Toekomst van Betalen

Mobile peer-to-peer payments: betalen met een tweet, snap of messenger-bericht

Mobile peer-to-peer payments: betalen met een tweet, snap of messenger-bericht
, Equens

Pay with a tweet’ was ooit een beproefde manier om iets te promoten. Het product of de download was gratis, als je wel even eerst een linkje deelde op Twitter. Inmiddels lijkt het idee een stille dood te zijn gestorven. Wat weinigen weten, is dat je ook daadwerkelijk kunt betalen met een tweet. Dat geldt trouwens ook voor een berichtje in Facebook Messenger of een Snappchatje.

Dit artikel is geschreven door Marcel Woutersen, senior consultant communications bij Equens.

Deze vorm wordt ook wel 'mobile peer-to-peer'-betalen (p2p) genoemd. Het betekent dat je direct geld naar een ander kunt overmaken, zonder dat je in de internetbankieren-app van je bank hoeft in te loggen. Het kan met een tweet, smsje of berichtje; zolang je bankrekening of creditcard maar is gekoppeld aan het achterliggende systeem.

Nu zijn Silicon Valley-reuzen als Facebook, Google en Apple allemaal hard aan de weg aan het timmeren om de betalingsmarkt te veroveren. En het wordt ze binnenkort alleen nog maar makkelijker gemaakt. De Europese Centrale Bank werkt aan een nieuwe richtlijn, de Payment Services Directive 2 (psd2), die erop neerkomt dat banken verplicht worden om bankrekeninggegevens open te stellen aan derde partijen. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het mogelijk maken van instant payments, oftewel aan de mogelijkheid betalingen binnen enkele seconden op de rekening van de ander te laten verschijnen. En dat 24 uur per dag.

Welke socialmediareuzen storten zich eigenlijk in de strijd om de gunst van de online betaler? En hoe succesvol zijn ze daar in?

Twitter 

Echt betalen met een tweet werd in oktober 2014 al geïntroduceerd. Vooralsnog wel alleen in Frankrijk en het gaat ook nog eens om een pilot-project met de bank BPCE. Het systeem is behoorlijk omslachtig. Je downloadt een app, koppelt je creditcard aan je Twitter-account en vervolgens kun je een bedrag tot 250 euro overmaken aan een ander (mits die ook een account heeft). Je bevestigt door een tweet te sturen naar @Smoneyfr met de hashtag #envoyer.

Een simpele zoekopdracht leert dat het niet bepaald storm loopt met deze pilot: sinds 28 juni 2015 is er geen euro meer over de digitale toonbank gegaan.

Peer-to-peer betalen met een tweet is het voorlopig dus nog niet helemaal. Waar Twitter wel zwaar op inzet, is dat je via steeds meer tools kunt betalen voor productaanbiedingen achter de buy button. Er zijn verschillende partnerships afgesloten, waaronder direct productaanbiedingen afrekenen via Stripe en een samenwerking met Amazon Web Services.

Facebook 

Facebook pakt het iets groter aan. Sinds maart 2015 kun je met Facebook Pay betalen via Facebook Messenger. Het systeem is iets minder omslachtig: ook hier moet je even je bankpas koppelen aan je Facebook-account, maar daarna krijg je wel een handig '$'-knopje, waarmee je meteen geld kunt overmaken aan je vrienden.

AdWeek noemde Facebook Pay ‘gevaarlijk'. Wie doorleest, komt erachter dat het niet gaat om beveiliging of privacy, maar om het risico dat je met een paar glazen alcohol achter de kiezen iets te makkelijk geld overmaakt naar goede doelen. Vooralsnog lijkt dat een beetje overtrokken.

Over het aantal gebruikers van deze functie laat Facebook niets los, wel dat er inmiddels 800 miljoen actieve gebruikers van Messenger zijn.

Ook voor Facebook geldt dat peer-to-peer-betalingen minder interessant zijn dan de optie om producten te promoten in de timeline van gebruikers. Paypal zal hier voorlopig nog niet van huiveren. Overigens zit de grote winst voor Facebook niet in het verdienen aan deze betaalvorm, maar in het vasthouden van de gebruikers binnen de app. 

Snapchat

Je zou het misschien niet zeggen, maar zelfs Snapchat mengt zich in het strijdgewoel rondom online en mobile payments. In november 2014 werd Snapcash al gelanceerd. De werking lijkt sterk op die van Facebook Messenger: met een aparte ‘$’-knop kun je geld overmaken aan vrienden. Vooralsnog is de dienst alleen beschikbaar in de VS.

Cijfers over het daadwerkelijke gebruik zijn er niet. Forbes voorspelde Snapcash na de lancering een gouden toekomst, maar ook hier lijkt het erop dat er meer over wordt geschreven dan het daadwerkelijk wordt toegepast. Experts zijn het er wel over eens dat Snapchat meer kan verdienen aan het aanbieden van advertenties (Snaps) dan aan het overmaken van geld aan vrienden of goede doelen.

Google

Google is al langer aanwezig op het strijdtoneel. In 2011 introduceerde het bedrijf Google Wallet, een dienst waaraan je je creditcard, bankrekening, cadeaubonnen en loyaliteitskaarten kunt koppelen. Dat gaat dus een stuk verder dan het geld voor concertkaartjes overmaken aan je vrienden. Google concurreert met zijn mobiele portemonnee met Apple, Paypal, Samsung en in Nederland mengen ook grote partijen als Rabobank, ING, ABN AMRO en Vodafone zich in deze markt.

Van deze digitale portemonnees wordt nogal wat verwacht. Zo zijn er steeds meer fysieke winkels waarin je met deze technologie kunt betalen. De belofte lijkt hem vooral te zitten in de combinatie: enerzijds het mogelijk maken van betalingen en anderzijds het vervangen van ander plastic en papier dat we nu nog vooral meezeulen in onze portemonnee, zoals de bonuskaart, klantenpasjes en kortingsbonnen.

Juist omdat deze markt interessant is voor banken, aanbieders van mobiele telefonie én de techgiganten als Google en Apple, is de digitale wallet nog niet helemaal doorgedrongen. Dat heeft vooral te maken met het feit dat er nog geen standaard is – zo lang als er tientallen verschillende digitale beurzen in omloop zijn, is het minder interessant voor retailers om hun diensten eraan te koppelen.

KLM

Een beetje een vreemde eend in dit overzicht is KLM. Van een bedrijf dat vorig jaar nog drie socialmedia-awards won, mag je verwachten dat ze op álle sociale fronten innoveren. Twee jaar geleden introduceerde het bedrijf de mogelijkheid om te betalen via Facebook en Twitter: voortaan konden klanten betalen voor verschillende producten van KLM via die sociale netwerken. En als je geen geld hebt om zelf een kaartje te kopen, kun je via social media je vlucht flightfunden.

Ook hier kunnen we de populariteit alleen maar afmeten aan het aantal socialmediaberichten. En als je mag afgaan op het aantal tweets met de hashtag #flightfunding, lijkt het erop dat we wederom vooral te maken hebben met een mooie PR-stunt van KLM, die na de lancering een beetje in de vergetelheid is geraakt.

Weinig te duchten

Al met al lijkt het er niet op dat Silicon Valley-reuzen echte geduchte concurrenten zijn als het gaat om betalingen. Natuurlijk willen ze het zo eenvoudig mogelijk maken voor gebruikers om advertising-campagnes te betalen of producten uit de timeline rechtstreeks af te rekenen, maar betalen met een tweet of met een Facebook Messenger-bericht is geen game changer.

De techgigant die volgens analisten de sterkste troeven in handen heeft, is geen social network, maar een hardwareleverancier: van Apple Pay wordt verwacht dat het wel eens de nieuwe standaard zou kunnen worden. En waarom ook niet? Als er één bedrijf is dat een lange historie heeft met e-commerce, is het wel Apple. Het lukte dit bedrijf immers ook om mensen voor het eerst in de geschiedenis te laten betalen voor online muziek via iTunes. Dat zorgt ervoor dat gebruikers waarschijnlijk iets minder huiverig zijn om te betalen met hun iTunes-account dan door in te loggen met Facebook-gegevens.

De partijen die zich nu al op deze markt hebben gestort, maken wel een grotere kans om de standaard te zetten. En laat dat nou de belangrijkste slagingskans zijn. 

Interessante content? Bekijk hier alle artikelen in de special Toekomst van Betalen

Credits afbeelding: 401(K) 2012, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.