Microsoft en Yahoo! gaan messengers koppelen

12 oktober 2005, 13:33

Ik kreeg net een persbericht van Microsoft. Microsoft en Yahoo! gaan gebruikers van hun messengers (MSN Messenger en Yahoo! Messenger) in staat stellen met elkaar te communiceren. Het wordt mogelijk contactpersonen van de andere dienst toe te voegen en instant messages en emoticos te versturen. Dit alles moet in het tweede kwartaal van 2006 werken. Over spraak lees ik helaas niets in het persbericht, terwijl beide diensten inmiddels ook spraak bieden en dit volgens mij één van de speerpunten van messenging is op dit moment.

Eind augustus kwam Google met Google Talk welke is gebaseerd op het Jabber protocol. Dit maakt het mogelijk vanuit Google Talk te communiceren met o.a. Apple’s iChat, GAIM en Trillian. Skype is volgens mij nog solo. (of heb ik iets gemist?)

Het lijkt er dus op dat er straks enkele netwerken ontstaan waarop met verschillende messengers gecommuniceerd kan worden. Aangezien MSN op dit moment de grootste is lijkt me dit een erg goede deal voor Yahoo!

Het persbericht:

Microsoft en Yahoo! kondigen historisch samenwerkingsverband aan:

Instant Messaging Communities voor consumenten worden wereldwijd gekoppeld

Gebruikers kunnen onderling instant messages en emoticons uitwisselen en contacten van Yahoo! Messenger en MSN Messenger zien en toevoegen.

REDMOND, Wash. en SUNNYVALE, Calif. 12 oktober 2005 Yahoo! Inc (Nasdaq: YHOO) en Microsoft Corp (Nasdaq: MSFT), kondigen vandaag een historisch, wereldwijd samenwerkingsverband aan dat consumenten die gebruik maken van Instant Messaging (IM) diensten, in staat stelt met elkaar te communiceren. Dit is de eerste interoperabiliteitsovereenkomst in de industrie, tussen twee leidende, vooraanstaande en wereldwijde, consumentgerichte IM-providers. Gebruikers van MSN’ Messenger en Yahoo!’ Messenger krijgen binnenkort de mogelijkheid om met elkaar in contact te treden. Hiermee ontstaat naar verwachting, de grootste consumentgerichte IM-community ter wereld, met naar schatting meer dan 275 miljoen gebruikers.

Het uitwisselen van instant messages tussen verschillende IM communities staat hoog op het verlanglijstje van de gebruikers van MSN Messenger en Yahoo!. Microsoft en Yahoo! zijn van plan om interoperabiliteit tussen de twee diensten te gaan bieden, waarbij de beveiliging en privacy van gebruikers voorop blijft staan. Als onderdeel van de gratis IM diensten kunnen gebruikers van beide communities binnenkort instant messages en emoticons uitwisselen, zien of hun contacten online zijn en eenvoudig nieuwe contacten van beide diensten aan de contactlijst toevoegen. Yahoo! en Microsoft verwachten de samenwerking tussen MSN Messenger en Yahoo! Messenger in het tweede kwartaal van 2006 wereldwijd aan gebruikers te introduceren. De partijen denken dat IM hiermee nog meer waarde zal toevoegen aan het gebruik van online communicatie en communities.

“Yahoo! en Microsoft willen consumenten voorzien van de best mogelijke gebruikerservaring. Deze historische aankondiging onderstreept ons streven om gebruikers wederzijds toegang te verlenen tot onze beide florerende IM communities”, zegt Terry Semel, chief executive officer, Yahoo! Inc. “Dit is een heus omslagpunt in de IM-industrie en wij geloven dat de samenwerking met Microsoft een nieuw tijdperk in de wereld van IP- communicatie zal inluiden.”

“Microsoft en Yahoo! kijken er naar uit om de verschillen tussen onze wereldwijde communities te overbruggen, en gebruikers hiermee rijkere en eenvoudiger manieren te bieden om met elkaar in contact te treden”, zegt Steve Ballmer, Chief Executive Officer van Microsoft. “IM interoperabiliteit is de juiste keuze voor de consument, de zakelijke wereld en voor de industrie in zijn geheel en Microsoft is verheugd om samen met Yahoo! het voortouw te nemen om dit te bereiken.”[/i]

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Stijn Kruijssen

    “Aangezien MSN op dit moment de grootste is lijkt me dit een erg goede deal voor Yahoo!”

    Dat was ook het eerste wat ik dacht.. voor Yahoo lijkt me dit een betere deal dan voor Microsoft. Ik vraag me dan ook af of Yahoo bijv. nog een bedrag betaalt aan Microsoft of dat het verschil (volgens Nu.nl 180 miljoen MSN en dus 95 miljoen Yahoo) op een andere manier gecompenseerd wordt.


    12 oktober 2005 om 15:28
    David Visser

    Hey, dat is grappig dat ik iemand van surfrace hier tegen kom! heb een uitbetaling van jou gekregen ooit! 🙂


    12 oktober 2005 om 15:45
    Remi

    Tja MSN heeft een groter marktaandeel, dus zou Yahoo! er meer voordeel aan hebben.

    Maar aan de andere kant komt Skype op en is Google Talk ook een prima programma. En samen sta je natuurlijk sterk.

    Heeft iemand ergens marktaandeelcijfers van de IM’s gezien?


    12 oktober 2005 om 16:32
    Remi

    In bovenstaand bericht beweer ik zomaar dat MSN de grootste is, maar nu ik eens wat beter zoek kom ik interessante gegevens tegen. Helaas gaat het om gegevens uit de US, en dus niet wereldwijd.

    BusinessWeek had het in maart 2005 over de volgende aantallen over 2004:

    AOL: 50,7%

    Yahoo: 24,3%

    MSN: 20,8%

    De rest: 4,2%

    (The Yankee Group’s 2004 Technologically Advanced Family Survey)

    Inside Microsoft noemde vandaag nog deze cijfers:

    AOL: 55%

    Yahoo: 26%

    MSN: 19%

    Deze laatste cijfers bevatten geen bronvermelding en gaan er blijkbaar van uit dat deze drie partijen minimaal 99,5% hebben, want er is geen ‘rest’. Ik zou deze dus met een korreltje zout nemen.

    Natuurlijk zeggen deze cijfers niet zoveel over het wereldwijde marktaandeel want zowel AOL als Yahoo! doen buiten de US niet zo gek veel. (Vooral bij Yahoo! verbaas ik me daar telkens weer om, waarom kan een zoekmachine met ruim 30% marktaandeel in de US buiten de US geen marktaandeel pakken ?)


    12 oktober 2005 om 17:03
    Remi

    @ Jurgen,

    Da’s wel een beetje makkelijk.

    – Microsoft had Hotmail, Google volgde met Gmail.

    – Microsoft MSN, AOL en Yahoo! hadden een messenger, Google volgde.

    – Ask had een online RSS reader (Bloglines), Google volgde (Google Reader)

    – Ask had ‘MyJeeves’, Google volgde met Search History

    – Microsoft heeft Office, Google gaat waarschijnlijk volgen

    En zo kan ik nog een heel lijstje maken.

    Deze partijen zitten allemaal in elkaars vaarwater en voor elke tool kan er maar een de eerste zijn. Microsoft was de partij van de desktop en Google de partij van de search.

    Tegenwoordig zijn ze allebei bezig elkaars terrein te betreden en komen ze dus beide met dingen die de ander al heeft. Grenzen vervagen. Wen daar maar vast aan, in 2006 zullen we veel meer van dit soort dingen tegenkomen.


    12 oktober 2005 om 18:51
    BasPaauw

    Yahoo en America On Line zijn in de US inderdaad veel groter. Op zich is dat heel logisch. Wanneer iemand zich aansluit bij een internetprovider krijgen zij daar automatisch een e-mailadres en services zoals een instant messenger bij. In de US is dat voornamelijk een e-mailadres (geweest) van AOL of Yahoo. Hierdoor ontstaat automatisch het verschil met Europa.

    Echter is het uiteraard niet logisch dat iemand bij het gebruik van een search engine zich ook automatisch bind aan een e-mail adres of Instant Messenger. Zie daar ook de verklaring voor het feit dat Gmail en Google Talk niet in de top drie komen in de US tenzij er echt een toegevoegde waarde wordt geleverd. De enige toegevoegde waarde die Google Talk leverde (het Jabber protocol) wordt nu voor een groot deel weggenomen door de samenwerking van de top 2 in de US.

    Wat de percentages betreft verwacht ik dat ze allemaal niet kloppen. Ik denk namelijk dat de marktaandelen bij elkaar opgeteld meer dan 100% zou moeten zijn omdat steeds meer personen meerdere IM’s naast elkaar gebruiken.


    12 oktober 2005 om 19:26
    Remi

    Goed punt, ik gebruik er ook twee.

    Maar ik geloof dat ik gelezen heb dat het bij The Yankee Group’s 2004 Technologically Advanced Family Survey gaat om de primaire IM. Dus daar lossen ze dat op die manier op.


    12 oktober 2005 om 19:35
    David Visser

    Volgens mij begonnen we met ICQ, kregen we toen AOL en toen pas MSN. maar dat kan ik fout hebben…

    SUN heeft trouwens al heel lang openoffice.

    ik denk dat we in nederland zo’n 80% op MSN hebben liggen…


    12 oktober 2005 om 20:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!