Nieuw in AdWords: betaald en organisch rapport

2 september 2013, 04:59

Een koppeling van AdWords en Google Webmaster Tools

Anderhalve week geleden kondigde Google een nieuw rapport in AdWords aan: het 'paid & organic report' (of in Nederlands: het betaalde en organische rapport). Dit rapport stelt je in staat om zoektermen te zien en te vergelijken die in betaalde zoekresultaten of organische zoekresultaten of in een combinatie van deze twee vertoond zijn. In dit artikel ga ik in op hoe je dit rapport in AdWords te zien krijgt en wat de voor- en nadelen van dit rapport zijn (vanuit SEO én SEA perspectief). Het nieuwe betaalde en organische rapport is niets anders dan een koppeling tussen AdWords en Google Webmaster Tools.

Het koppelen van Google Webmaster Tools en AdWords

1. Je logt in met je Google Account, gaat naar AdWords, klikt dan op “Mijn account”, waar je op “Gekoppelde accounts” klikt:

2. Je klikt op “Details weergeven”, waar je op “Nieuwe site koppelen” klikt. Je voert dan de URL van de website in en klikt op doorgaan:

3. Google checkt dan of je een geverifieerd Google Webmaster Tools account op hetzelfde account als het Google AdWords account hebt staan (en ook dat je eigenaar bent). Zo ja, dan is de koppeling geslaagd. Zo nee, dan gaat er een verzoek tot koppeling naar de geverifieerde eigenaar van het Google Webmaster Tools. Hij/zij kan dan het verzoek honoreren (of niet).

De lay-out van het rapport

Het betaalde en organische rapport ziet er als volgt uit (afbeelding afkomstig van http://adwords.blogspot.nl/2013/08/analyze-and-optimize-your-search.html):

Klik op de tabel voor een grote weergave.

Er zijn drie kolommen te zien:

  • In de eerste kolom zien we de advertentiestatistieken van de verschillende zoektermen.

  • In de tweede kolom zien we de organische statistieken van de verschillende zoektermen.

  • In de derde kolom zien we de gecombineerde statistieken van advertenties en organische resultaten.

Wat vinden we ervan?

Okee, leuk. Nog een rapport. Maar wat kunnen we er mee? En wat vinden we er van?

Google geeft zelf aan dat dit rapport bedoeld is om ervoor te zorgen dat er eindelijk één overzicht is met organische en betaalde resultaten. Binnen het SEO-vakgebied gebruikten we AdWords-accounts al als input voor zoekwoordanalyse, dus dat is niets nieuws. Ook synergie tussen beide kanalen is een onderwerp dat al meerdere malen de revue is gepasseerd. Wat hebben we dan echt aan dit rapport?

Inzicht in de potentie van SEA-accounts: meer geld voor Google

Ik ga hier niet cynisch doen over Google. Er is al genoeg geschreven over het “over-commerciële gedrag” van Google en over machtsmisbruik heb ik her en der ook wel eens wat opgevangen. Feit is dat Google een verdienmodel heeft dat draait op advertentieverkoop. En dat is juist wat dit nieuwe betaalde en organische rapport onderstreept. Het rapport geeft de SEA-bureaus, -consultants of -werknemers een inzicht in de potentie die er nog aanwezig is in het zoekgedrag in Google. Wat leidt tot grotere investeringen in AdWords.

Geen afgeronde statistieken, toch nog inaccurate data

Zoekverkeer uit Google Webmaster Tools wordt altijd afgerond weergegeven. Dat is veranderd in het nieuwe betaalde en organische rapport in AdWords. De verschillende termen en bijbehorende statistieken worden niet meer afgerond weergeven. Het is me een raadsel waarom dit dan wel nog steeds het geval is in Google Webmaster Tools, maar dat terzijde.

De organische data van het nieuwe rapport die ik in verschillende accounts heb gezien, komen niet overeen met zowel Google Webmaster Tools als Google Analytics (en zelfs niet in de buurt). De data zijn zo inaccuraat dat je geen idee hebt welk rapport je nou mag geloven. Naar mijn mening heb je als SEO-bureau, -consultant of -werknemer dan ook erg weinig aan dit rapport.

Long-tail?

In de vorige alinea benoemde ik de inaccurate data. We hadden tussen Google Analytics en Google Webmaster Tools al een groot gat in data, doordat vaak alleen de zoektermen met een noemenswaardig volume mee werden genomen. De echte unieke long-tail-zoektermen die ik in Google Analytics wel terug zie, zie ik in Google Webmaster Tools niet altijd terug. En daardoor vanzelfsprekend ook niet in het nieuwe betaalde en organische rapport in AdWords. Vanuit het commerciële perspectief van Google zijn long-tail-termen ook niet echt de moeite waard, vanwege het zeer lage volume en de lage klikprijs.

(Not provided)

Google schermt een groot deel van de gebruikte zoektermen in organische resultaten af voor statistiekenpakketten (not provided). Met de niet afgeronde Google Webmaster Tools-data in het betaalde en organische rapport zouden we een goede mogelijkheid hebben om (not provided)-data beter te analyseren. Aangezien de data uit het rapport inaccuraat is, gaat deze vlieger helaas ook niet op.

Conclusie

Ik hou me voornamelijk bezig met SEO. Daarom wilde ik ook direct bekijken of dit rapport ook een toegevoegde waarde had voor het monitoren en verbeteren van vindbaarheid.

Dit rapport is wat mij betreft onbruikbaar voor mensen die zich met SEO bezig houden. Het voegt niets toe aan de rapporten die al bestonden. De data zijn ook nog eens inaccuraat, zodat je niet meer weet welke statistieken je mag geloven. Vanuit een SEA-perspectief zie ik wel mogelijkheden. Je bent beter in staat om potentiële zoektermen in kaart te brengen, waardoor je de online zichtbaarheid vergroot en meer relevante bezoekers binnenhaalt.

Vanuit een algeheel Search-perspectief is dit rapport misschien wel de moeite waard, omdat het inzichten biedt in wat er gebeurt als je goede organische posities hebt in combinatie met advertenties. Volgens Google levert je dat in veel gevallen additioneel verkeer op (zie ook hun eigen studie met logische uitkomst: PPC Ads Do NOT Cannibalize Your Organic Traffic). Volgens velen kannibaliseert het inzetten van AdWords-advertenties de SEO-resultaten. Ik ben erg benieuwd naar een case die dit bewijst met gebruik van het betaalde en organische rapport in AdWords.

Zijn er meer mensen die dit rapport al hebben gebruikt? En wat vinden jullie ervan?

Martijn Hoving
SEO specialist en eigenaar bij SEO bureau Onder

Na jaren werkzaam te zijn geweest als freelance SEO specialist heb ik in 2020 Onder opgericht, een online marketing bureau met SEO als specialisme. Naast SEO heb ik een voorliefde voor Twitter, kamperen en gruizige rockbands in kleine zaaltjes.

Categorie
Tags

2 Reacties

    wouterblom

    Martijn,

    Dank voor je analyse. Ik ben het met je eens.

    Wat ons is opgevallen, is dat de data voor de organische rankings niet in een keer voor een langere periode beschikbaar is. Hij wordt gevuld vanaf de dag dat je gekoppeld bent en niet langer. Dit zou ook een reden kunnen zijn voor je opmerking dat de echte long tail nog niet voorkomt in dit rapport.

    Wachten dus!


    2 september 2013 om 12:33
    Martijn Hoving

    Wouter,

    De echte long tail is naar mijn mening niet beschikbaar in GWT. Als je Analytics in long tail zoekopdrachten vergelijkt met GWT, dan zie je discrepantie in de long tail. Ik zie dit vooral terug bij grote shops, door gebruikte zoektermen uit Analytics simpelweg in het filter van GWT te plakken. Dat de koppeling niet met terugwerkende kracht werkt is inderdaad jammer, maar geen reden om long tail weg te laten.


    2 september 2013 om 14:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!