Mijn ontluikende relatie met Planet – een ervaring.

17 november 2005, 15:50

Ik stap over van Tiscali naar Planet. Niet omdat ik ontevreden ben, maar omdat Tiscali en Planet dat ? om voor mij duistere redenen ? zo samen hebben afgesproken. De brief waarin ‘t zwart op wit aan mij wordt meegedeeld ligt voor me op tafel, naast m’n laptop. Een surftocht naar de speciaal hiervoor ingerichte site: www.planet.nl/tiscali bevestigt ‘t. Ik laat er geen gras over groeien en geef onmiddellijk gevolg aan het verzoek om de overstap met een paar eenvoudige handelingen compleet te maken. Ik heb een brief en een een boekje met info. Dat moet goed komen. Een speciale overstapwizard doet alles automatisch en vanzelf. Ideaal voor technische nitwits zoals ik?

Tot het moment dat ik alle stappen heb doorlopen. Dan komt namelijk de melding dat ze mijn router niet automatisch opnieuw kunnen installeren. Dat moet ik dus zelf nog even doen. Succes ermee!? en mijn browser gaat op zwart. Geen beweging meer in te krijgen. Het handleidingsboekje van Planet geeft geen antwoord op mijn belangrijkste vraag: “Hoe kom ik in mijn router?”, laat staan op de vraag “en wat moet ik daar dan veranderen en hoe doe ik dat?” Tierend ga ik op zoek naar de handleiding van mijn router ? die ooit door mijn handige broer bij mij is ge?talleerd. Die is natuurlijk in geen velden of wegen te bekennen, dus ik werp een tweede blik op de brief en ontdek een gratis telefoonnummer van de helpdesk die speciaal voor klunzen zoals ik is ingericht. Gelukkig!

Een computerstem gidst vriendelijk en snel naar de optie: “Voor hulp bij het overstappen toets 1.” Maar dan ? tuut tuut tuut tuut? Verbaasd kijk ik naar mijn telefoon. Mijn wang zat waarschijnlijk in de weg. Vol goede moed draai ik het nummer nog een keer, nu op de speaker om geen risico?s te lopen. Maar weer wordt de hoorn erop gegooid. Ook een derde poging brengt geen contact.

Het vervolg van mijn ochtend zal ik jullie besparen. Want ‘t is geen mooi verhaal. Zeker niet als ik me bedenk dat mijn vooroordeel over Planet best positief was. Sneller internet, gratis muziek en alles zou vanzelf gaan! Ik had er vertrouwen in. Door die nare ‘tuut tuut tuut’ wordt zo’n vooroordeel dan in ? keer z????gatief! Te laat op mijn ochtendafspraak, niet kunnen voorbereiden. Kortom, een slechte start van de dag en van mijn relatie met Planet. Ik hoor je denken: “Ik was onmiddellijk overgestapt!” Maar dan heb ik een verrassing voor je: Zo werkt het namelijk niet bij technische klunzen! N????rger dan het vooruitzicht op een provider zonder werkende helpdesk is namelijk het idee dat ik nog ‘ns moet overstappen, met alle frustraties vandien.

Lianne van der Kruk is sinds juni 2007 werkzaam bij ilse media dochter newrulez 'the youth interaction company'. newrulez is een 'mediabedrijf nieuwe stijl', waar wordt geopereerd op het raakvlak tussen marketing en media. Newrulez ontwikkelt en exploiteert sites voor en door jongeren, waaronder onder andere: Kaboem.nl, Cu2.nl, Shopgirl.nl, Fancy.nl, Extrafris.nl, Partyscene.nl en Girlscene.nl. Voordat zij aantrad bij newrulez was Van der Kruk werkzaam bij ilse media in diverse marketing en development functies. In de laatste vier jaar als manager marketing en communicatie. Projecten: Invoering nieuwe Corporate ID voor ilse media (de vingerafdruk) Opzetten & ontwikkeling cursus Crossmedia A in samenwerking met SRM (start januari 2007) Consumenten marketingcampagne voor Startpagina (de fluisteraar, het restaurant en acupunctuur commercials, 2006) Sponsoring van de Dam tot Damloop door Startpagina Alle persberichten van ilse media Opzet van STIR en verdere ontwikkeling (mede-initiatiefnemer en oud bestuursvoorzitter) ilse media events: ilse media offline (2005) en ilse media 2.0 (2006) Sponsoring door ilse media van Picnic '06 TV-campagne voor ilse mail (januari 2004) Zoek het zomerwoord - zoekactie op ilse.nl (2003) Aanlevervoorwaarden - onderhandelingen tussen 5 internetexploitanten en PMA digital Voordat ze bij ilse media kwam werken werkte Lianne van der Kruk in Moskou bij Independent Media. Daar viel de website van de Moscow Times (www.themoscowtimes.com) onder haar verantwoordelijkheid. "Ik heb letterlijk met de voetjes in de modder de ins en outs van internet geleerd. Zakendoen met een Russische programmeur, die al mijn mailtjes eerst door een vertaalprogramma moest halen leerde mij een stuk meer over mijn eigen vak: communicatie. Wil je leren to the point te communiceren? Dan is dit echt een aanrader :-)"

Categorie
Tags

9 Reacties

    Lianne

    Als ik ze in huis had gehad, had ik ze nu zeker niet meer inderdaad! Maar waar was nou die monteur…


    17 november 2005 om 15:22
    loket

    ze hebben mij ooit eens op vrijdag een verkeerd password gegeven, waar ze pas op maandag achter kwamen. weg weekend.

    suc6 in ieder geval . . .


    17 november 2005 om 15:42
    Roy Huiskes – chapter42

    och 🙂 hoe moet planet nou weten welke router jij van Tiscali hebt gekocht? Dus dan moet je in de handleiding van je router die je hebt gekocht (wel of niet van tiscali) kijken.

    En ik weet toevallig dat er wat onderbezetting is op de helpdesk, zeker geen goede zaak en zou niet moeten kunnen, maar kan keer voorkomen. Bij meer dan 80 wachtenden kan het dan gebeuren dat de IVR je automatisch uitgooit.

    Sjiek is het niet.


    17 november 2005 om 15:53
    GRID8400

    stap toch over op xs4all joh..

    tssssss


    17 november 2005 om 17:16
    Deef

    @ GRID8400

    Die zijn geen haar beter. Maar alles beter dan de UPC maffia!


    17 november 2005 om 18:02
    gooz

    Zelf maak ik al sinds het allereerste begin gebruik van Chello.

    Wel een paar keer problemen gehad met, oa, verhuizing, kweenie-waarom, en de laatste keer met een -ouwe- <lees brakke, vieze, verroeste> TV-kabel-straat-kast.

    Leg aan de helpdesk uit dat je geen n00b bent en weet wat een IP adres, een DNS is en dat je met Linux werkt, en vraag direct om de tweede-helps-lijn. De n00b’svan de eerste lijn schakelen je dan direct door naar de medewerkers die echt iets kunnen doen (resetten van filters?). Veel van deze laatste groep werkt in privé ook met Linux, dit als weetje.

    Bij mij werkte het in iedergeval, ook bij UPC.

    Enne is best wel snel met 500kByte/sec voor een Classic abonnement.


    17 november 2005 om 21:50
    media

    Lianne, volgende keer bel je mij maar. Ik weet er ook niets van maar dan heb je in ieder geval iemand waar je je op kunt afreageren en ik beloof je dat ik niet ophang 😉


    17 november 2005 om 22:36
    ErwinVanLun

    Lianne,

    Pas op met je Planet-instellingen! De user-interface is zo onduidelijk, zelfs voor interfacekenners, dat ik een keer per ongeluk mijn primaire e-mail adres heb gewist zodat alle e-mail die naar mij werd gestuurd zonder pardon als ‘onbekend e-mail adres’ werd teruggezonden. Een ramp! De helpdesk wist me fijntjes uit te leggen dat het drie maanden zou duren voordat mijn e-mail weer werd gecorrigeerd en zich totaal niet inleefde in de impact voor mijn zakelijke (en prive) bereikbaarheid. Nog grotere ramp! Pas na zeer veel omwegen drong ik via de receptie binnen bij iemand die me gelukkig wel hielp en alles binnen 10 minuten was gecorrigeerd. Ongelooflijk! Het kon dus wel gewoon! Maar idd, ik zie ook op tegen het overstappen. Zou ik ook iedereen weer een nieuw e-mail adres moeten geven. .. 🙁 Anyway: pas dus op met je instellingen…


    19 november 2005 om 13:08
    Ruben

    Overbezette helpdesk?? Ik moet ook overstappen en heb dat nog niet gedaan en dan hebben ze wel tijd om mij te bellen om mij hierop te wijzen. (ik stap overigens niet over, ik ga naar @home, ben ik eindelijk van die veel te dure kl$#te kpn af)


    13 december 2005 om 12:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!