Nieuw: Google MapsIndoors verbetert customer journey van evenementen en locaties

24 januari 2017, 09:00

De figuurlijke rode loper voor evenementen, locaties, steden en regio’s kan nog vele malen beter. Voordat de gast zijn of haar geld kan uitgeven zijn er files, omleidingen en parkeerproblemen. Hoteliers, VVV’s, musea en evenementenorganisatoren realiseren zich steeds meer dat de reis van de gast wordt bepaald door online en offline reisinformatie en navigatie. Locaties zijn zelf aan zet, in plaats van nieuw beleid van overheden af te wachten. Gisteren vond het eerste Congres Gastvrij Bereikbaar plaats, waarbij Google de nieuwste dienst MapsIndoors presenteerde, die je als locatie kunt integreren in je eigen app of mobiele website.

5 verschillende apps tijdens één reis

Stel je bezoekt een concert in een voetbalstadion in Amsterdam. De kans is groot dat jullie met de auto naar de ring rijden en daar op het openbaar vervoer stappen of een OV-fiets nemen. Jullie zijn multimodaal aan het reizen. Daarbij maken jullie gebruik van verschillende navigatiekanalen, zoals de ANWB-file-app, een flitsers-app, een parkeer-app, een app voor de NS-treintijden én Google Maps om de snelste route te bepalen. Gastvrij? Nee zeker niet.

Het switchen tussen verschillende apps geeft onrust en stress en is al onderdeel van de beleving van jouw evenement. Op locatie start vervolgens de zoektocht naar de juiste ingang en rij. Ondertussen wil je nog muntjes kopen en het toilet bezoeken. Daarom is er nu MapsIndoors, waarmee je als ‘locatie’ de volledige customer journey omarmt in één eigen app of mobiele website.

Hoe nieuw is dit?

“Maar dit bestaat toch al lang?”. Dat is mijn eerste reactie als ik het programma van het congres ontvang. Jeffrey Benning van Localyse, de officiële Google Maps-partner in de Benelux, licht toe: “Al in 2014 verscheen het eerste filmpje van de eerste indoor wayfinding-functionaliteiten. Het werd mogelijk om in de Open Google Maps (die voor iedereen toegankelijk is via Google Maps app en web) floorplans te uploaden. Zo kon je zien welke shops er in een shoppingmall zitten.”

“Binnen dit floorplan navigeren was nog niet mogelijk, waar is wél erg essentieel. Twee op de drie reizigers heeft behoefte aan navigatie voorbij de voordeur. Je wilt weten hoe lang het lopen is naar de boekenwinkel, maar belangrijker aan welke kan je het beste kunt parkeren. Vanaf vandaag wordt deze nieuwe functionaliteit in de Benelux uitgerold. We hebben inmiddels al een paar voorbeelden uit Kopenhagen.”

Hoe werkt het?

Ziekenhuizen, winkelcentra, vliegvelden, congrescentra, voetbalstadions, dierentuinen, musea en vakantieparken zijn allemaal voorbeelden van locaties waar de navigatie van de gast verder gaat dan de voordeur. Google MapsIndoors moet dus geïntegreerd worden in een app of mobiele website van een locatie. “Vaak heb je bij deze locaties een afspraakbevestiging of e-ticket. Deze stop je als het ware in de app. Daarmee wordt de app relevant om te gebruiken voorafgaand aan je reis.”

“Concreet voorbeeld: je hebt kaartjes voor een concert in een voetbalstadion en zit in vak A, rij 15. Met die info kun je via het ticket de gast exact doorsturen. Bovendien parkeer je dus in garage 3, dichtbij het de juiste ingang.”

Aan de slag

Als locatie-eigenaar en evenementenorganisator moet je dus een app of mobiele website maken (of je huidige aanpassen) waarin MapsIndoors geïntegreerd wordt. Voor deze tool gebruik je, afhankelijk van het aantal vierkante meters van je locatie, een jaarlijkse fee aan de reseller van Google Maps. Je krijgt dan toegang tot een eigen ‘Wayfinder CMS’.

Benning: “We kunnen al tot anderhalve meter nauwkeurig de navigatie aangeven op een locatie. In feite dus ook waar de blauwe verf in het schap staat of, als je dat weer doorkoppelt, bij een ziekenhuisbezoek nog makkelijker je naaste vinden als je op bezoek gaat.”

De grootste uitdaging waar de locatie-eigenaar voor staat, is te zorgen dat de gast de app van de locatie downloadt voorafgaand aan het bezoek. Dat kan op verschillende manieren, zoals:

  • kortingsincentives;
  • ticket exclusief in je app aanbieden;
  • daadwerkelijk tijdwinst bieden (minder file/wachten/verkeerd lopen);
  • tijdschema’s bieden die de gebruiker op tijd naar het volgende optreden sturen;
  • indoor themaroutes maken; denk aan een fashionroute in een shoppingcenter of juist een ‘invalidenroute’.

ROI: wat levert het op?

Zo Hollands als we zijn, is de volgende vraag natuurlijk: wat levert het je als locatie-eigenaar op? De verbetering van de beleving van de gast en van de gastvrijheid zijn natuurlijk redelijk abstracte begrippen. Een aantal concretere voorbeelden die deze tool je kan brengen, zijn:

  • Geomarketing: je weet exact waar de gast op het moment is. Je kunt hiermee bijvoorbeeld ter plekke een kop koffie pushen op de route. Die relevantie is geld waard.
  • Data: inzichten voor crowdmanagement, want je weet exact welke route je reiziger op welk moment aflegt en kunt hierop gaan sturen.
  • Evacuaties: bij grootschalige evacuaties kun je met de app gericht het publiek informeren.

Kijkje in de toekomst

Uiteindelijk is de ideale situatie dat alle locaties Google MapsIndoors in gebruik hebben en alle informatie een niveau hoger getild kan worden, naar een overkoepelende app. Maar ook de integratie met smartwatches en wearables is mogelijk.

Nationaal Congres Gastvrij Bereikbaar

De eerste editie van het Nationaal Congres Gastvrij Bereikbaar werd geïnitieerd om ondernemers en beleidsmakers in de gastvrijheidssector op zakelijk en op leisuregebied met elkaar in gesprek te brengen en inspireren met nieuwe ontwikkelingen en succesvolle cases op het gebied van bereikbaarheid en de customer journey.

Sanne Bakker
Eigenaar / freelance contentproducent bij ensanne focus op content

Sanne Bakker, ook wel bekend als @ensanne, is freelance contentproducent. Online en offline neem ik van A tot Z de productie uithanden; van strategie tot creatie. Sanne gaat graag met jou de uitdaging aan om jouw doelgroep te raken met de juiste content. Want: “Door te focussen op de creatie en distributie van waardevolle, relevante en consistente content kun je jouw doelgroep aanspreken, aantrekken en tot actie aanzetten.” Een unieke printuitgave, social media content, video, online platform, nieuwsbrief, podcast... Ook geef ik (social media) training aan ondernemers, medewerkers en studenten. Sanne heeft veel ervaring in destinatie marketing en de culturele sector. Ze werkte de laatste jaren aan campagnes voor 75 jaar vrijheid Den Haag, Feest aan Zee / 200 jaar Scheveningen, een blogsabbatical in Zuid-Limburg, Liberation Route Europe, City Marketing Amersfoort en Gelderse Streken. Sanne heeft een enorme passie voor reizen en heeft een eigen reisboog.

Categorie

4 Reacties

    Chiel Eijt

    Zou dit ook in te zetten zijn op festivalterreinen?


    24 januari 2017 om 18:48
    Sanne Bakker

    Zeker weten, omdat je ook een app kan hebben die relevant is met een tijdschema en toegangsticket!


    24 januari 2017 om 20:47
    Jeffrey Benning

    Hi Chiel,

    Het prettige aan een ‘open’ festival terrein is dat je gebruik kunt maken van GPS ipv beacons voor indoor.

    Bij meer vragen help ik je graag verder.

    Gr

    Jeffrey Benning

    Location Consultant Google Maps

    http://www.localyse.eu


    25 januari 2017 om 15:00
    Jeffrey Benning

    Hi Chiel,

    Het prettige aan een ‘open’ festival terrein is dat je gebruik kunt maken van GPS ipv beacons voor indoor.

    Gr

    Jeffrey Benning

    Location Consultant Google Maps


    25 januari 2017 om 15:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!