden aan internetgebruikers, die - vanwege het enorme online aanbod - problemen hebben met het vinden van de juiste content.

Iedere zondagmiddag wordt via de website VPRO.NL/TV een nieuwe aflevering van anderhalf uur online gezet. De aflevering, opgebouwd uit zorgvuldig geselecteerde VPRO-tv-fragmenten, kent een drietal rubrieken. In de rubriek “Vandaag” wordt aandacht geschonken aan actuele items, in “Vrijplaats” wordt ruimte geboden aan jonge nieuwe programmamakers en “Vintage” toont een selectie uit het ruime archief van de omroep. VPRO TV is als een aflevering lineair achter elkaar te bekijken of als video-on-demand per onderwerp te zien. Iedere aflevering staat slechts één week online.

Volgende artikel

In het volgende artikel komen de nieuwe initiatieven van de KRO, NCRV, RTL en NOS aan bod.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.